طالبان، ناقض حقوق بشر

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را با تمرکز به گزارش رویداد های یک سال گذشته مورد بررسی قرار داد. در نشست روز دوشنبه این شورا که در ژنیو برگزار گردیده بود٬ به خاطر وخامت اوضاع بشری در افغانستان ابراز نگرانی جدی صورت گرفته است. گزارشگر خاص سازمان ملل متحد زمامداری طالبان در یکسال گذشته را مملو از موارد نقض حقوق بشر دانسته هشدارداد که اگر جهانیان دست به کارنشوند وضعیت بدتر خواهد شد.

ریچارت بنیت٬ گزارش ماموریت خود دریکسال گذشته را در این اجلاس به شورای حقوق بشر ملل متحد تقدیم کرد. او دریک بخش از سخنان خود گفت : ” با تاسف گزارش میدهم که ازحدود یکسال به این سو که ماموریت من آغاز شد وضعیت حقوق بشر بدتر شده ا ست.افغان ها دریک بحران حقوق بشری گیرمانده اند که جهان در رسیدگی به آن ناتوان به نظر میرسد. نقض جدی حقوق زنان ودختران ، سرکوب انتقامگیرانۀ مخالفان ومنتقدان و محدود ساختن آزادی بیان ازسوی طالبان نمایانگر یک حاکمیت استبدادی است. این بحران به توجه دوامدار این شورا نیاز دارد.”

آقای بنیت انتقاد کرد٬ روشی را که حکومت طالبان با زنان اختیار کرده است٬ درهیچ کشور جهان وجود ندارد. وی طالبان را به سرکوب قاضیان نظام گذشته وقتل واذیت مردم درمناطق فعالیت جبهۀ مقاومت متهم کرد. گزارشگر خاص ملل متحد گفت که طالبان باید تعهدات خود با جهانیان ومردم افغانستان را جامه عمل بپوشانند وجهان نیز باید مسئولیت خود را درقبال افغانستان ادا کند ونگذارد که بحران کنونی بدترشود.

طالبان درواکنش خود اظهارات ریچارد بنیت را مغرضانه و دور از واقعیت خواندند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام خود به رسانه ها گفت : ” گزارش ریچارد بنیت نمایندۀ ملل متحد دربارۀ حقوق بشرمغرضانه ودور از واقعیت ها است. وی درگزارش خود از صدها پیشرفت که دریکسال گذشته درافغانستان صورت گرفته چشم پوشی می کند وبه چند مورد مشخص با برداشت ومعلومات نادرست اشاره کرده است.”

چند تن از زنان فعال و مطرح درامورسیاسی افغانستان نیز به این نشست شورای حقوق بشر ملل متحد سخنرانی کردند. از جمله محبوبه سراج با شدت از طالبان انتقاد کرد. وی گفت که طالبان نقش زنان در جامعه را عملا حذف کرده اند وجهانیان نیز صدای زنان افغان را نمی شنود. ” امروز حقوق بشری هیچ درافغانستان نیست. این بسیارتعجب آور است. حقوق بشر خصوصا حقوق زنان. من درسرک های کابل گشت وگذارمی کنم طالب می آید به من نگاه می کند ولی مرا نمی بیند. نه تنها من بلکه با همۀ زنان کشور چنین روش دارند. ما اصلا وجود نداریم. ما حذف شده ایم. آیا میدانید وقتیکه حذف شوید چه معنی دارد ؟”

نصیراحمد اندیشه نمایندۀ افغانستان درشورای حقوق بشر ملل متحد تلاش های جامعه جهانی در رسیدگی به بحران ونقض حقوق بشر درافغانستان را کند خواند. ” ناکامی شورا درپاسخ به بحران درافغانستان به این معنی است که نقض جدی حقوق بشر با انتخاب ورغبت صورت می گیرد. اینکه این شورا به یک مجمع تبادل کلمات بدون عمل تبدیل شده است. این جای است که به منافع یک جانب نسبت به احترام بین المللی به حقوق بشر ترجیح داده می شود.”

با برگشت طالبان به قدرت درتابستان سال گذشته دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند. اکثریت زنانی که درحکومت سابق کار می کردند خانه نشین شده اند . محدودیت های هم برگشت وگزار وسفر زنان وضع شده است. افراد طالبان به محاکمه های صحرایی وکشتار نظامیان سابق نیز متهم شده اند اما آنها این اتهامات را رد کرده میگویند اکثر این قتل ها بنابر دشمنی های شخصی صورت گرفته است.

(رادیو آزادی)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x