شبی که زمین پکتیکا لرزید؛ «سقف خانه فرو ریخت و آسمان را می‌دیدم»

در میانه یک بحران بشری همزمان با رکود اقتصادی، فقر و گرسنگی کم‌سابقه، افغانستان دچار یکی از مرگبارترین فجایع طبیعی نیز شد.

زلزله چهارشنبه اول سرطان 1401 در ولایت‌های دوردست پکتیکا و خوست، در اولین ساعات تابستان که صدها نفر را هنگام خواب غافلگیر کرد، بدترین زمین‌لرزه دو دهه اخیر در این کشور بود.

بسیاری با صدای فروریختن سقف و دیوارهای خانه خود از خواب بیدار شدند. زندگی صدها خانواده در چند دقیقه زیر و رو شد.

«سقف خانه فرو ریخت و آسمان را می‌دیدم»

شبیر، از کسانی که از این زلزله جان سالم به‌در برد اما چند عضو خانواده خود را از دست داد.

او در شفاخانه/بیمارستان پکتیکا در گفتگویی با بی‌بی‌سی لحظات اول این زلزله را اینچنین روایت می‌کند:

«صدایی بلند شد و بستر خوابم شروع به لرزیدن کرد. سقف خانه پایین افتاد و من گیر مانده بودم، ولی می‌توانستم آسمان را ببینم. شانه‌ام از جا بی‌جا شده بود (در رفته بود) و سرم آسیب دیده بود ولی توانستم که خودم را بیرون کنم. مطمئن هستم که ۷ یا ۹ عضو خانواده‌ام که در همان اتاق بودند، جان باخته‌اند.»

او که به بیمارستان بستری است، هنوز از سرنوشت خانوده خود خبر ندارد.

پزشکان در محل به بی‌بی‌سی گفته‌اند شمار زیادی از کودکان هم در نتیجه فرو ریختن دیوارها جان باخته‌اند.

«از خانه‌ای که داشتیم چیزی باقی نمانده»

اما سعیدالله که یکسال دارد، از این رویداد نجات یافت، هرچند پاره‌سنگی به سر او خورد و این کودک را زخمی و راهی بیمارستان کرد.

شامیرا، مادربزرگ سعیدالله به بی‌بی‌سی گفت پس از زلزله سه عضو خانواده‌اش زیر آوار گیر مانده بودند.

او می‌گوید: «از خانه‌ای که داشتیم چیزی باقی نمانده است و فقط منتظریم خیمه/چادری به ما داده شود که جایی بگذاریم و در آن زندگی کنیم. چاره دیگری نداریم.»

این زلزله به بزرگی ۶/۱ بود و مرکز آن در جایی بود که ساکنان روستاهای اطراف آن در خانه‌های گلی و غیرمعیاری زندگی می‌کنند و برخی از مناطق هم خانه‌ها در دامنه‌ها بنا شده که در برابر حوادث طبیعی به شدت آسیب‌پذیرند.

ولسوالی‌های گیان و برمل پکتیکا بیشترین تلفات را متحمل شده‌اند. مردم محلی گزارش داده‌اند که ده‌ها روستا کاملا با خاک یکسان شده‌اند.

«در هر اتاق چند نفر مرده بودند»

یک زن دیگر در بیمارستان پکتیکا به خبرنگاران گفت که ۱۹ عضو خانواده اش را از دست داده است.

او گفت: «هفت نفر در یک اتاق، پنج نفر در اتاق دیگر، چهار نفر در اتاق دیگر، سپس سه نفر در اتاق دیگر، همه از خانواده من کشته شدند.»

یکی از زنان دیگر می‌گوید: نیمه‌شب بود که زلزله رخ داد. من و کودکانم فریاد زدیم. یکی از اتاق‌های خانه ما تخریب شده بود. تمام همسایه‌های ما هم جیغ سر دادند.

عزت‌الله غورزیوال، یکی از بازماندگان دیگر به بی‌بی‌سی گفت که مردم همه چیز خود را در این زمین‌لرزه از دست داده‌اند.«اینجا چیزی باقی نمانده است. همه وسایل ما هنوز زیر آوار است…هیچ پتو، خیمه/چادر و سرپناهی وجود ندارد. مردم در زمین‌های باز دراز کشیده‌اند. ما به غذا و آب نیاز داریم. کل سیستم توزیع آب ما ویران شده است. همه چیز ویران شده است، خانه‌ها ویران شده است.»

شاهدان حاضر در صحنه وضعیت را «ناامید کننده» توصیف می‌کنند. یکی از روزنامه‌نگاران می‌گوید: «در هر خیابانی که می‌روید، صدای عزاداری مردم برای مرگ عزیزانشان شنیده می‌شود.»

عالم وفا، ۴۹ ساله، از کسانی است که به یکی از مناطق آسیب‌دیده در ولایت پکتیکا سفر کرد تا به بیرون کشیدن افراد گرفتار در زیر آوار کمک کند.او گفت مردم از شهرها و روستاهای همجوار برای نجات مردم به اینجا آمدند.عالم می‌گوید: «من امروز صبح (چهارشنبه) رسیدم و خودم ۴۰ جسد پیدا کردم. بیشتر آنها جوان و کودکان خردسال هستند.»

«حیرانم با ۹ جسد خانواده‌ام چه کار کنم»

پس از زلزله روایت‌های غم‌انگیز دیگری هم از محل گزارش شد.

از جمله خبرگزاری دولتی باختر مصاحبه با مردی را منتشر کرد که ۹ عضو خانواده خود را از دست داده است.

نادرشاه، گفت چند فرزند، داماد و نواسه/نوه خود را از دست داده است و اکنون حیران است با اجساد آن‌ها چه کار کند.

او می‌گوید: «دیگر جایی برای زندگی هم نداریم. نمی‌دانم چه خواهد شد.»

عکسی از یک مرد هم از دیشب در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده و از جمله رئیس رادیو-تلویزیون دولتی افغانستان آن را منتشر کرده که گفته می‌شود تمام ۱۷ عضو خانواده خود را در این زلزله از دست داده است.

به نظر می‌رسد ظرفیت بهداشتی کافی برای رسیدگی به مجروحان این رویداد هم وجود ندارد.

یک پزشک در ولسوالی گیان در پکتیکا به بی‌بی‌سی گفت: «پزشکان و پرستاران هم در میان قربانیان هستند.»

نهادهای مختلف و آژانس‌های امدادی در تلاش هستند تا کمک کنند، اما مشکل در ارتباطات و تدارکات آب به این چالش می‌افزایند.

این نهادها از دیروز دست به کار شده‌اند و بر آوردن غذا، دارو و سرپناه اضطراری برای افراد نیازمند تمرکز دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x