خلیل‌زاد با گروه تماس ‘جوانان برای صلح’، از طریق آنلاین گفتگو کرد

گروه تماس جوانان برای صلح می‌گوید که می‌خواهد از اشتراک جوانان در کنفرانس‌های مهم در مورد افغانستان، از جمله کنفرانس استانبول اطمینان حاصل کند.

اعضای این گروه با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان، از طریق آنلاین دیدار و گفتگو کرده اند.

احسان‌الله حکمت یک عضو گروۀ تماس جوانان برای صلح، به رادیو آزادی گفت که آنها بر لزوم افزایش نقش جوانان در کنفرانس‌های مهم به شمول اجلاس استانبول تأکید کرده اند.

او افزود: “در این نشست در مورد لزوم حضور جوانان در روند صلح، در توافق‌های سیاسی و پروسۀ پسا توافقات، در مورد چگونگی حراست از حقوق و آزادی‌های اساسی و حضور زنان در گفتگوهای صلح بحث شد. همچنان در مورد بیرون شدن مسولانۀ نیروهای بین‌المللی از کشور، ادامۀ همکاری و روابط دوستانه با جامعۀ جهانی، حفظ روند مردم‌سالاری و کسب اقتدار سیاسی از طریق انتخابات، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.”

زلمی خلیل‌زاد دیروز همچنان با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در کابل دیدار و در مورد راه‌های تسریع روند صلح قبل از نشست استانبول گفتگو کرده است.

سید ظاهر مطهری، عضو بورد مشاوران شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، قبل از این به رادیو آزادی گفته بود كه اجلاس استانبول در مورد افغانستان به تاریخ شانزدهم اپریل دایر خواهد شد.

محمد‌نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی گفته که تا هنوز در مورد شرکت طالبان در کنفرانس استانبول تصمیم اتخاذ نشده است.

در این حال، تلاش‌ها در داخل دولت افغانستان برای تهیه یک طرح واحد برای اجلاس استانبول در ادامه دارد.

به گفتۀ شورای عالی مصالحۀ ملی، پیش نویس واحد از طرح ریاست جمهوری و سایر جوانب تهیه و روز گذشته نیز در یک نشست ارزیابی شد، امروز نیز (یکشنبه، ۲۲ حمل) روی آن غور می‌شود، تا بعد از تصویب به کنفرانس استانبول ارائه شود.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا دیروز به رادیو آزادی گفت: “بعد از اتمام تدقیق، طرح برای تصویب به کمیته رهبری مصالحۀ ملی ارائه می‌شود. پس از تصویب، این یگانه طرح و سند جمهوری اسلامی افغانستان خواهد بود که به اجلاس ترکیه ارائه خواهد شد. در این زمینه پیشرفت خوب حاصل شده، امیدواریم اجلاس تركیه منجر به توافق‌های مهم در زمینۀ صلح شود كه نخستین آن ختم جنگ و برقراری آتش‌بس در افغانستان است.”

عطا الرحمن سلیم، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته که طرح زلمی خلیل زاد، نمایندۀ خاص امریكا برای صلح افغانستان نیز بررسی شده است.

آقای خلیل‌زاد اوایل ماه گذشته طرح تشکیل دولت صلح انتقالی را به دولت افغانستان، رهبران سیاسی این کشور و طالبان ارائه کرده بود.
ازادی رادیو
۲۰۲۱/۱۱/۴

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x