داعش خراسان و فعالیت روزافزون آن در افغانستان

با تسلط دوباره طالبان، گمانه‌زنی‌ها در مورد مبدل شدن افغانستان به مرکز تروریسم بین‌المللی شکل گرفت. در این میان، داعش از نام‌های آشنا‌ست که در دو سال اخیر همواره سر زبان‌ها بوده و نگرانی‌ها از قدرت‌گیری‌اش افزایش یافته است. این گروه تا حال حملاتی مرگ‌بار را بر شهرهای مختلف انجام داده است. براساس ارزیابی روزنامه ۸صبح، در دو سال اخیر به‌طور مجموعی ۸۸۱ تن که بیشترشان غیرنظامی بوده‌اند، در حملات داعش کشته و یک هزار و ۴۹۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. شاخه داعش خراسان از زمان آغاز حاکمیت دوباره طالبان مسوولیت دست‌کم ۵۷ حمله را برعهده گرفته است. در این حملات، آموزشگاه‌ها، مساجد، تجمع‌ها، مکان‌های دیپلماتیک، شهروندان خارجی و مواضع طالبان در کابل، بلخ، هرات، کندز، ننگرهار، کنر، فراه، سمنگان و بدخشان هدف قرار گرفته است. همزمان با آن، نگرانی‌ها و هشدارهای فراوان از افزایش این حملات وجود دارد، به‌ویژه این‌که داعش از تمایلش به حملات بیرون‌مرزی سخن گفته است. همچنان براساس یافته‌ها، بیشتر جنگ‌جویان ناراضی از عمل‌کرد طالبان، از جمله انصارالله که شمارشان به حدود یک هزار تن می‌رسد، به‌تازه‌گی وارد تشکیل داعش خراسان شده‌اند. با این حال، طالبان که اکنون از مرحله انکار داعش گذشته‌اند، داعش را ناتوان می‌خوانند و باور دارند که کشورهایی برای این گروه تبلیغات می‌کنند.

۲۰۲۱ میلادی؛ برگشت طالبان و آغاز دور تازه حملات داعش

ارزیابی روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که پس از برگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱، داعش تا پایان همان سال دست‌کم ۱۵ حمله را در ولایت‌های کابل، ننگرهار، کندز و قندهار انجام داد. بربنیاد آمارهای جمع‌آوری‌شده، در آن حملات ۳۸۱ تن، به ‌شمول نیروهای طالبان و غیرنظامیان عمدتاً اهل تشیع/هزاره کشته و ۵۲۷ تن دیگر زخمی شدند. از میان ۱۵ حمله انجام‌شده، دست‌کم هفت حمله آن بر اهداف مربوط به طالبان انجام شد‌. از جمله با سقوط کابل به دست طالبان در آگست ۲۰۲۱، حمله انتحاری در درب میدان هوایی کابل رخ داد که مسوولیت آن را داعش برعهده گرفت و فرد مهاجم را عبدالرحمان لوگری اعلام کرد. در آن رویداد ۱۸۷ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی کشته و نزدیک به ۳۰۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

طالبان تا دیر‌زمانی در نشست‌های‌شان حضور شاخه داعش خراسان در کشور را انکار می‌کردند تا این‌که از ۱۸ سپتامبر تا ۲۲ سپتامبر آن سال، پنج حمله پیهم بر موترهای نظامی طالبان در ننگرهار انجام شد که در مجموع شش تن کشته و ۲۰ تن دیگر که بیشترشان نیروهای طالبان بودند، زخمی شدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک نشست خبری گفت که حملات ننگرهار آخرین حملات داعش در افغانستان خواهد بود، اما دقیق در ۲۲ آن ماه موترهای نظامی لوای سرحدی طالبان در جلال‌آباد آماج حمله قرار گرفتند. همچنان در ۳ اکتوبر بر مسجد عیدگاه شهر کابل حمله انتحاری شد که در آن دست‌کم هشت تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. انفجار در مراسم تشییع جنازه مادر ذبیح‌الله مجاهد انجام شد. سپس گروه طالبان در ۵ اکتوبر عملیات شبانه را در ولسوالی پغمان کابل انجام داد که در آن چهار تن را به اتهام همکاری با گروه داعش بازداشت کرد. در آن عملیات بر یک منزل مسکونی، هشت عضو یک خانواده نیز کشته شدند. به این ترتیب طالبان از مرحله انکار داعش گذشتند و به انجام عملیات‌ علیه این گروه روی آوردند.

