مهاجران افغان امروز به پولیس پاکستان مانند مرغ‌های طلایی هستند

منیژه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در شهر کراچی پاکستان می‌گوید، تنها از ماه جولای ۲۰۲۲ به این‌سو تنها در ایالت سند این کشور حدود سه هزار مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان زندانی شدند.

او گفت که اخیراً ۲۷۰ مهاجر افغان در ایالت سند بازداشت شده اند که هنوز هم در زندان بسر می‌برند.

بانو کاکر گفت که پولیس پاکستان در کنار مهاجران بدون اسناد، مهاجرانی را که اسناد دارند نیز بازداشت کرده است:
“مهاجران افغان امروز به پولیس پاکستان مانند مرغ‌های طلایی هستند، من خودم کسانی را سراغ دارم که دو سه بار دوصیه‌هایشان را به پیش بردم، آزاد شدند، اسناد نیز به دست دارند ولی با آن هم بازداشت و زندانی می‌شوند.”

بانو کاکر افزود، مهاجران افغان که در حال حاضر زندانی اند، به دلیل شدت گرمی به امراض مختلف دچار شده‌اند، اما به داکتر و دوا دسترسی ندارند.

پیش از این نیز چهار مهاجر افغان که بیمار بودندن، در زندان‌های کراچی جان خود را از دست داده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که قبلاً و یا اخیراً به پاکستان رفته‌اند از رفتار نادرست پولیس پاکستان با مهاجران افغان شکایت دارند.

فریده، یک تن از آنان که در پشاور زندگی می‌کند به رادیو آزادی گفت، ۹ ماه پیش با پسرش که قبلاً در افغانستان سارنوال بود، به پاکستان آمدند و پسرش که به علت مشکلات اقتصادی به کارگری رفته بود، توسط پولیس این کشور بازداشت شد:
“پولیس دستگیرش کرد، لت و کوبش کرد، لباس‌هایش را در جانش تکه و پاره کردند، چهار هزار روپیه و موبایل او را گرفتند، دوباره آزادش کردند، اکنون در خانه زندانی هستیم. از ترس پولیس تا دکان پنهانی می‌رویم.”

رویا از دیگر مهاجران افغان در پاکستان که قابله نیز است، به رادیو آزادی می‌گوید، یک روز زمانی که از کار برگشت، پولیس در خانه‌اش بود:
“خانه را به دیگر روی کرده بودند، می‌گفتند که ما می‌بینیم این‌جا کی را پنهان کردید، از دست کودکانم کش می‌کردند، که شما را به توقیفگاه می‌بریم، این در کدام قانون است که کودکان را به زندان ببرید.”

این در حالیست که مولوی سردار احمد شکیب، سرپرست حکومت طالبان برای سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در یک پیام ویدیویی به مناسبت روز جهانی پناهندگان گفته است، تا به حال حدود ۴ هزار افغان را از زندان‌های پاکستان آزاد ساخته و به افغانستان برگشتانده اند.

او اما مشخص نساخته که این تعداد افراد در چه مدتی آزاد شده اند.

او از حکومت پاکستان خواسته که از آزار و اذیت مهاجران افغان دست بردارد و از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز خواسته که در راستای حل این مشکلات مهاجرین افغان تلاش کند.

سازمان عفو بین‌الملل هم روز سه‌شنبه در گزارشی به مناسبت روز جهانی پناهندگان از حکومت پاکستان خواسته بود که فوراً بازداشت و آزار و اذیت مهاجران افغان را متوقف کند.

این سازمان گفته بود که افغان‌ها از ترس طالبان مجبور به فرار شده‌اند و آن‌ها قابل احترام هستند، نه آزاز و اذیت و زندانی شدن.

بر اساس گزارش سازمان جهانی مهاجرت تنها در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ حدود ۳.۶ میلیون افغان مهاجر شده اند که از این میان ۱۸ درصدشان به پاکستان مهاجر شده اند.

پیش از این نیز مهاجران افغانستان در کشورهای منطقه به ویژه در ایران و پاکستان به رادیو آزادی گفته اند که به دلیل مشکلات امنیتی، بی‌کاری و وضعیت بد اقتصادی و تحصیل دختران‌شان افغانستان را ترک کرده اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x