“طالبان: تا که بدیل معیشت برای کشاورزان اجرا نشود، کشت کوکنار را متوقف نخواهیم کرد”

حکومت طالبان می‌گوید تا زمانی‌که برنامه بدیل معیشت برای کشاورزان اجرا نشود، کشت کوکنار را متوقف نخواهد کرد.

طالبان دلیل این کار خود را شرایط بد اقتصادی، فقر و فقدان راه بدیل آن برای کشاورزان می‌گویند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در جریان سفرش به غرب افغانستان در پاسخ به این پرسش که با کشت کننده‌گان کوکنار چه برخوردی خواهند کرد؟ گفت، تا هنگامی‌که یک برنامه معیشت بدیل برای کشاورزان اجرا نشود، کشت کوکنار را متوقف نخواهند کرد.

آقای مجاهد گفت که کشاورزان با مشکل‌هایی روبه‌رو هستند و طالبان نمی‌توانند آنان را با چالش‌های بیشتر روبه‌رو کنند.

به‌گفته مجاهد، برای جلوگیری از کشت کوکنار در افغانستان باید در سطح جهانی راه حلی دریافت شود.

آقای مجاهد می‌افزاید: “اکنون آن‌ها به کمک و حمایت معیشت‌های بدیل نیاز دارند تا جلو این محصول را بگیرند و محصولات دیگری را کشت کنند. ما با سازمان‌های بین‌المللی در تماس هستیم، آن‌ها وعده‌هایی داده‌اند، ما امیدوار بر آن هستیم.”

یکی از کشاورزان افغان در ولایت تخار که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود می‌گوید از روی مجبوری کوکنار کشت کرده‌است.

او می‌گوید: “من قبلاً گندم و جواری کشت می‌کردم و کار مان یک لقه نان درمی‌آورد. حالا طالبان ما را مجبور کرده که کوکنار کشت کنیم، از یک طرف فقر و مجبوری و از سوی دیگر ما را مجبور کرده‌اند که تریاک کشت کنیم.”

مقام‌های طالبان در حالی این سخنان را بیان می‌کنند که جامعه جهانی پیش از به قدرت رسیدن طالبان از رشد روزافزون کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته اند تا در این زمینه اقدام جدی کنند.

اما شفیق همدم، مشاور ارشد پیشین ناتو و تحلیلگر سیاسی در افغانستان، گفت که مبارزه با کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر بستگی به همکاری جهانی دارد.

آقای همدم گفت: “جامعه جهانی می‌تواند از طریق معیشت بدیل و کمک‌های بالمثل به مردم با کشت کوکنار مبارزه کند و همچنین طالبان را مجبور کند که مردم را از کشت آن باز دارد.”

چندی پیش باشنده‌گان بخش‌های مختلف کشور به رادیو آزادی گفتند که پس از روی کار آمدن طالبان، امسال کوکنار حتی در بخش‌های که در ۱۸ سال گذشته کوکنار کاشته نشده بود، کاشته شده‌است.

هرچند معلومات دقیقی از سطح کشت کوکنار در سال ۲۰۲۱ در افغانستان منتشر نشده، اما در سال ۲۰۲۰ گزارش شده بود که در ۲۲۳ هزار و ۶۷۴ جریب زمین کوکنار کشت شده‌است.

به گزارش رادیو آزادی، سود سالانه تریاک در افغانستان حداقل دونیم میلیارد دالر تخمین زده می‌شود که بیشتر پول آن به جیب مافیای مواد مخدر می‌رود.

(ازادی رادیو)
۲۰۲۲/۹/۳

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x