نخستین حمله داعش بر شیعیان/هزاره‌ها پس از تسلط طالبان، روز جمعه، ۸ اکتوبر، در مسجد گذر سیدآباد ثبت شد. این گروه عبادتگاه اهل تشیع در بندر خان‌آباد ولایت کندز را هنگام نماز جماعت هدف حمله انتحاری قرار داد که براساس آمار داکتران بدون مرز، ۵۰ تن در آن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. یک هفته بعد از حمله کندز، روز جمعه، ۱۵ اکتوبر، قندهار نیز شاهد دو انفجار مرگ‌بار بود. این بار نیز هدف نمازگزاران شیعه بودند. در پی حمله بر امام‌بارگاه فاطمیه در ناحیه اول شهر قندهار، کشته شدن ۶۸ نمازگزار و زخمی شدن ۶۰ تن دیگر تأیید شد. طالبان حمله بر این مکان را «جنایت بزرگ» خوانده و آن را نکوهش کردند. داعش انس خراسانی و ابوعلی البلوشی را به‌عنوان مهاجمان این حمله معرفی کرد.

در ادامه گروه داعش در فاصله زمانی ۱۸ روز با رویداد قندهار، شفاخانه سردار محمدداوود خان در کابل را نیز مورد حمله قرار داد‌. مهاجمان مسلح داعش که در ادامه تعدادشان پنج تن اعلام شد، روز سه‌شنبه، ۲ نوامبر، بر این شفاخانه هجوم بردند و پس از دو حمله انتحاری در محوطه شفاخانه، با جنگ‌جویان طالبان درگیر شدند. براساس گزارش رویترز، دست‌کم ۱۵ تن، به ‌شمول مولوی حمدالله مخلص، فرمانده قول‌اردوی کابل طالبان، در آن کشته و ۲۳ طالب زخمی شدند.

همچنان در آن سال گروه داعش مسوولیت دو انفجار ۱۷ نوامبر در ایستگاه نقاش از مربوطات حوزه سیزدهم شهر کابل که آمار دقیق آن نشر نشد و سه انفجار ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ در حوزه‌های سوم و ششم شهر کابل را که طالبان آمار تلفات آن‌ها را دو کشته و چهار تن اعلام کردند، برعهده گرفت.

۲۰۲۲ میلادی و حمله بر آسیای مرکزی

با شروع سال ۲۰۲۲، حدود ۳۴ حمله در کشور انجام شد که شماری از آن‌ها یا منتسب به گروه داعش شد یا این گروه مسوولیت آن را برعهده گرفت. براساس آمارها، ۱۰ حمله در کابل، پنج حمله در هرات، چهار حمله در بلخ، سه حمله در کندز و یک‌یک حمله در ولایت‌های فراه، بدخشان، کنر و زابل رخ داد. از میان این حملات تنها ۱۰ حمله بر اهداف نظامی طالبان در ولایات هرات، بدخشان، زابل، فراه، کندز و کنر بود و باقی‌ همه بر اهداف غیرنظامی صورت گرفت. طی حملات داعش در افغانستان در سال ۲۰۲۲، ۴۳۲ تن به ‌شمول ۴۱ طالب کشته و ۷۴۷ تن به ‌شمول ۵۸ طالب دیگر زخمی شدند.

داعش در ۲۲ جنوری بر منطقه هزاره/شیعه‌نشین حاجی عباس در غرب هرات حمله کرد که در آن هفت تن کشته و ۱۰ دیگر زخمی شدند. بیشتر قربانیان رویداد، زن و کودک بودند. به این ترتیب، سال ۲۰۲۰ میلادی با حمله بر اهل تشیع آغاز شد. همچنان در ادامه ماه فبروری، سازمان ملل با نشر اسنادی گفت که داعش در افغانستان چهار هزار جنگ‌جو دارد و بیشترشان با آزادی زندانیان در پی تسلط طالبان، به این گروه پیوسته‌اند. جنرال کنت مکنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش وقت ایالات متحده امریکا، نیز در ۱۴ مارچ به کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور درباره ازسرگیری فعالیت گروه داعش در تابستان سال آینده در افغانستان هشدار داد.

