داعش می‌تواند حملات خارجی را با افغان‌های افراطی در غرب، سازماندهی کند

موسسه صلح امریکا در گزارشی نوشت که استفاده داعش از افغان‌های افراطی ساکن غرب جهت بسیج و سازماندهی حملات یک تهدید فوری است. طبق این گزارش، هر چند این تهدید کوچک به نظر می‌رسد اما باید جدی گرفته شود.

در این گزارش تحلیلی درباره منشأ، وضعیت و آینده داعش در جنوب آسیا و تهدید این گروه برای کشورهای غربی آمده است که سه چالش در حال حاضر بر توانایی داعش در جنوب آسیا برای انجام حملات خارجی تأثیر می‌گذارد.

طبق این تحقیق، داعش و شبکه‌های مرتبط با آن در جنوب آسیا فاقد ساختار اختصاصی برای برنامه‌ریزی و اجرای حملات خارجی هستند.دوم این که محدود فعالیت داعش تا حد زیادی محدود به افغانستان است و فشار امنیتی از سوی طالبان بر داعش، توانایی این گروه برای برنامه‌ریزی و سازماندهی حملات پیچیده خارجی را مختل می‌کند.

چالش سوم گروه داعش این است که تنها تعداد کمی از جنگجویان خارجی از غرب به آن ملحق شده‌اند. این موضوع عملا امکان آموزش اتباع غربی و سپس اعزام آنها برای حملات در آن کشورها را کاهش می‌دهد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر امکان سازماندهی حملات داعش علیه غرب امکان‌پذیر نیست اما ممکن این است که این گروه از شبکه‌های افراطی موجود افغان در این کشورها استفاده کند.

براساس این تحلیل هر چند خطر این تهدید کوچک است اما باید جدی گرفته شود.

گزارش با اشاره به یکی از توطئه‌های مرتبط با داعش خراسان در جنوری ۲۰۲۳ در ترکیه و افشا شدن ۱۵ توطئه تروریستی این گروه علیه منافع غربی پس از افشای اسناد محرمانه پنتاگون، نوشت هر چند داعش نمی‌تواند به صورت مستقیم حملات در کشورهای غربی را سازماندهی کند ولی می‌تواند منافع غربی را در حوزه جنوب آسیا و کشورهای منطقه هدف قرار بدهد.

گزارش درباره جذب نیروهای ستیزه‌جو توسط داعش نوشته است که موضوع اصلی تبلیغات پس از ظهور مجدد این گروه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تمرکز اصلی جذب نیرو در پاکستان از قبایل پشتون در خیبرپختونخوا و جوانان رادیکال در جامعه سلفی افغانستان است.

همچنین شبه‌نظامیان ضد شیعه در مناطق بلوچستان و شبکه حمایت از آنها نیز یکی دیگر از اهداف تبلیغاتی داعش در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان است.

گزارش خاطر نشان کرده که داعش خراسان از سربازان پیاده طالبان و جامعه سلفی افغانستان می‌خواهد که از این گروه در جنگ علیه طالبان که از دید این گروه رهبری آن مرتکب خیانت به اهداف جهادی شده است حمایت کنند.

به همین ترتیب، داعش از جوانان سلفی می‌خواهد که از جنگ این گروه علیه طالبان حمایت کنند و از این طریق انتقام محدودیت‌های مذهبی اعمال شده بر سلفی‌ها را از طالبان بگیرند.

گزارش تصریح کرده قضاوت درباره موثریت این تبلیغات سخت است، اما تلاش‌هایی که از سال ۲۰۲۲ توسط طالبان برای بهبود روابط با جامعه سلفی انجام شده است، نشان می‌دهد که داعش خراسان ممکن است در جذب سلفی‌های جوان موفق باشد.

گزارش افزوده که به حاشیه رانده شدن اقلیت‌ها، شکاف‌های داخلی شدیدی را در کشورهای جنوب آسیا ایجاد می‌کند و این گروه‌ها را به سمت داعش سوق می‌دهد.

گزارش پیشنهاد کرده که کشورهایی مانند امریکا برای کاهش خطرات مرتبط با چنین سیاست هایی، باید پلورالیسم سیاسی و مذهبی را ترویج کند و از دولت‌ها بخواهد که به همه اقلیت‌ها احترام بگذارند.

گزارش توصیه می‌کند که همکاری‌ها با طالبان برای مقابله با داعش نباید فراتر از کسب اطلاعات در مورد عناصر تروریستی باشد و کشورهای غربی باید مراقب باشند که در همکاری‌هایی که توانایی نظامی یا مشروعیت سیاسی طالبان را تقویت می‌کند، شرکت نکنند.

تحقیق افزوده که چنین همکاری می‌تواند شامل اشتراک گذاری و تایید اطلاعات برای هدایت عملیات جنبشی ایالات متحده باشد.

همچنین طبق این گزارش، تبلیغات آنلاین داعش و همچنین شبکه‌های حامی آن برای انتشار محتواهای افراطی به مخاطبان در نفوذ داعش نقش اساسی دارند.

گزارش به کشورهای غربی مانند امریکا توصیه کرده که برای مهار داعش باید از تولید تبلیغات افراطی جلوگیری شود و گردش آنلاین آن در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های رمزگذاری‌شده مانند فیس‌بوک مسنجر و تلگرام نیز محدود شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x