واکنش‌های مختلف به سخنرانی رئیس الوزرای حکومت طالبان

پخش نخستین بیانیۀ رئيس الوزرای حکومت طالبان شب گذشته به موضوع بحث برانگیزی در میان رسانه‌ها و مردم مبدل شد.
شهروندان افغانستان و آگاهان سیاسی در مورد نشر این بیانیه موقف‌های متفاوتی دارند.

صدیق‌الله، باشندۀ ولایت لوگر می‌گوید که سخنرانی ملا محمد حسن آخند را شنیده است اما امیدوار است که این گفته‌ها در عمل پیاده شود:‌ “ما سخنان رئیس الوزرا را شنیدیم بسیار حرف‌های خوب را مطرح کرد در بخش امنیت، در بخش اطمینان به مردم و اینکه از طالبان خواست تا با کارمندان سابق کاری نداشته باشند همه خوب بود اما امیدوار استیم که این گفته‌ها جنبۀ عملی داشته باشد.”

ممتاز، باشندۀ کابل بیانیه رئيس الوزرای طالبان را امیدوار کننده می‌داند اما می‌افزاید که او توقع داشت که موضوعات زیادی در بخش مشکلات زنان در این سخنرانی مطرح خواهد شد:‌ “سخنرانی شب گذشته رئیس الوزرا بسیار خوب و برای ملت امیدوار کننده بود در قسمت خانم‌ها که گفتند با حجاب اسلامی باشند ما تقاضا داریم که رهبری حکومت طالبان به زودی در قسمت بازگشایی مکاتب دختران و کار زنان توجه کند تا مشکلات زنان برطرف شود.”

رئیس الوزرای حکومت طالبان شب گذشته در سخنرانی‌اش ادعا کرد که طالبان حقوق زنان را داده و برای زنان فضای امن فراهم شده است.

اما انتقادها در داخل و خارج بر طالبان این است که حکومت طالبان جلو تحصیل دختران و کار زنان را گرفته است.

آگاهان سیاسی نیز در مورد سخنرانی رئيس الوزرای طالبان دیدگاه‌های خودشان را دارند.

ویس وردک، آگاه سیاسی مقیم در امریکا سخنرانی رئیس الوزرای حکومت طالبان به ملت را ناوقت می‌داند و می‌افزاید که به عنوان یک حکومت مسئول راهکار روشنی برای حل مشکلات موجود نداشت:‌ “همه روی موضوعات کلتوری، مذهبی و مسایل روانی میچرخید اما اینکه حکومت چه برنامه دارد حرف زدن با جهان در کدام سطح رسیده است و به کدام ادبیات باید با جهان تعامل کند، تا چه حد مورد قبول جهان است و تا چه حد نیست به این مسایل هیچ اشاره نشد.”

ملا محمد حسن آخند در سخنرانی صوتی خود که ناوقت شب گذشته از طریق تلویزیون ملی نشر شد تنها همین قدر گفت که حکومتش روابط خوب را با همسایه‌ها و جهان می‌خواهد و در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند.

ناصر شفیق، کارشناس دیگر آگاه سیاسی می‌گوید، بهتر بود که رئیس الوزرای حکومت طالبان در این سخنرانی باید یک تصویر روشن از حکومت همه شمول به مردم ارائه می‌کرد تا قناعت آنان و جامعۀ جهانی فراهم می‌شد.

در رسانه‌های اجتماعی نیز در مورد سخنرانی رئیس الوزرای حکومت طالبان تبصره هایی شده است.

ظریف امین یار استاد پوهنتون به بخشی از سخنرانی ملا محمد حسن آخند که گفته است «وعده دادن کار و رزق به مردم مسئولیت ما نیست » اشاره کرده و گفته که کتاب‌های زیادی را در مورد ایجاد حکومت اسلامی خوانده است که یکی از کارهای بنیادی این دولت‌ها مبارزه با فقر و بیکاری عنوان شده است.

در بارۀ ادبیات رئیس الوزرای حکومت طالبان نیز تبصره شده و بیشتر از آن انتقاد صورت گرفته است.

اما شماری دیگر سخنرانی‌اش را ستوده و گفته اند که وی از مبارزه با فساد و تامین امنیت مردم اطمینان داده است.
ازادی رادیو
۲۰۲۱/۲۹/۱۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x