حملات کوچک‌تر اما در ماه‌های اول این سال میلادی ادامه پیدا کرد. منابع محلی در ارغنداب قندهار جمعه‌شب، ۱۸ مارچ، به روزنامه ۸صبح گفتند که در حمله داعش بر یک پاسگاه طالبان در ساحه سرخ‌سنگک روستای تری دست‌کم چهار جنگ‌جوی طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. همچنان منابع محلی در فراه گفتند که چهارشنبه‌شب، ۳۰ مارچ، در نتیجه حمله افراد وابسته‌ به گروه داعش بر خانه غیاث جیجه، یک فرمانده محلی طالبان در ولسوالی خاک‌سفید این ولایت، چندین تن از محافظان این فرمانده کشته شدند.

حوالی ساعت ۶:۰۰ شام روز جمعه، ۱ اپریل، نیز دو انفجار در شهرک جبرییل ناحیه نهم شهر هرات رخ داد که براساس آمار منابع، از آن حملات دست‌کم پنج کشته و ۱۳ زخمی به شفاخانه منتقل شدند. انفجارها هنگامی رخ داد که باشنده‌گان این منطقه هزاره‌نشین برای تفریح در داخل یک پارک مربوط شهرک جبرییل تجمع کرده بودند. همچنان در یک اقدام، داعش خراسان برای نخستین بار در ۱۸ اپریل ۱۰ موشک ۱۰۷ ملی‌متری را به خاک اوزبیکستان و قسمت‌هایی از ترمذ شلیک کرد. با این حال، رقم تلفات نشر نشد و دولت اوزبیکستان نیز این حملات را تأیید نکرد.

در ادامه حمله بزرگ روز سه‌شنبه، ۱۹ اپریل، بر مکتب عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز، در ساحه تانک تیل دشت برچی در حوزه سیزدهم امنیتی کابل به گروه داعش نسبت داده شد. در آن انفجارها دست‌کم ۳۰ تن کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. قربانیان بیشتر دانش‌آموزان مکتب بودند. گفتنی است که طالبان در زمینه نشر اطلاعات دقیق از آمار تلفات آن انفجارهای خونین، دست خبرنگاران را بسته‌ بودند و نهادهای رسمی که پیش از این آمار تلفات را منتشر می‌کردند، سانسور شدند. با این حال، محمد محقق، از رهبران سیاسی پیشین، گفت که در آن حمله نزدیک به ۱۳۰ دانش‌آموز کشته شد‌‌ند.

پس از آن حمله، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اپریل، خبرهایی در مورد وقوع دو انفجار در یک مسجد به نام سه‌دکان مربوط به شیعیان در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ و مسجد سر دوره در شهر کندز نشر شد. در حمله اول هنگام برگزاری نماز جماعت در مسجد مربوط به شیعیان، منابع تأیید کردند که دست‌کم ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. به همین ترتیب در حمله دومی دست‌کم چهار تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. رویداد دومی ناشی از انفجار ماین جاسازی‌شده در یک ترمیمگاه وسایط نقلیه طالبان بود. مسوولیت حملات را داعش خراسان برعهده گرفت. طالبان فردای آن روز اعلام کردند که عبدالحمید سنگریار، والی نام‌نهاد داعش برای بلخ که طراح اصلی حمله خونین انفجار بر مسجد سه‌دکان بوده را از ولسوالی چهاربولک بازداشت کرده‌اند.

همچنان گروه داعش روز جمعه، ۲۲ اپریل، حمله‌ انتحاری دیگر بر خانقاه مولوی سکندر در منطقه چنار سیدجلال ولسوالی امام‌صاحب کندز انجام داد. در آن حمله که در میان حلقه ذکر پیروان اهل طریقت رخ داد، براساس اطلاعات منابع دست‌کم ۴۰ تن، به ‌شمول کودکان کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند.

در یک رویداد دیگر روز چهارشنبه، ۲۷ اپریل، پنج سرنشین یک موتر در مسیر بلخ-دره‌صوف کشته شدند. به همین ترتیب‌، روز بعد، گزارشی از دو انفجار پیهم بر موترهای مسافربری در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به نشر رسید. انفجار نخست در نزدیکی روضه سخی بر یک موتر نوع تونس و انفجار دومی در ساحه سجادیه اول از مربوطات حوزه دهم شهر مزارشریف بر یک موتر فلان‌کوچ انجام شد و در آن نُه تن کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. مسافران عمدتاً هزاره و شیعه بودند.

