رهبر طالبان حملات بر پاکستان را ‘حرام’ خوانده است

منابع رسمی بلند‌پایهٔ پاکستانی به صدای امریکا گفتند که رهبر طالبان حملات فرامرزی به شمول حملات بر پاکستان را از رهگذر اسلامی “حرام” خوانده است.

این منابع گفته اند که رهبران بلند‌پایهٔ طالبان این فرمان هبت‌الله اخندزاده را در جریان مذاکرات دوجانبه‌ٔ اخیر به مقامات پاکستانی بیان کرده اند و به این گونه عزم خود را برجسته ساخته که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان کشور دیگری تهدید شود.

این موضوع به طور برجسته در جریان نشست سه روزهٔ ماه گذشتهٔ آصف درانی، نمایندهٔ ويژهٔ پاکستان برای افغانستان، با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان،‌و سراج الدین حقانی، وزیر داخلهٔ طالبان، در کابل مشخص شد.

این ملاقات در حالی صورت گرفت که حملات مرگبار در پاکستان افزایش یافته و تحریک طالبان پاکستان، مسوولیت اکثر این حملات را به دوش گرفته است.

یک مقام ارشد پاکستانی آگاه از نشست‌های کابل به شرط عدم ذکر نامش در گزارش به صدای امریکا گفت که پایگاه‌های تحریک طالبان پاکستان و فعالیت‌های آن در افغانستان در محراق توجه این مباحث قرار داشت.

این مقام پاکستانی گفت که طالبان به هیات پاکستانی گفتند: “فرامین شیخ هبت الله همه گروه‌هایی را مقید می‌کند که به وی بیعت کرده اند و فرمان او این است که حمله بر پاکستان حرام است.”

جانب پاکستان از طالبان تقاضا کردند که این فرمان هبت‌الله اخندزاده را علنی سازند تا در مانع شدن فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان و حامیان افغان آن که روابط میان دو کشور را تضعیف می‌کند، کمک کند.

این مقام پاکستان به صدای امریکا از رهبران طالبان نقل کرد که گفتند: “ما این [فرمان] را در میان مردم و صفوف امنیتی و استخباراتی پخش کرده ایم.”

با آنهم، طالبان تا اکنون در مورد این اظهارات مقامات پاکستانی، تبصره نکرده اند.

این در حالی است که یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، در سخنرانی به فرماندهان و منسوبین این وزارت گفته است که اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، در حقیقت برای جنگ رفته است،‌ نه جهاد.

تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان روز شنبه پنجم اگست (۱۴ اسد)‌ در رسانهٔ اجتماعی ایکس بخش‌های از سخنرانی یعقوب مجاهد را نشر کرده که در آن او از طالبان خواسته تا از بزرگان شان به حیث یک مسوولیت دینی اطاعت کنند.

وزیر دفاع طالبان در سخنرانی که صرف صدای آن نشر شده، گفته است: “اکنون دستور امیر [رهبر طالبان] است. اطاعت از آن واجب، فرض و لازم است. اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، این جهاد وی، جهاد محسوب نمی‌شود. امیر مجاهدین را از جنگ منع کرد و هنوز هم آنان به طرف جنگ می‌روند، این جنگ، جنگ است، جهاد نیست.”

اسلام آباد ادعا دارد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبران تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شورشی پایگاه‌های عملیاتی شان را به این کشور انتقال داده اند. اما طالبان افغان این ادعا را رد کرده است.

هفتهٔ گذشته، در یک حملهٔ انتحاری در پاکستان ۶۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شد. مسوولیت آن حمله را شاخهٔ خراسان داعش بر عهده گرفت، گروهی که در افغانستان مستقر است.

مقامات پاکستان پیش از این گفته بودند که در حملهٔ ماه جولای بر یک پایگاه نظامی در شهر ژوب حد اقل سه جنگجوی مسلح مرتبط به طالبان افغان شامل بودند. در آن حمله حد اقل نه نظامی پاکستان کشته شد.

وزارت خارجهٔ پاکستان هفتهٔ‌ گذشته گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که این سه نفر، باشندگان ولایت قندهار بودند و از سفارت افغانستان در این کشور خواستند تا اجساد آنان را دریافت کند.

مذاکرات با تحریک طالبان

منابع پاکستان همچنان گفته اند که طالبان در جریان نشست‌های اخیر از حکومت پاکستان خواستند مذاکرات با تحریک طالبان پاکستانی را از سر بگیرد، پیشنهادی که مقامات پاکستانی آنرا رد کردند.

طالبان افغان سال گذشته آتش‌بس نامحدود را میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت این کشور میانجی‌گری کردند، اما آن آتش‌بس دوام نیاورد.

اسلام آباد گفته است که تحریک طالبان پاکستان باید سلاح خود را به زمین بگذارد و تسلیم شود.

در جریان حملات این گروه در سال جاری تا اکنون بیش از ۴۵۰ نفر، به شمول نیروهای امنیتی، کشته شده اند. اردوی پاکستان گفته است که در جریان هفت ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۲۰ تن از نیروهای امنیتی این کشور کشته شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان به هیات پاکستانی گفته اند که اعضای تحریک طالبان پاکستان و خانواده‌های آنان را از ساحات مرزی انتقال می‌دهند تا به نگرانی‌های اسلام آباد پاسخ داده باشند.

آنان همچنان گفته اند که برای انجام این کار، کابل به کمک‌های مالی نیاز خواهد داشت.

گزارش اخیر شورای امنیت ملل متحد نیز نقل مکان اعضای تحریک طالبان توسط حکومت طالبان را تایید کرده اند.

این شورا هشدار داده است که اگر تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه‌گاه امن داشته باشد، به یک تهدید منطقوی مبدل خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x