قضیه قتل افغان‌ها؛ یافته‌های قاضی آسترالیایی چیست؟

انتونی بسانکو، قاضی دادگاه فدرال آسترالیا روز دوشنبه حکم کامل خود را در مورد دوسیه افترا که توسط بن رابرتز اسمیت راه اندازی شده بود، نشر کرد.

این قاضی گفت که این سرباز دارنده صلیب ویکتوریا و بسیاری مدال‌های نظامی دیگر، همچنین «در بسیاری زمینه‌ها یک شاهد صادق و قابل اعتماد نبوده» و یک شخص زورگو در برابر دیگر سربازان بوده است.

بسانکو روز پنجشنبه هفته گذشته اتهام افترای وارد شده از سوی اسمیت علیه سه روزنامه را رد کرد. این روزنامه‌ها او را به قتل‌های غیرقانونی در افغانستان متهم کرده بودند. قاضی گفت که این روزنامه‌ها در گزارش‌دهی شان حقیقت را ثابت ساخته اند.

البته این حکم در پیوند به اتهام افترا صادر شده است و اسمیت تا حالا به صورت رسمی به هیچ جرمی متهم نشده است. تا حالا نه خود این سرباز و وکلایش در مورد این حکم چیزی نگفته اند.

بسانکو نشر دلایل این حکم را به این خاطر از روز پنج شنبه هفته گذشته به دوشنبه این هفته به تعویق انداخت تا حکومت آسترالیا وقت داشته باشد و اطمینان حاصل کند که نشر این یافته‌ها منجر به افشای غیرعمدی اسرار امنیت ملی نشود.

بسانکو در حکم ۷۳۶ صفحه‌ای دادگاه مدنی گفته است که اسمیت در قتل سه افغان در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ «همدست و مسئول» بوده است.

او گفت که روزنامه‌ها رابرتز اسمیت را متهم کرده بودند که به یک سرباز رده پائین‌تر دستور داده بود که به «یک مرد کهن‌سال افغان» که در این پرونده به نام اختصاری EKIA56 معرفی شده است، شلیک کند.

قاضی همچنین افزود: «من دریافته ام که متقاضی [رابرتز اسمیت] در مجتمعی در چنارتو (ارزگان) از طریق ترجمان (به فردی که نامش مشخص نشده است) دستور داده بود به یک مرد افغان تحت بازداشت شلیک کند.»

در حکم این قاضی آمده است، سربازی که در محل حضور داشت «به یک مرد افغان تحت شرایطی شلیک کرد که به مثابله قتل است. متقاضی [رابرتز اسمیت] همدست و مسئول قتل بوده است.»

بسانکو همچنین دریافته است که رابرتز اسمیت به سایر سربازان آسترالیایی زورگویی کرده و حتی با این گفته خود به سربازان که «اگر اجراآت تان در گزمه بعدی بهبود نیابد، گلوله‌ای در عقب سر تان دریافت خواهید کرد»، آن‌ها را «تهدید به مرگ» کرده بود.

او همچنین گفت که رابرتز اسمیت در یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های افترا در این کشور یک شاهد قابل اعتماد نیست و دلایلی برای دورغ گفتن دارد.

بسانکو گفت: «متقاضی انگیزه‌های برای دورغ گفتن دارد: انگیزه مالی برای حمایت از ادعای خسارات مالی در این پرونده، انگیزه اعاده حیثیتی که او ادعا می‌کند با انتشار این گزارش‌ها مخدوش شده است، و مهم‌تر از آن انگیزه مقاومت در برابر یافته‌ها علیه خود که در مورد اقدام‌های احتمالی آینده در مورد او تاثیر می‌گذارد.»

او افزوده است: «من دریافتم که متقاضی در بسیاری از زمینه‌ها… شاهد صادق و قابل اعتماد نبوده است.»

رابرتز اسمیت ۴۴ ساله به دلیل شش دوره خدمت در افغانستان از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به عنوان یک قهرمان ملی نگریسته می‌شد و پرتره‌اش در بنای یادبود جنگی آسترالیا نصب شده است.

تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ شواهد قابل اعتمادی یافت که بیانگر قتل چندین غیرنظامی افغان توسط اعضای نیروهای ویژه خدمات هوایی آسترالیا می‌باشد. تا کنون تنها یک سرباز آسترالیای رسماَ در پیوند به این قتل‌ها متهم شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x