عصر روز جمعه، ۲۹ اپریل، انفجار دوم بر خانقاه موسوم به «خلیفه صاحب» در سه‌راهی علاوالدین، از مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل، رخ داد. گواهان رویداد کشته شدن ۵۰ تن و زخمی شدن حدود ۷۰ تن که همه پیروان یک مکتب طریقت بودند را تأیید کردند. طالبان اما گفتند که در آن رویداد ۱۱ تن کشته و ۲۰ زخمی شدند.

به همین ترتیب، داعش به حملات داخلی اکتفا نکرد و بار دیگر دومین حمله بیرون‌مرزی خود را در ۱۱ می ثبت کرد. سایت انترنتی «اعماق» داعش مدعی شد که این گروه چندین حمله موشکی بر خاک تاجیکستان انجام داده است. این حملات از ساحه‌ای در ولسوالی خواجه‌غار تخار انجام شد و سپس مرکز رسانه‌ای کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان با تایید اصابت چهار موشک دست‌ساز ام-۱ به خاک این کشور، گفت که موشک‌ها به‌صورت تصادفی و در پی درگیری میان داعش و طالبان شلیک شده است.

داعش بار دیگر موترهای مسافربری را در شهر مزارشریف هدف حمله قرار داد. روز چهارشنبه، ۲۵ می، سه حمله در ساحات حوزه پنجم و دهم شهر مزارشریف رخ داد و در آن‌ها نُه تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند. در ادامه شامگاه چهارشنبه، ۲۵ می، مسجد زکریا در چهارراهی ترافیک از مربوطات حوزه چهارم امنیتی شهر کابل نیز مورد حمله قرار گرفت. براساس آمار شفاخانه ایمرجنسی، شش کشته و ۱۶ زخمی به این شفاخانه منتقل شدند. آن رویداد ناشی از انفجار ماین جاسازی‌شده در منبر مسجد بود.

در ۲۸ جون، پنج مهاجم شاخه خراسان داعش به درمسال هندوها در شهر کابل حمله کردند. در آن حمله که در ساحه گردنه باغ بالا صورت گرفت، منابع کشته و زخمی شدن دست‌کم ۳۰ تن را تأیید کردند. با این حال، طالبان گفتند که در آن رویداد یک شهروند اهل هنود و یک جنگ‌جوی طالب کشته شده و هفت شهروند اهل هنود زخمی شدند. داعش اعلام کرد که آن حمله در پی توهین سیاست‌مداران هندی به پیامبر اسلام انجام شده است.

روز جمعه، ۱ جولای، تالار لویه‌جرگه که میزبان نشست عالمان دین طالبان بود، تحت تدابیر شدید امنیتی، هدف حملات راکتی قرار گرفت. دیری نگذشت و بامداد روز دوشنبه، ۴ جولای، سه کاستر حامل کارمندان قول‌اردوی ۲۰۷ الفاروق طالبان و یک کاستر حامل پولیس میدان هوایی هرات در ساحات بلند‌آب، نمبر یک و سرجنگل شهر هرات هدف قرار گرفتند. بربنیاد آمار منابع به روزنامه ۸صبح، در آن حملات دست‌کم ۱۸ تن از جنگ‌جویان طالب و کارمندان غیرنظامی جان باختند و نزدیک به ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

به ادامه حملات داعش، پنج‌شنبه‌شب، ۱۴ جولای همان سال، یک درگیری دیگر میان طالبان و گروه داعش در روستای قنجقه ولسوالی امام‌صاحب کندز رخ داد که بربنیاد آمارها، در آن دست‌کم هشت عضو شاخه خراسان داعش شامل شهروندان خارجی و چهار جنگ‌جوی طالب کشته شدند.

پس از آن حمله، روز جمعه، ۵ آگست، انفجاری در نزدیکی مسجد امام‌ باقر در ساحه سر کاریز، از مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل، رخ داد. فرماندهی امنیه طالبان در کابل شمار تلفات آن رویداد را هشت کشته و ۱۸ زخمی اعلام کرد، اما شاهدان عینی گفتند که در آن انفجار دست‌کم ۲۰ تن کشته و نزدیک به ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. همزمان، انفجار دیگر عصر همان روز در ساحه پل‌سوخته شهر کابل رخ داد که در آن دست‌کم ۱۲ تن کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شدند. عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان پیشین، اما گفت که در آن انفجار دست‌کم ۲۵ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

