حملات ایالات متحده علیه تروریست ها، ترس از آنچه از دست رفته است را افزایش می دهد!

در ظاهر، حمله ماه گذشته به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، ثابت کرد که نیروهای آمریکایی همچنان می توانند ماموریت های نظامی و استخباراتی را در افغانستان انجام دهند، حتی اگر دیگر در این کشور حضور نداشته باشند.

با این حال، آگاهان ضد تروریسم و تحلیلگران سیاست خارجی می گویند که بمباران خانه الظواهری در کابل تنها مشکلات طولانی مدت بسیار عمیق تری را برای ایالات متحده و مبارزه ظاهراً بی پایان علیه گروه های تروریستی آشکار کرد.

مهمترین آنها پیوندهای روشن بین طالبان و القاعده است که برخی از متخصصان آن را عملاً ناگسستنی توصیف می کنند و احتمالاً با گذشت زمان قوی تر می شوند و طالبان حاکمیت خود را تحکیم می بخشد.

توانایی پنتاگون و جامعه استخباراتی ایالات متحده برای ردیابی و مهار گسترش شبکه های تروریستی در افغانستان ممکن است در سال های آینده به شدت محدود شود. تحلیلگران می گویند که حمله به الظواهری یک مورد منحصر به فرد بود.

اما سازماندهی مأموریت‌های پیچیده‌تر، اگر نگوییم غیرممکن، از «ورای افق» دشوار است.

ناتان سیلز، هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه در دوران ریاست جمهوری ترامپ، گفت: «حمله به الظواهری واقعا بهترین زمان و بدترین زمان بود». نکته مثبت این است که نشان می‌دهد در موارد استثنایی، ایالات متحده هنوز هم ظرفیت این را دارد که تروریست‌ها را از میدان نبرد خارج کند. نکته منفی که من فکر می‌کنم شایسته توجه بیشتر است، این است که نشان می‌دهد القاعده و طالبان به همکاری خود ادامه می‌دهند تا جایی که رهبر القاعده احساس راحتی می‌کرد که در یک خانه امن طالبان درست در قلب پایتخت زندگی می‌کرد.

اقای سیلز گفت: «از نظر عملیاتی و دیپلماتیک، انجام یک حمله از نوع ابوت آباد یا یک حمله از نوع بغدادی بسیار دشوارتر خواهد بود. اما اکنون در کجا قرار است نیروهای خود را به صحنه ببرید؟ ما می‌توانیم ابوت آباد را انجام دهیم، زیرا ما حضور نظامی قابل توجهی در افغانستان داشتیم. ما می‌توانستیم بغدادی را انجام دهیم، زیرا ما در سوریه و عراق نیروی زیادی داشتیم.»

هم آقای ترامپ و هم بایدن که از نظر سیاسی اشتراکات کمی دارند، علیرغم درخواست ژنرال‌های ارشد آمریکایی مبنی بر حفظ یک نیروی کوچک اما نمادین قدرتمند، از موضع خود که زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گذشته است، همچنین از تقویت دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل، خودداری کردند.

اسفندیار میر، تحلیلگر مسائل افغانستان و پاکستان از مرکز مطالعات صلح امریکا گفت: «تصویر کلی استراتژیک که از پایداری ارتباط القاعده و طالبان پدیدار می شود، خبر بدی برای دولت ایالات متحده است که می خواهد از مبارزه با تروریسم به رقابت استراتژیک با چین و روسیه منحرف شود. «به نظر می‌رسد که دولت ایالات متحده هنوز با دشمنان هولناکی مواجه است که می‌توانند از نارضایتی‌ها، اتحادها و حمایت‌های دولتی برای جبران خسارت‌ها و ماندن در جنگ استفاده کنند. آمریکا نمی تواند چشم از روی دشمنان تروریست خود بردارد.»

به عنوان یک موضوع تاکتیکی، ایالات متحده هنوز با انبوهی از سؤالات بی پاسخ در مورد اینکه چه کاری می تواند و نمی تواند برای جلوگیری از گسترش نیروهای افراطی در افغانستان انجام دهد، مواجه است.

(واشنگتن تایمز)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x