دست آمریکا به خون مردم غزه آلوده است

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه پیشنهادی امارات به‌منظور برقراری آتش‌بس در نوار غزه تشکیل جلسه داد، اما با وتوی آمریکا، این اقدام ناکام ماند.

بر پایه این گزارش، موضوع آتش بس غزه در شورای امنیت سازمان ملل برای بار دیگر مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قطعنامه شورای امنیت در حالی که با ۱۳ رأی موافق و یک رأی ممتنع انگلیس روبه‌رو شده بود، از سوی آمریکا وتو شد.

در نشست عصر جمعه گذشته به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رأی گذاشته شد که از از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند.

یک قطعنامه برای تصویب شدن در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی بدون مخالف (وتو) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری انسان دوستانه در غزه حمایت نمی‌کند.

او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

برخلاف قدردانی اسرائیل از وتو نمودن این تصمیم جهانی توسط امریکا، سایر دیپلمات های جهان از این اقدام انتقاد کردند و نسبت به وضعیت جاری در نوار غزه ابراز نگرانی کردند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از ایالات متحده گفت: «در مورد دموکراسی، حقوق بشر، صلح، امنیت وسایر موارد وی سخنان زیبا اما پوچ زیادی گفت، اما امروز ارزش واقعی اینها را آموختیم. دو عضو شورای امنیت سازمان ملل ترجیح دادند در قتل عام وحشیانه اسرائیل شریک بمانند.»

در واکنش به این وتو، چین روز شنبه ناامیدی عمیق خود را از وتوی دوم ایالات متحده بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری در غزه است، ابراز کرد.

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل از «استانداردهای دوگانه» واشنگتن انتقاد کرد.

نیکلاس دی ریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: «متاسفانه این شورا به دلیل عدم اتحاد یا به دلیل امتناع از تعهد واقعی به مذاکرات، دوباره شکست خورد.»

پس از رای گیری، محمد ابوشهاب، معاون سفیر امارات در سازمان ملل متحد، با ابراز ناامیدی عمیق از نتیجه، گفت: در مواجهه با بدبختی های ناگفته، این شورا قادر به درخواست آتش بس نیست.

ابوشهاب با تاکید بر اینکه این هیئت 15 نفره در حال منزوی شدن است و از هدف اولیه خود دور می شود، گفت: اگر نتوانیم متحد شویم، پیامی که ما به فلسطینی ها می دهیم چیست؟ با این حال، وی خاطرنشان کرد که این نتیجه ناامید کننده کشورش را از ادامه درخواست از اعضای شورا برای اقدام و پایان دادن به خشونت در غزه منصرف نخواهد کرد.

سید بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز خاطرنشان کرد: «استفاده از حق وتو در شورای امنیت توهین شرم آور به موازین بشردوستانه است. من عمیقا متاسفم که ایالات متحده باید جان غیرنظامیان بیگناه را برای آرمان صهیونیسم فدا کند.»

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، در خصوص حق وتوی ایالات متحده، «اعتراض شدید» خود را ابراز کرد و گفت: عجیب و فراتر از عقل انسان است که طرف هایی وجود داشته باشند که از قتل عام غیرنظامیان بی گناه از جمله کودکان و زنان حمایت و سکوت می کنند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از شکست شورای امنیت در درخواست آتش‌بس در غزه «عمیقاً ناامید» است و اسرائیل باید به «حملات وحشیانه و محاصره غیرانسانی غزه» پایان دهد.

وتوی آمریکا بار دیگر ثابت کرد که واشنگتن در جنایات جنگی، نسل کشی و جنگ علیه بشریت تل آویو در نوار غزه شریک است.

این دومین بار از زمان آغاز جنگ غزه است که ایالات متحده قطعنامه ای را وتو و خود را با اسرائیل همسو می کند. ایالات متحده ادعا می کند که آتش بس به حماس کمک می کند تا خود را مجددا مسلح سازد و 138 گروگان را نزد خود نگه دارد.

در 18 اکتبر، یک روز پس از بمباران شفاخانه الاهلی در شمال غزه توسط ارتش اسرائیل، ایالات متحده به تنهایی از قطعنامه مشابهی که خواستار آتش بس ارائه شده توسط برزیل بود جلوگیری کرد و استدلال کرد این بمباران دفاع از خود محسوب می شود.

با وجود اینکه پیش نویس قطعنامه هر دو طرف (اسرائیل و حماس) را ملزم به رعایت قوانین بین المللی می کرد، ایالات متحده این قطعنامه را وتو کرد. آزادی بی قید و شرط اسرا یکی دیگر از ابتکارات اماراتی بود که وود نماینده امریکا در ملل متحد، چشم بر آن بست.

ایالات متحده با رد قطعنامه ای که خواستار آتش بس فوری در نوار غزه بود، در مقابل کل جهان ایستاد. ایالات متحده حتی به درخواست متحدان خود برای توقف اقدامات وحشیانه در محاصره نوار غزه توجه نکرد. این بی اعتنایی حتی خشم متحدانش از جمله کشورهای عربی خلیج فارس، فرانسه به عنوان عضو دائمی شورا و ژاپن را برانگیخت.

ایالات متحده در حمایت از رژیم جنایتکار اسراییل به حدی افراط کرده است که سازمان داکتران بدون سرحد این اقدام ایالات متحده را “رای علیه بشریت” توصیف کرده و وتوی ایالات متحده آن را شریک قتل عام غزه می کند.

پس از رای گیری روز جمعه، دیده بان حقوق بشر همچنین گفت که ایالات متحده با ادامه دادن تامین سلاح و پوشش دیپلماتیک به اسرائیل، خطر “همدستی در جنایات جنگی” را تهدید می کند.

به طور خلاصه، واشنگتن با حمایت کورکورانه از تعداد انگشت شماری از افراط گرایان راست افراطی در اسرائیل، شهرت ایالات متحده را بیش از پیش قربانی می کند و از این طریق خود را شریک اقدامات وحشیانه جاری در غزه می کند.

تهران تایمز

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x