یک روز پس از آن رویداد عوامل داعش در روستای مزاردره ولسوالی نورگل ولایت کنر بر جنگ‌جویان طالبان آتش گشودند که در نتیجه سه جنگ‌جوی طالب کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. به تعقیب آن حمله، یک روز بعد انفجار‌ی در ساحه جاده آسمایی شهر کابل بر مسافران هزاره یک موتر مسافربری نوع کاستر انجام شد که از تلفات آن آماری بیرون داده نشد. در سومین حمله داعش در همان ماه مدرسه رحیم‌الله حقانی، از مبلغان حامی طالبان، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آگست، در شش‌درک کابل هدف قرار گرفت که در آن، حقانی و برادرش جان باختند. رحیم‌الله حقانی از اعضای برجسته طالبان بود. طالبان مرگ او و بردارش در حمله انتحاری داعش را تأیید کردند.

افزون بر آن، منابع محلی روز جمعه، ۲ سپتامبر، از وقوع یک انفجار بزرگ در مسجد گازرگاه هرات خبر دادند. در آن حمله به شمول مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب آن مسجد، ۴۵ تن کشته و ۸۶ نمازگزار دیگر که همه غیرنظامی بودند، زخمی شدند.

دو روز پس از آن حمله، روز دوشنبه، ۵ سپتامبر، بخش قونسلی سفارت روسیه در کابل مورد حمله قرار گرفت که در آن دو دیپلمات روس و دست‌کم شش دانشجوی متقاضی بورسیه روسیه کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. روسیه بلافاصله دستور توقف خدمات قونسلی‌اش در  کابل را صادر کرد. به این ترتیب داعش با پذیرفتن مسوولیت حمله بر سفارت روسیه در کابل، نخستین حمله خود بر یک مکان دیپلماتیک پس از تسلط طالبان را ثبت کرد. در ادامه، داعش روز جمعه، ۲۳ سپتامبر، نمازگزاران مسجد وزیر اکبر خان را با یک موتر ماین‌‌گذاری‌شده هدف قرار داد و در آن براساس آمارهای طالبان، هشت تن کشته و ۴۱ تن دیگر زخمی شدند.

یک هفته پس از آن رویداد، داعش یکی از بزرگ‌ترین حملات بر غیرنظامیان در آن سال را انجام داد. روز جمعه، ۳۰ سپتامبر، گزارش شد که در مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل انفجار صورت گرفته است. مهاجم انتحاری با کشتن محافظ آموزشگاه، خودش را در میان دانش‌آموزانی که برای امتحان آزمایشی کانکور تجمع کرده بودند، منفجر کرد. در آن حمله براساس آمارها دست‌کم ۵۳ تن کشته و ۱۱۰ زخمی شدند. از آن میان ۴۶ تن‌شان دختران جوان و نوجوان زیر سن ۲۰ سال بودند.

حدود ۲۲ روز پس از آن حمله، طالبان با راه‌اندازی یک عملیات در ساحه بینی‌حصار واقع در مربوطات حوزه هشتم امنیتی شهر کابل، مدعی شدند که عاملان حمله بر مسجد وزیر محمداکبر خان و آموزشگاه کاج را کشته‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی عمومی طالبان، آن زمان گفت که در نتیجه درگیری این گروه با داعش، شش داعشی و یک طالب کشته شده‌اند.

طالبان بارها مدعی انجام عملیات‌ علیه داعش شدند، اما حملات این گروه همچنان فروکش نکرد. دیری نگذشت که خبری از حمله دیگر داعش از هرات رسید. بامداد پنج‌شنبه، ۲۷ اکتوبر، کاستر حامل داکتران قول‌اردوی الفاروق طالبان در ساحه پل خیمه‌دوزان شهر هرات هدف حمله قرار گرفت و در آن دست‌کم پنج تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

پس از چاشت پنج‌شنبه، ۱ دسامبر، انفجاری در مدرسه «الجهاد» واقع در سرک بند شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، رخ داد که در نتیجه دست‌کم ۳۵ نمازگزار و طلبه مدرسه جان باختند و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت آن حمله را نیز داعش برعهده گرفت. هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل آمار آن رویداد را ۱۹ کشته و ۲۳ زخمی اعلام کرد.

