شش رکورد بی‌پیشینه‌ی طالبان

اول؛ رهبرِ پنهان از نظر: افغانستان یگانه کشوری در سطح جهان است که رهبر گروه حاکم بر آن از انظار عمومی پنهان است. طالبان ادعا می‌کنند که رهبر آن‌ها ملا هیبت‌الله آخندزاده نام دارد و فعلاً در قندهار زندگی می‌کند. اما تاکنون هیچ منبع مستقلی او را ندیده؛ رسانه‌ها هیچ تصویری از او نشر نکرده‌اند و او ظاهراً حاضر نشده است با دیپلومات‌های خارجی ملاقات کند. در این مدت تنها یک تصویر منسوب به او منتشر شده که ظاهراً سال‌ها پیش گرفته شده است.

طالبان در گذشته نیز رهبر و بنیان‌گذارشان را از انظار عمومی پنهان کرده بودند. ملا محمد عمر نیز در رسانه‌ها ظاهر نشد و هیچ تصویری از او در دوران حاکمیت‌اش بر افغانستان وجود ندارد. گفته می‌شود که آقای آخندزاده به تقلید از ملاعمر این رویکرد را در پیش گرفته است. این رفتار در تاریخ معاصر کشورهای جهان بی‌سابقه است. در مواردی گاهی رهبران سیاسی و نظامی به سبب تهدیدات امنیتی برای مدتی خود را پنهان می‌کردند؛ اما پنهان بودن دائمی رهبر یک جریان سیاسی امری استثنایی است.

دوم؛ کندک انتحاری: طالبان نخستین گروه حاکم در یک کشور هستند که به صورت رسمی قطعه یا گروه انتحاری دارند. رهبران طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در یک رژه‌ی نظامی از قطعه‌ی «استشهادی» یا انتحاری‌ها تقدیر کردند و این قطعه در چارچوب وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان رسماً فعالیت دارند. این ویژگی طالبان نیز یک استثنا است و هیچ دولتی به گونه‌ی رسمی در چارچوب نهادهای حکومتی دسته‌ی انتحاری نداشته است.

ذبیح‌ الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این باره به رسانه‌ها گفت: «افراد ما در گروه‌های استشهادی آماده هستند، اما در قالب نیروهای ویژه خواهند بود و همه آن‌ها در وزارت دفاع سازمان‌دهی خواهند شد. این نیروها به تعداد خاص ایجاد و برای عملیات‌های ویژه استفاده خواهند شد».

سوم، کشوری بدون مقام عالی زن: در کابینه‌­ی طالبان که ملا حسن آخوند در راس آن قرار دارد، هیچ زنی سمت وزارت، معینیت و ریاست ندارد و تاکنون خانم‌های رهبران طالبان را کسی ندیده است. نظر به آمارهای نشر شده توسط اداره احصاییه­ی افغانستان در ۱۰ حمل ۱۴۰۰، ۱۶.۸ میلیون تن از مجموع ۳۴.۳ میلیون شهروند افغانستان را زنان تشکل می‌دهند. زنانی که پس از سقوط جمهوریت و روی کار آمدن گروه طالبان جایگاه آنان در ساختارهای اداری افغانستان به شدت کاهش یافته است.

چهارم، بستن مکاتب دخترانه: طالبان یگانه رژیم در سطح جهان اند که دختران را از رفتن به مکتب بازداشته‌اند. در هیچ کشور دیگری چنین رفتاری دیده نشده است. البته این رفتار طالبان نیز در واقع تکرار سیاستی است که در دور نخست حاکمیت‌شان میان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تطبیق کردند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در آن زمان هیچ دختری به مکتب و دانشگاه نمی رفت، اما حالا دخترهای خردسال تا صنف ششم به مکتب می‌روند و دروازه‌ی دانشگاه‌ها به روی دخترها بسته نشده‌اند. هرچند این گروه اعلام کرده بود که مکاتب دخترانه در اول حمل ۱۴۰۱ هجری خورشیدی بازگشایی خواهند شد، اما دو روز پس از این گفته‌ها، آن‌ها اعلام کردند که اجازه نخواهند داد دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند.

پنجم؛ کابینه‌‌ی در فهرست سیاه: از میان ۳۳ عضو کابینه طالبان محمد حسن آخوند؛ رییس­الوزرای طالبان، ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی؛ معاونان وی، مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی، سراج الدین حقانی؛ وزیر داخله، محمد فاضل مظلوم؛ معاون وزارت دفاع، نورالدین ترابی؛ سرپرست اداره زندان‌ها، محمد ابراهیم صدر؛ معاون امنیتی رییس الوزرا، عبدالحق وثیق؛ وزیر تحصیلات عالی پیشین، و امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان در لیست تحریم‌های جهانی قرار دارند. برعکس بسیاری از اعضای رهبری طالبان، نام ملا هیبت‌الله در فهرست تروریزم ایالات متحده امریکا و در فهرست تحریم‌های ملل متحد نیست.

ششم؛ کشوری بدون قانون اساسی: طالبان تنها حکومتی در جهان را تشکیل داده‌اند که به باور آنها نیازی به قانون اساسی ندارد. عبدالکریم حیدری، معاون وزارت عدلیه‌ی طالبان در ۱۳ میزان ۱۴۰۱ در یک نشست خبری به‌ رسانه‌ها گفت که افغانستان نیازی به قانون اساسی ندارد. با آن‌که بیش از ۱۵ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه بدون هیچ دستورالعملی بر مردم حکمرانی می‌کنند.

(آمو)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x