به دلیل سیاست های ظالمانه پاکستان: بسیاری ها خواهان توقف جریان آب دریای کنر به این کشور هستند

برخی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی از جمله طالبان کمپاینی را برای مهار آب دریایی کنر که به پاکستان سرازیر می‌شود، آغاز کرده اند.

این کمپاین پس از آن آغاز شده که حکومت موقت پاکستان روند اخراج مهاجران افغان فاقد سند اقامت از این کشور را شروع کرده است.

این فعالان می‌گویند که در پاسخ به این تصمیم پاکستان، باید جلو سرازیر شدن آب دریای کنر به پاکستان گرفته شود.

یکی از شرکت کنندگان این کمپاین آنلاین به نام عطاالله خوگیانی به رادیو آزادی گفت، مردم خواهان کنترل آب هستند و حاضر به همکاری لازم نیز هستند:

“در این حالت مردم مشتاق هستند تا به هر طریق ممکن در مورد ساخت این بند اقدام کنند، خیلی‌ها گفته اند کمک مالی می‌کنند و عده‌ای هم قول داده اند که رایگان روی آن کار کنند، بنابر این یک اراده به کار است و دولت باید مسئولیت بگیرد و اقدام کند.”

محمد مبین خان، سخنگوی پیشین فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل و یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی که به جنرال مبین شهرت دارد، نیز می‌گوید که تنها راه افغان‌ها برای افزایش فشار بر پاکستان، آب دریای کنر است که باید جلو جریان به پاکستان آن گرفته شود.

او به رادیو آزادی گفت که حاضر است برای مهار آب دریای کنر هر گونه کمکی انجام بدهد:

“اگر به قیمت سرم هم تمام شود، بخاطر بند دریای کنر دریغ نخواهم کرد. در صورت نیاز طلاهای مادر، خواهر و همسرم را در خانه دارم که می‌توانم آنها را بخاطر این بند بفروشم. وسیله دیگری ندارم و نیازی هم به آن نیست. اما اگر لازم باشد طلاهای خانه‌ام را که به ارزش ۲ یا سه صد هزار افغانی است بخاطرش بفروشم و به بند می‌روم آنجا کار می‌کنم.”

اما آیا حکومت طالبان قصد ساختن چنین بندی را دارد؟

قاری مطیع‌الله عابد، سخنگوی وزارت آب و برق حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به سوالات رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

با این حال شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان امروز در نشستی زیر نام “کنفرانس توسعۀ اقتصادی آیندۀ افغانستان” در کابل گفت که آنها متعهد اند که آب‌های افغانستان را مدیریت کنند.

« آب ما تا این زمان درست مدیریت نمی‌شد، قبلاً به کشورهای همسایه سرازیر می‌شد، اما همسایگان ما هنوز هم خوشحال نیستند و حتی از ما تشکر نمی‌کنند. اکنون امارت اسلامی متعهد به کنترل و مدیریت آب‌های افغانستان است.»

درخواست و وعدۀ مدیریت آب‌های افغانستان بار دیگر در حالی مطرح می‌شود که روابط حکومت طالبان در افغانستان با کشورهای همسایه به دلیل اخراج پناهجویان فاقد سند اقامت، آب و برخی مسائل سیاسی دیگر بدتر شده است.

حکومت موقت پاکستان روند مرحلۀ اول اخراج مهاجرین فاقد سند افغان را آغاز کرده که شامل بیش از ۱.۷ میلیون تن می‌شود.

با وجود خواسته‌های حکومت طالبان، کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، حکومت پاکستان هنوز این روند را متوقف نکرده است.

به بیان مقام‌های پاکستانی روزانه ۱۰ هزار مهاجر افغان به وطن‌شان بازگشت داده می‌شوند.

بخش پشتو آزادی رادیو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x