حذف و سرکوب اقلیت‌ها؛ ناکامی طالبان در حفاظت از اقلیت ها

در یک سال گذشته اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور با خطر حذف از جامعه و سرکوب شدید از سوی گروه‌های تروریستی مواجه بوده‌اند. در این مدت، داعش ۱۳ حمله بر مواضع شیعیان که بیشتر آن‌ها هزاره‌ هستند، انجام داده است. در نتیجه این حمله‌ها دست‌کم ۷۰۰ تن کشته و یا زخمی شده‌اند.

در کنار شیعیان، جامعه قومی‌ـ‌مذهبی اهل هنود و سیک نیز مورد حمله‌های هراس‌افگنانه قرار گرفته است؛ حمله‌‌هایی که این اقلیت مذهبی را وادار به ترک کتله‌ای از افغانستان ساخته است. با این حال، چند عضو پارلمان بریتانیا با نشر گزارش تحقیقی گفته‌اند که هزاره‌ها در افغانستان در معرض خطر جدی نسل‌کشی توسط طالبان و داعش قرار دارند. شهروندان و نهادهای حقوق بشری، طالبان را در محافظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور ناکام می‌خوانند.

دید‌ه‌بان حقوق بشر، روز سه‌شنبه، ۱۵ سنبله، با نشر گزارشی گفته است که طی یک‌ سال گذشته حملات مرگ‌بار متعددی علیه هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی انجام شده است. به گفته این نهاد، طالبان برای محافظت از این اقلیت‌ها ناکام بوده‌اند. در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش مسوولیت ۱۳ حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفته است. طبق این گزارش، در نتیجه این حمله‌ها دست‌کم ۷۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از دولت‌هایی که با طالبان تعامل دارند خواسته که از طالبان بخواهند تا از جوامع هزاره و شیعه حفاظت کنند. این نهاد همچنان تاکید کرده که این کشورها باید بالای طالبان فشار وارد کنند تا این گروه سازوکارهایی را روی دست بگیرند که برای تقویت پاسخ‌گویی در قبال جنایات مرتکب‌شده در افغانستان، از جمله علیه جوامع هزاره و شیعه، سودمند واقع شود.

از سوی دیگر، روز شنبه، ۱۲ سنبله، گزارش تحقیقی دیگری توسط چندین عضو پارلمان بریتانیا و گروهی از محققان درباره وضعیت جامعه هزاره در افغانستان منتشر شد. در این گزارش آمده است که هزاره‌ها در معرض خطر جدی «نسل‌کشی» توسط گروه داعش قرار دارند. تهیه‌کننده‌گان این گزارش هشدار داده‌اند: «اگر جنایات انجام‌شده علیه هزاره‌ها نادیده گرفته شود، وضعیت وخیم‌تر و بدتری پیش‌روی آنان است.»

در این گزارش از سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌ شده تا اطمینان حاصل کنند که وضعیت هزاره‌ها به‌طور کامل بررسی و شواهد جنایات علیه این جامعه حفظ می‌شود. در این گزارش گفته شده که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت هزاره‌ها به‌گونه چشم‌گیری تحت تأثیر قرار گرفته و حرکت و تحول ۲۰ ساله آن‌ها از حاشیه‌نشینی و تبعیض به سوی پیشرفت را «معکوس» کرده است.

این گزارش بازگشت مجدد طالبان بر قدرت را «اعمال خشونت‌آمیز قدرت وحشیانه علیه هزاره‌ها در سرتاسر افغانستان و بازگشت وحشت برای این اقلیت قومی» ارزیابی کرده است. جزییات این گزارش تحقیقی دربر گیرنده یک سال حاکمیت طالبان بر افغانستان است. این گزارش از سوی پنج عضو پارلمان بریتانیا و شماری از کارشناسان تهیه شده است.

پیش از این شبکه تلویزیونی «فاکس‌ نیوز» روز دوشنبه، ۷ سنبله، به نقل از گروه‌های بشردوستانه در افغانستان گزارش داده است که مسیحیانی که پس از تسلط طالبان در افغانستان باقی مانده‌اند، با شکنجه و آزار و اذیت طالبان، دوستان، خانواده‌ها و اعضای جامعه روبه‌رو هستند. تاد نتلتون، نویسنده و مجری رادیویی که برای سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی بشردوستانه «صدای شهدا» کار می‌کند، گفته است: «مسیحیان در افغانستان هستند. فکر می‌کنم در زمان تسلط طالبان در یک سال پیش خبرهای زیادی وجود داشت که نشان می‌داد همه مسیحیان از این کشور فرار کرده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که طیف حملات گسترده‌تری از آن‌چه نشر می‌شود، بر اقلیت‌های مذهبی وجود دارد، اما محدودیت چرخش اطلاعات و فعالیت رسانه‌های آزاد در کشور باعث شده که رسانه‌ها به شدت زیر سانسور طالبان قرار داشته باشند و این امر کار را برای سازمان‌های حقوق بشری نیز دشوار ساخته است.

اقلیت‌های قومی و مذهبی همواره در افغانستان با تغییر و تحولات سیاسی، به‌شدت با خطر حذف و سرکوب مواجه می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که اقلیت سیک و اهل هنود کشور در حال ترک کامل از افغانستان‌اند. طالبان سال گذشته همزمان با ورود به کابل گفتند که از اقلیت‌های قومی و مذهبی محافظت می‌کنند، اما در جریان یک‌ سال گذشته اقدامات عملی و ملموسی برای محافظت و مصونیت از این اقلیت‌ها انجام نداده و خود نیز دست به نقض گسترده حقوق بشر زده است.

(۸صبح)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x