شورای امنیت سازمان ملل: افراد کلیدی طالبان درگیر تولید و قاچاق مواد مخدر هستند

شورای امنیت در گزارش تازه خود می‌گوید که قضاوت در مورد تاثیر فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان هنوز زود است.

طبق این گزارش، قیمت‌ مواد مخدر و تولید متامفتامین افزایش یافته و افراد کلیدی طالبان در قاچاق و تولید مواد مخدر دست دارند.

در بخشی از این گزارش به ادعای طالبان مبنی بر افزایش عواید داخلی و مدیریت بودجه اشاره شده است. در گزارش آمده که طالبان اطلاعات کمی در مورد نحوه مصرف این عواید ارائه می‌کنند.

در گزارش شورای شورای امنیت ملل متحد آمده است که موجودیت گسترده سلاح و تعبیه آن در داخل افغانستان، تحریم تسلیحاتی را تضعیف کرده است.

این گزارش افشا می‌کند که تحریم‌ها تاثیری بر تصمیم‌گیری‌های ملا هبت‌الله آخند ندارد و از سوی دیگر کشورهایی که با طالبان در تعامل اند خواهان لغو تحریم‌ها هستند.

معافیت گروهی رهبران طالبان برای سفر در ماه اگست پارسال به پایان رسید. در این گزارش آمده است که طالبان دوباره خواهان معافیت ممنوعیت سفر هستند اما سفرهای غیرمجاز و درخواست‌های دیرهنگام نگران‌کننده است.

براساس این گزارش طالبان تعداد لابراتوارهای پروسس تریاک را در هلمند، بدخشان و خوست افزایش داده اند که در آنجا به هروئین تبدیل شده و به خارج از کشور قاچاق می شود تا در بازار جهانی به فروش برسد.

یکی از کشورهای عضو شوررا گزارش داد که ملا محمد نعیم بریچ، یکی از رهبران ارشد طالبان حقانی که به شدت در قاچاق هروئین دست دارد، مسئول نظارت بر عملیات قاچاق مواد مخدر طالبان در شمال افغانستان شد. قاچاق مواد مخدر از طریق مسیرهای هوایی اساساً متوقف شده بود و همه تجارت از طریق زمین صادر می گردید. حاجی عبدالبصیر نورزی که مالک و اداره کننده شرکت حواله جات حاجی بصیر و ضرجمیل است، پس از آزادی در مبادله زندانیان با ایالات متحده آمریکا، شبکه مواد مخدر خود را احیا کرد. با داشتن روابط نزدیک با هیبت الله، همکاران نورزی آزادانه با استفاده از اسناد صادر شده توسط دولت که جستجوی وسایط نقلیه مرتبط را ممنوع می کند، جابجا می شوند.

محدودیت های اعلام شده اما اجرا نشده از سوی طالبان بر تولید مواد مخدر در افغانستان باعث شده است که قیمت عمده فروشی مت آمفتامین دو برابر شود و مجموع تولید این ماده مخدر مصنوعی در افغانستان اکنون از هروئین پیشی گرفته است.

چندین کشور عضو گزارش کردند که شبکه حقانی به طور فزاینده ای در تولید و قاچاق مت آمفتامین و مواد مخدر مصنوعی مشارکت داشته و با شبکه ها و سندیکاهای جنایی در جنوب شرق و آسیای مرکزی برای قاچاق فنتانیل به اروپا و ایالات متحده همکاری نزدیک داشته است.

کشورهای عضو مواردی را تأیید کردند که در آن متامفتامین و هروئین با استفاده از شبکه های مشابه در شمال افغانستان، قندهار در جنوب و ننگرهار در شرق قاچاق شده است.

شبکه حقانی لابراتوارهای فعال متعددی را در بهرامچه، ولسوالی دیشو و منطقه دیولان قلعه در ولایت هلمند برای انتقال مواد مخدر به خارج از افغانستان به یونان و مابقی ساحات اروپا، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه راه اندازی می کند.

همچنین یکی از کشورهای عضو شورا به دست داشتن حاجی مالی خان حقانی، عموی سراج الدین حقانی، در تولید و قاچاق مت آمفتامین از طریق یک شبکه ای از آزمایشگاه های تولید متا در ولایت نیمروز در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x