پس از حمله بر این مدرسه در سمنگان، روز جمعه، ۲ دسامبر، بر عبیدالرحمان نظامانی، سفیر تازه منصوب‌شده پاکستان در کابل، در محوطه این سفارت تیراندازی شد. هرچند در آن حمله به شخص سفیر آسیبی نرسید، اما یک محافظ وی به نام اسرارمحمد زخمی شد. پاکستان آن حمله را «خطای امنیتی بسیار جدی» خواند و سفیر طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد. گروه داعش بعدا با نشر تصویری از جریان تیراندازی، مسوولیت حمله را برعهده گرفت.

چهار روز پس از آن حمله، سه‌شنبه، ۶ دسامبر، موتر حامل کارمندان مواد نفتی حیرتان در ساحه‌ای از شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، هدف انفجار ماین داعش قرار گرفت. محمد‌آصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در بلخ، گفت که در آن انفجار هفت تن کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

یک هفته پس از آن، صدای انفجار و تیراندازی از شهرنو کابل به گوش رسید. داعش روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر، بر اقامتگاه چینی‌ها (هتل کابل) در کوچه برج شهرنو کابل حمله کردند. براساس آمارهای نشرشده از سوی شفاخانه ایمرجنسی، سه کشته و ۱۸ زخمی از محل رویداد به این شفاخانه منتقل شدند. وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، با تروریستی خواندن آن حمله، زخمی شدن پنج تن از شهروندان این کشور را تأیید کرد.

آخرین حمله در سال ۲۰۲۲ در بدخشان اتفاق افتاد. بامداد دوشنبه، ۲۶ دسامبر، عبدالحق عمری، قوماندان امنیه طالبان در بدخشان و دو محافظش در شهر فیض‌آباد بدخشان هدف انفجار ماین قرار گرفتند و کشته شدند. در آن حمله که داعش مسوولیتش را پذیرفت، چهار تن دیگر زخمی شدند.

۲۰۲۳ و ماه‌های خونینی که داعش رقم می‌زند

در سال ۲۰۲۳، گروه داعش از کمیت حملاتش کاست‌. این گروه حملات هدف‌مند بر ساحات مهم‌تر نظامی و دیپلماتیک را روی دست گرفت. طی آن حملات که شمارشان به هشت می‌رسد، دست‌کم ۶۸ تن از جمله بیش از ۲۱ جنگ‌جوی طالب و دو فرمانده‌ این گروه کشته و ۲۱۵ تن زخمی شدند. از میان این حملات سه مورد آن در اماکن نظامی و ملکی طالبان صورت گرفته است.

در ۱ جنوری، مهاجم انتحاری در درب ورودی میدان هوایی نظامی کابل خود را منفجر کرد. هرچند همه قربانیان غیرنظامی اعلام شدند، اما شاهدان عینی در محل گفتند که در آن زمان تردد افراد عام در نزدیکی درب ورودی میدان هوایی نظامی ممنوع بود. گروه شاخه خراسان داعش مسوولیت آن حمله را برعهده گرفت و با نشر تصویری از مهاجم انتحاری، مدعی شد که در آن حمله دست‌کم ۵۰ جنگ‌جوی طالب را کشته و زخمی کرده است. در همین حال، منابعی به شبکه الجزیره آن زمان گفته بودند که در آن حمله ۱۴ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

روز چهارشنبه، ۱۱ جنوری، همزمان با حضور هیأتی از دیپلماتان چینی، انفجاری در درب ورودی وزارت خارجه طالبان در چهارراهی ملک اصغر، از مربوطات حوزه دوم شهر کابل رخ داد. منابع به روزنامه ۸صبح گفتند که در آن حمله دست‌کم ۲۱ تن جان باختند و ۴۷ تن زخمی شدند. داعش مسوولیت حمله را برعهده گرفت و از شخصی به نام خیبر القندوزی به‌عنوان مهاجم خود یاد کرد؛ حمله‌ای که در آن ۱۸ تن از کارمندان وزارت امور خارجه طالبان و سه جنگ‌جوی طالب کشته شدند.

