راه آهن ترانس-افغانستان برای پیوند بیشتر آسیای مرکزی با آسیای جنوبی

پروژه راه آهن مشترک بین ازبکستان، افغانستان و پاکستان در حال پیشروی است که می تواند مسیرهای تجارت بین المللی را به روی کشورهای منطقه باز کند، اما با توجه به نقض مداوم حقوق بشر و معرفی قوانین شریعت، نسبت به همکاری با افغانستان تحت کنترل طالبان هشدار داده می شود.

ازبکستان، افغانستان و پاکستان پروژه ریلی را در فبروری 2021، قبل از تسلط طالبان، امضا کردند تا جمهوری‌های آسیای مرکزی شوروی سابق را از طریق کابل به آسیای جنوبی متصل کند.

این پروژه برای ازبکستان مهم است زیرا ارتباط بهتر با آسیای جنوبی و بازارهای بزرگ پاکستان و هند به جمهوری شوروی سابق کمک می کند تا از روسیه فاصله بگیرد.

اکمال کمالوف، معاون رئیس راه‌آهن ازبکستان، در جریان یک جلسه توجیهی در بروکسل در 3 نومبر گفت: “با توجه به تحولات کنونی در اوکراین، جاده ماوراء خزر به جنوب آسیا تقاضای زیادی دارد.”

بر اساس آخرین محاسبات، خط آهن پیشنهادی جدید 573 کیلومتر طول و 5.96 میلیارد دالر هزینه خواهد داشت و ترانزیت افغانستان را تا حدی تقویت می کند که شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، این خط آهن را “پروژه قرن” نامیده است. این خط از ترمز در ازبکستان به مزارشریف افغانستان و کابل و سپس به پیشاور در پاکستان خواهد رفت.

نماینده ازبکستان در امور افغانستان، عصمت الله ایرگاشف، در این نشست عنوان کرد که “برای موفقیت اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ازبکستان، باید صلح در منطقه برقرار شود، از این رو افغانستان در سیاست خارجی ازبکستان از اهمیت خاصی برخوردار است و این واقعیت که ازبکستان تلاش کرده است توجه جامعه جهانی را به وضعیت در این کشور معطوف کند.”

کمالوف خاطرنشان کرد که این پروژه حتی برای خود افغانستان بسیار حیاتی است.
او با اشاره به آنچه ایرگاشف وضعیت انسانی در افغانستان را پیچیده و رو به وخامت خواند، گفت: «بدون پروژه‌های عظیم در این مقیاس و بزرگی، بازسازی افغانستان با توجه به تخریب کامل اقتصاد افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود».

به گفته کمالوف، پروژه جدید راه آهن با ایجاد 5 میلیون شغل به مردم محلی کمک خواهد کرد و تقریباً 15 میلیون نفر در طول مسیر از آن بهره مند خواهند شد.

سفیر ازبکستان در امور افغانستان گفت: “افغانستان از نظر ذخایر طبیعی به ویژه در شمال کشور دارای پتانسیل عظیمی است.”

به گفته ایرگاشف، تاشکند به لطف تلاش های مداوم دیپلماسی ازبکستان در 20 سال گذشته که “بی طرفی مثبت” نامیده می شد، توانست با موفقیت پروژه راه آهن ترمز – پیشاور را پیش ببرد.

به گفته وی، گفتگو با طالبان برای کمک مؤثر به مردم افغانستان و جلب نظر میانه‌روترین افراد آنها ضروری است.

ایرگاشف گفت: “حساسیت های متعددی در درون طالبان وجود دارد و دولت ازبکستان موفق شد چندین افراد میانه رو را که مایل به همکاری با جامعه بین المللی هستند، با خود یکجا کند.”

افغانستان در حال حاضر از نظر حقوق بشر اقلیت ها، زنان و کودکان در میان پایین ترین رتبه ها در جهان قرار دارد. ایرگاشف تاکید کرد که این وضعیت بر ضرورت گفتگوی “انتقادی و عمل گرایانه” ازبکستان با رهبران این کشور تاکید دارد.

اما علیرغم وعده‌های طالبان مبنی بر حکومت معتدل‌تر پس از به دست گرفتن قدرت در سال 2021، این گروه مذهبی اجرای دقیق قوانین شریعت را اعمال کرده است.

(یوراکتیو / 16 نومبر 2022)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x