ترافیک دیپلماسی پیش از مذاکرات صلح استانبول

دید و بازدید و رفت و برگشت‌های نمایندگان جناح‌های مختلف در آستانه مذاکرات صلح استانبول شدت گرفته‌است تا شاید پیش از برگزاری این نشست سرنوشت‌ساز برای آینده افغانستان در ماه جاری میلادی، تمام بازیگران اصلی بر سر آينده کشور توافق کنند. 

نقش سازمان ملل متحد در برگزاری کنفرانس استانبول محوری است. انتظار می‌رود این نشست توافقنامه صلح افغانستان با طالبان را نهایی و نقشه راه سیاسی آینده کشور را ترسیم کند.

طرف‌ها تاکنون نتوانسته‌اند زمان برگزاری این نشست را نهایی کنند. تلاش آمریکا این است که نشست استانبول پیش از آغاز ماه رمضان تا ۱۲ آپریل برگزار شود. اما خواسته‌های جناح‌های اصلی متعدد است و زمان گردهمایی مشخص نشده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از سفر به قطر با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید:«دو طرف در این دیدار بر ضرورت روند جامع صلح که به قانون اساسی احترام بگذارد و حقوق تمام افغان‌ها را تامین کند، توافق کردند.»

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از سفر از ترکیه به قطر، با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی آنها در دوحه دیدار کرد.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید: «دو طرف در این دیدار درباره اجرای کامل توافقنامه دوحه گفت‌وگو و بر تعهدشان به اجرای آن تاکید کردند. طالبان بر خروج نیروهای خارجی براساس ضرب‌الاجل تعیین شده تاکید کرد چراکه گام کلیدی برای حل مشکلات کشور خروج نیروها است.»

او می‌گوید: «آزادی زندانیان باقی مانده و حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه و دیگر مسائل مرتبط نیز مورد بحث قرار گرفت.»

از سوی دیگر، آقای خلیلزاد پیشتر از دوحه، در آنکارا با مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوعات نشست استانبول و توافق افغان‌ها برای آینده سیاسی‌شان از مسايل مهم مورد بحث در این دیدار بوده است.

توافق روی آتش‌بس و ایجاد دولت انتقالی صلح یا برگزاری انتخابات زودهنگام، موضوعات اصلی مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به جنگ طولانی در افغانستان در استانبول خواهد بود که به زودی با حضور نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان زیر نظر سازمان ملل متحد و به میزبانی ترکیه برگزار خواهد شد.

اما توافق روی این موضوعات آسان نخواهد بود و انتظار می‌رود بحث‌های پیچیده‌ای درباره آن صورت گیرد. چنین است که تلا‌ش‌های زیادی از سوی مقام‌‌های بین‌المللی در راستای نزدیکی نظریات و دیدگاه‌های جناح‌های ذیدخل در حال انجام است.
کشورهای منطقه نیز این روند را به دقت زیر نظر دارند و انتظار می‌رود در موفقیت نشست استانبول همکاری کنند.
ایندپندنت
۲۰۲۱/۱/۴

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x