به ادامه حملات داعش، این بار رییس اداره آب‌رسانی طالبان در هرات روز چهارشنبه، ۸ مارچ، در ساحه تالار لاله‌زار شهر هرات ترور شد. در آن حمله بر موتر حامل محمدداوود کاکر از سوی یک تفنگ‌دار ناشناس در وسط جاده گلوله‌باری شد. منابع از محل رویداد به روزنامه ۸صبح گفتند که در آن حمله همراه با کاکر، دو تن دیگر نیز کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

به تعقیب آن رویداد، نخستین حمله بر یک مقام بلندپایه طالبان رقم خورد. مهاجم داعش که حدود یک ماه در پوشش شخص مدعی بر سر ملکیت قلابی در شهر مزارشریف به مقام ولایت بلخ رفت‌وآمد می‌کرد، سرانجام روز پنج‌شنبه، ۹ مارچ، مواد منفجره خود را در دهلیز دفتر والی طالبان منفجر و محمدداوود مزمل را ترور کرد. در آن حمله علاوه بر مزمل، دو تن دیگر نیز کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. سایت اعماق داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفت و از مهاجم به نام عبدالحق الخراسانی نام برد. سپس طالبان در اپریل اعلام کردند که عاملان حمله بر داوود مزمل را در فاریاب بازداشت کرده‌اند. از سویی، این گروه اعلام کرد که فرد شماره دوم داعش به نام ضیاالدین که والی خودخوانده و مسوول قضایی این گروه برای ولایت بلخ نیز بود را نیز در کنار دو تن دیگر کشته‌اند.

دیری از آن حمله نگذشته بود که شنبه، ۱۱ مارچ، انفجاری در مرکز تبیان در شهر مزارشریف رخ داد. انفجار زمانی به ‌وقوع پیوست که شماری از خبرنگاران برای تجلیل از روز خبرنگار در این مرکز تجمع کرده بودند. در آن حمله دست‌کم دو تن که خبرنگار بودند، کشته و ۳۰ تن دیگر به شمول ۱۵ خبرنگار زخمی شدند. داعش مسوولیت آن حمله را برعهده گرفت.

پس از حدود دو ماه از حمله بر وزارت امور خارجه طالبان، دیپلماتان این وزارت بار دیگر مورد حمله قرار گرفتند. گروه داعش چاشت دوشنبه، ۲۷ مارچ ۲۰۲۳، کارمندان این وزارت را هدف قرار داد که در نتیجه دست‌کم شش تن کشته و ۱۲ تن دیگر به شمول جنگ‌جویان طالبان زخمی شدند. گفتنی است که نیروهای ویژه طالبان در سال ۲۰۲۳ حملات شبانه متعددی را بر مخفی‌گاه‌های داعش در ولایات کابل، هرات، بلخ و نیمروز راه‌اندازی کردند و طی آن عملیات‌ها مدعی کشته و زخمی کردن ده‌ها تن از اعضای این گروه شدند.

با این حال، در آخرین انفجارهای پیهم ۶ جون و ۷ جون در بدخشان، معاون والی طالبان برای آن ولایت و یک فرمانده دیگرشان کشته شدند. در انفجار بر موتر نثاراحمد احمدی، معاون والی و سرپرست طالبان برای ولایت بدخشان، او و راننده‌اش کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند. در انفجار دوم بر مراسم فاتحه او، ۱۷ تن به شمول یک فرمانده طالبان کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت هر دو حمله را داعش برعهده گرفت.

این حملات گسترده در حالی انجام می‌شود که براساس معلومات ۸صبح، تشکیل داعش خراسان با توجه به پیوستن جنگ‌جویان خارجی به این گروه، با گذشت هر روز قدرت‌مندتر می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که شمار زیادی از اعضای گروه جندالله به علت نارضایتی از طالبان، به شبکه داعش خراسان پیوسته‌اند. به این ترتیب گروه جندالله در داخل تشکیل داعش خراسان شکل گرفته و مسوولیت آن را نیز ملا سعد و اسامه فرزند عثمان غازی برعهده دارند. شمار افراد این گروه به دو هزار تن می‌رسد و در شمال افغانستان مستقر هستند. با توجه به پیوستن این گروه به داعش، گمانه‌زنی‌ها از افزایش حملات داعش خراسان علیه طالبان بالا گرفته است.

گفتنی است که براساس معلومات منابع، افراد طالبان به‌شدت از گسترش دامنه فعالیت داعش هراس دارند. این گروه هرچند در نشست‌های مطبوعاتی عمل‌کرد داعش را اندک جلوه می‌دهد، اما در خفا از قدرت‌گیری این گروه نگران است و تلاش دارد که با راه‌اندازی عملیات‌هایی، جلو حملات داعش خراسان را بگیرد. با این حال، مشخص نیست که طالبان با چه ابزاری از پس برنامه‌های داعش، به‌ویژه داعش خراسان، برخواهد آمد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x