تقابل تازه پاکستان و افغانستان بر سر تحریک طالبان پاکستانی

در رویارویی تازه میان اسلام آباد و کابل، حاکمان افغانستان، قاطعانه اتهام پناه دادن به تحریک طالبان پاکستان (TTP) را رد کردند و گفتند که پاکستان این کشور را «به دلیل ناتوانی خود در تامین ثبات در داخل» مقصر می‌دانند.

طالبان به ادعاهای ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان و خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان مبنی بر اینکه تحریک طالبان پاکستان “پناهگاه های امنی” در افغانستان برای انجام حملات در پاکستان دارد، واکنش نشان داد.

ژنرال منیر و آصف این بیانیه ها را همراه با تهدید به اقدام، پس از هجوم مهاجمان انتحاری 5 نفره به کانتون ارتش پاکستان در ژوب بلوچستان در 13 جولای صادر کردند که در آن 9 سرباز کشته و 15 نفر مجروح شدند.

آصف گفت که رژیم طالبان به تعهدات خود که در توافقنامه دوحه در فبروری 2020 مشخص شده است، عمل نمی کند، که در آن متعهد شده بود که اجازه استفاده از اراضی افغانستان را علیه هیچ یک از همسایگان، از جمله کشور پاکستان ندهد.

آصف، طالبان را متهم کرد که با دادن پناهگاه های امن به تحریک طالبان پاکستان که به پاکستان حمله می کند، این تعهد را نقض کرده است.

پیش از آن، ژنرال منیر گفت: «نیروهای مسلح پاکستان نگرانی های جدی در مورد پناهگاه های امن و آزادی عمل تحریک طالبان پاکستان در افغانستان دارند. انتظار می رود که دولت موقت افغانستان به معنای واقعی و در راستای تعهدات مندرج در توافقنامه دوحه، اجازه استفاده از خاک خود را برای ایجاد ترور علیه هیچ کشوری ندهد.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت افغانستان در واکنش به این اظهارات خاطرنشان کرد که پاکستان بخشی از توافقنامه دوحه که بین امارت اسلامی افغانستان (طالبان) و ایالات متحده به امضا رسیده است، نیست.

وی گفت که (امارت اسلامی افغانستان) خارج از توافق دوحه با پاکستان روابط دارد و آن را به عنوان یک همسایه و برادر مسلمان می داند.

ذبیح الله مجاهد با رد این ادعا که تحریک طالبان پاکستان پناهگاه های امنی در افغانستان در اختیار دارند، تاکید کرد که خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نخواهد شد زیرا باعث ناامنی در کل منطقه می شود که به نفع افغانستان نیست.

سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان گفت: “پاکستان ما را به دلیل شکست خود در تامین ثبات داخلی این کشور، مقصر می دانند.”

در افغانستان، گروه تحریک طالبان وجود ندارد. اگر پاکستان مدرکی دارد، باید آن را با ما در میان بگذارد. ذبیح الله مجاهد گفت: ما آن را بررسی کرده و اقدام خواهیم کرد.

تحریک طالبان پاکستان قبلاً تاکید کرده است که در افغانستان حضور ندارد و پایگاه‌هایش در داخل پاکستان قرار دارد.

خواجه آصف ضمن مقصر دانستن طالبان، تهدیداتی نیز علیه این گروه صادر کرد و گفت: پاکستان از همه امکانات خود برای حفاظت از سرزمین و شهروندان خود استفاده خواهد کرد.

جنرال منیر یک قدم جلوتر رفت و گفت که اتباع افغان در “اقدامات تروریستی در پاکستان” دست داشته اند و “چنین حملات غیرقابل تحمل است و پاسخ موثر نیروهای امنیتی پاکستان را در پی خواهد داشت.”

این موضوع در بحبوحه عملیات فزاینده تحریک طالبان پاکستان، منطقه اصلی جنجال آفرین بین پاکستان و افغانستان بوده است.

این موضوع ممکن است بین دو کشور تشدید شود زیرا تحریک طالبان پاکستان حملات خود را افزایش داده است.

تحریک طالبان پاکستان در 28 نومبر سال گذشته، با هدف تحمیل قانون شریعت در این کشور، اعلام جنگ علنی علیه ارتش “نامقدس” پاکستان و دیگر سازمان های امنیتی این کشور کرد.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x