جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان چه زمانی شمارش می شود؟

خبرگزاری استرالیایی ABC گزارش داده است که نیروهای استرالیایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند، اما حتی یک افسر نیز مجازات نشده است. فرمانده نیروی دفاعی کشور از ۲۱ افسر خواسته است که از تجربیات خود درس بگیرند و ۱۷ سرباز دیگر را «ناسازگار با ارزش‌ها» خوانده و از سربازی تعلیق کرده است.

همچنین با استناد به تحقیقات در حال انجام که اثبات آن ممکن است چندین سال طول بکشد، اقدامات انضباطی علیه افسران ارشدی را که مرتکب جنایات جنگی شده بودند، لغو کرد.

پیشتر گزارش شده بود که نیروهای استرالیایی در افغانستان عمداً غیرنظامیان افغان را کشته اند. استرالیا در سال ۲۰۲۰ گزارشی را بر اساس تحقیقات چهار ساله منتشر کرد که در آن مشخص شد که بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ سربازان این کشور در جریان ماموریت خود در افغانستان ۳۹ غیرنظامی افغان را به طرز وحشیانه ای کشته اند که در میان کشته شدگان یک پسر بچه دو ساله نیز دیده می شود.

اقدامات وحشیانه ارتش استرالیا واکنش شدید جامعه جهانی را برانگیخته است. عبدالجبار اکبری، تحلیلگر سیاسی به CMG گفت که سربازان خارجی که در افغانستان محکوم شده اند باید مجازات قانونی داشته باشند، اما تاکنون این کار صورت نگرفته است.

نیروهای خارجی می گویند که برای نجات افغان ها از بلایا و مبارزه با تروریسم به افغانستان آمده اند، اما متأسفانه نتایج خوبی برای افغان ها به ارمغان نیاورده اند، بلکه مرتکب جنایات جنگی شده اند، غیرنظامیان بی گناه را کشته و بمباران کرده اند و خانه های مردم را ویران کرده اند.

قابل ذکر است که استرالیا تنها کشوری نیست که سربازان آن در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند، متحد نزدیک آن آمریکا نیز در بسیاری از نقاط جهان از جمله افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده است. جنگ 20 سال گذشته در افغانستان توسط این کشور آغاز شده است و افغان ها آسیب های زیادی دیده اند.

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ابتدا در ۲۰۲۰ مارس به دادستان‌های خود اجازه داد تا در مورد جنایات جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان تحقیق کنند، اما ایالات متحده بلافاصله نسبت به تحریم‌ها هشدار داد تا تحقیقات را مسدود کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ ممنوعیت اقتصادی و سفر کارکنان این دادگاه را اعلام کرد و از آن زمان دو قاضی دیگر نیز به فهرست تحریم ها اضافه شده است. در واکنش به تحریم ها ۷۲ کشور بیانیه مشترکی صادر کردند و حمایت خود را از دیوان بین المللی کیفری (ICC) اعلام کرده و با تحریم های آمریکا مخالفت کردند. جالب توجه است که این ۷۲ کشور شامل تعدادی از متحدان ایالات متحده از جمله استرالیا است.

کشورهای غربی همواره شعار دموکراسی و حقوق بشر را مطرح کرده‌اند، اما واقعیت‌های بسیاری بارها استانداردهای دوگانه این کشورها را آشکار کرده و به جهانیان هشدار داده‌اند که باید به جنایات جنگی آنها پاسخ داده شود و عدالت بین‌المللی اجرا شود.
(دیلی المسیر)
۲۰۲۲/۰۴/۱۶

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x