جنگ امریکا در افغانستان با شکست سنگین پایان می یابد!

“می خواهیم در مورد چیزهای خوب صحبت کنم، مرد!” جمله ای است که جو بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری ارائه کرد. خبرنگاری از وی در مورد خروج قریب الوقوع اخرین نیروهای امریکایی از افغانستان پرسیدند، رئیس جمهور بایدن با حالتی اعتراض گونه عنوان کرد که ممکن است این کار چند هفته اینده دیگر به اتمام برسد!
جای تعجب نیست که وی می خواهد وضعیت را تغییر دهد: امریکا 20 سال است که در افغانستان می جنگد. این کشور بیش از 2 میلیارد دالر برای جنگ هزینه کرده است. هزاران نفر از نیروهای خود را از دست داده و شاهد کشته شدن دهها هزار فرد ملکی و غیرملکی افغان می باشد. 
اکنون امریکا خواستار پایان دادن به کل این داستان تاسف برانگیز است، که چیزی برای نشان دادن ندارد!
القاعده دیگر در کشور چندان حضور فعالی ندارد، اما سایر گروه های تروریستی نظیر داعش در کنار طالبان به فعالیت خود ادامه می دهند.
طالبان درست است که پس از 11 سپتمبر 2001 فروپاشید اما توانستند خود را مجددا بازیابی کنند و اکنون نیمی از کشور را در اختیار خود دارند. انها مابقی مناطق بنا ادعای خودشان فتح خواهند کرد!
دولت دموکراتیک و غربگرای افغانستان که توسط این همه خون و پول امریکایی پرورش یافته که پر شده است از فساد، همچنان در حال عقب نشینی از مناطق مختلف است!
طالبان سعی می کند با استفاده از پیروزی های خود در میدان جنگ، دولت کنونی افغانستان را به زور سرنگون سازند.
نیروهای امنیتی از لحاظ روحیه در وضعیت مناسبی قرار ندارند، انها پوسته ها و پایگاه های نظامی خود را بدون هیچ جنجالی ترک می کنند و طالبان می سپارند.

باید به حکومت بایدن گفت و تذکر داد که عواقب درگیری برای افغان ها که از قبل هم فاجعه بار پیش بینی می شد، احتمالا وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد.
از نظر تئوری، طالبان و دولت مورد حمایت امریکا در حال مذاکره در مورد توافق صلح هستند که به موجب ان جنگجویان طالبان سلاح های خود را زمین گذاشته و تحت یک نظام سیاسی همه شمول با دیگران گردهم ایند. 
این موضوع در صورتی بدست خواهد امد که ایالات متحده از حکومت تحت حمایت خود، شدیدترین حمایت را لحاظ بدارد و از پاکستان بخواهد تا طالبان را تحت فشار بیشتری قرار دهد.
طالبان تمایل دارد تا در صورت عقب نشینی کامل نیروهای امریکایی و ناتو، نظام امارتی خود را تاسیس و مجددا دهه 90 را تجربه کنند.
انها تمایل دارند تا زنان را در خانه ها حبس کنند، دختران را از رفتن به مکاتب محروم کنند و کسانی را که از قانون انها سرپیچی می کنند، شدیدترین مجازات ها را برایشان درنظر می گیرند!

با این وضعیت احتمال اینکه جنگ داخلی به وجود اید، بسیار زیاد است، طالبان به نیروهای خود فشار می اورد که تا اخرین نفس بجنگند، انها می گویند که حکومت افغانستان، اخرین نفس های عمر خود را سپری می کند.
این موضوع که امریکا به دلیل خروج نظامی از افغانستان از اعتبار خود خواهد کاست، مبحث خیلی از نشست های تخصصی امریکایی شده است.
امریکا با ثروت و قدرت نظامی خود، در افغانستان شکست خورد.
امریکا دیگر اماده نیست که از متحد فرضی خود یعنی دولت افغانستان پشتیبانی نمایند، این مسئله باعث ناامیدی مقامات افغانستان شده است.
خروج نیروهای امریکایی و رها ساختن حکومت و مردم به حال خود، برای مردم افغانستان مصیبتی دردناک بیش نخواهد بود.
در سال 2001 بسیاری بر این امید بودند که امریکا به افغانستان امده تا تروریسم را ریشه کن سازد و زندگی ارامی را برای مردم ایجاد کنند اما روز به روز وضعیت بدتر می شد.
براساس براوردهای ملل متحد، تلفات غیرنظامیان در سال گذشته تقریبا 30 درصد از سال 2001 بیشتر بوده است.
وضعیت اقتصادی همچنان رو به وخامت است. 
در درون حکومت ستون پنجمی هایی وجود دارد که از اقلیت های قومی، زنان نفرت داشته و نیازی به طالبان نیست، انها خود این وضعیت را ادامه می دهند.
امریکا نیامده بود که تمام مشکلات مردم افغانستان را حل و فصل کند اما اینکه این کشور را درحال ترک کردن هست خود یک شکست تامل برانگیز و نگران کننده است!
اکانومیست
2021/10/7

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x