نگرانی اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از وضعیت افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) طی نشستی وضعیت جاری در افغانستان را با حضور اعضای دایمی این شورا به بررسی گرفت. مارتین گریفتیس، معاون ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت می‌کرد، وضعیت جاری در افغانستان را بی‌ نهایت وخیم توصیف کرد، وضعیتی که به گفتهٔ او،‌ میلیون‌ها شهروند این کشور در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.

آقای گریفتیس گفت:‌ “نود و هفت در صد افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند؛ دو-سوم حصهٔ جمعیت به خاطر بقای شان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. بیست میلیون نفوس با گرسنگی حاد مواجه اند؛‌ نیم جمعیت نیاز به دسترسی عاجل به آب پاک و بهداشت دارند. یک عشاریه یک میلیون دختران نوجوان از رفتن به مکتب منع شده اند.”

گریفتیس همچنین گفت که نزدیک به هفت میلیون شهروندان افغانستان در کشورهای همسایه به سر می‌برند و ۳.۴ میلیون افغان دیگر در داخل کشورشان آواره اند. او افزود که در پهلوی منازعهٔ طولانی مدت، فقر مفرط و رکود اقتصادی، افغانستان از سه سال به اینسو، با مشکلات اقلیمی و خشکسالی نیز مواجه بوده است که این خود موجب آواردگی مردم،‌ شیوع امراض و مرگ شهروندان این کشور شده است. به گفتهٔ او،‌ سرمای شدید زمستان مشکل دیگری است که افغان‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

رابرت وود، سفیر نمایندهٔ دایمی ایالات متحده در ملل متحد،‌ در این نشست گفت که پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱، وضعیت افغانستان وخیم شده است، زیرا رهبران این گروه، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران از جمله حق آموزش و گردهمآیی های صلح آمیز آنان را رعایت نمی‌کنند. آقای وود همچنین گفت که بسیاری از رسانه‌های مستقل افغانستان پس از تسلط طالبان یا بسته شده اند و یا زیر سانسور شدید قرار دارند.

این دپلومات امریکا همچنین گفت که اعمال طالبان موجب شده تا اقتصاد افغانستان که از قبل نیاز روز افزون به کمک‌های بشردوستانه داشت، بیشتر با رکود مواجه شود. وود افزود که ایالات متحده تلاش می‌کند تا طالبان را بر تعهدات شان که برای افغان‌ها و جامعهٔ بین المللی کرده اند، حسابده قرار بدهد. او علاوه کرد که ایالات متحده از طالبان انتظار دارد تا بر اساس توافق دوحه بر تعهدات خود در راستای مبارزه علیه تروریزم،‌ آزادی سیر و سفر، و ایجاد حکومت همه شمول،‌ عمل کنند.

او با اشاره به اظهارات قبلی مقام‌های امریکایی گفت که ایالات متحده به کرات اعلام کرده است که مشروعیت و حمایتی که طالبان می‌خواهند از جامعه بین المللی به دست بیاورند، از کسب مشروعیت مردم افغانستان آغاز می‌شود و طالبان از طریق اعمال شان می‌توانند چنین مشروعیت را به دست بیاورند.

ژانگ جون، سفیر و نمایندهٔ دایمی چین در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد وضعیت جاری افغانستان برگزار شده بود، از ادارهٔ طالبان خواست تا امنیت دپلوماتان خارجی را در آن کشور تامین کند. اظهارات این دپلومات ارشد چین در ملل متحد پس از آن بیان شد که مهاجمان مسلح به تاریخ ۱۲ دسمبر بر هوتلی در شهر کابل حمله کردند که شهروندان چینی در آن اقامت دارند. در این حمله پنج شهروند چینی زخمی شدند و شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت. به تعقیب این حمله،‌ بیجینگ به تاریخ ۱۳ دسمبر از شهروندان چین خواست تا هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند.

جون همچنین گفت که جامعۀ بین المللی باید “معیار دوگانه” را کنار گذاشته و افغانستان را در راستای مبارزه با دهشت افگنی همکاری کند تا آن کشور بار دیگر به پناهگاه امن گروه های دهشت افگن چون القاعده، داعش و جنبش ترکستان شرقی مبدل نشود.

روچیرا کامبوج، سفیر هند در ملل متحد که ریاست کمیتهٔ ۱۹۸۸ یا کمیتهٔ تعزیرات علیه طالبان را نیز بر عهده دارد، در این نشست نگرانی کشورش را از افزایش تولید مواد مخدر و فعالیت‌های تروریستی از جمله شبکهٔ القاعده شاخهٔ خراسان داعش بیان کرد. به گفتهٔ خانم کامبوج،‌ بر اساس گزارش کمیتهٔ تعزیرات ۱۹۸۸ ملل متحد که در ماه می ۲۰۲۲ ارایه شد، ۴۱ تن از رهبران طالبان که درج فهرست تعزیرات ملل متحد استند، یا عضویت کابینهٔ طالبان را دارند و یا در موقف‌های عالی ادارهٔ این گروه ایفای وظیفه می‌کنند. اما او گفت که حالا اعتقاد بر این است که بیش از ۶۰ تن از مقام‌های طالبان که شامل این فهرست استند، در کابینه و کرسی های بلند ادارهٔ این گروه فعالیت دارند.

(صدای امریکا /21 دسمبر 2022)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x