وضعیت نگران کننده و سرنوشت مبهم رسانه ها در افغانستان

خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه ها می گویند که با آمدن طالبان، وضعیت رسانه ها در افغانستان سخت شده است. به گفته آنان، نبود آزادی بیان، آزار و اذیت و کشتار خبرنگاران، ممنوعیت فعالیت زنان رسانه و مشکلات اقتصادی مواردی است که درهای بسیاری از رسانه ها را در این کشور بسته است. اما طالبان می گویند که آنها به اصول رسانه ای متعهد هستند و وظیفه آنها حفظ جان خبرنگاران است.

یکی از مسئولین یک رادیو خصوصی در قندهار که نمی خواهد نامش فاش شود، به دویچه وله گفت که پس از ورود طالبان، بیش از 16 خبرنگار، فعال فیس بوک و روشنفکر توسط طالبان در قندهار دستگیر و لت و کوب شدند. تعدادی از افراد تا دو هفته در زندان نگه داشته شده اند. او گفت: دلم بسیار پر است، اما افسوس که اینجا صدایم را بلند نمی کند، نمی توانم حقیقت را در اخبار بگویم، تحمل انتقاد نیست، برای یک پست معمولی فیس بوک، دوستان ما بیش از یک هفته است که در زندان و شکنجه هستند.

عزیز احمد شفیع، روزنامه نگار و نویسنده در هلمند نیز به دویچه وله گفت که بیش از 20 برنامه رسانه های مکتوب همراه با رادیو و تلویزیون در قندهار بزرگ پخش می شود. اما در ارزگان رسانه مکتوب وجود ندارد، فقط رادیو دولتی نعت هایی را برای مردم پخش می کند که نمی تواند دردی از مردم دوا کند. در آن جامعه ای که افراد تحصیل کرده و اهل قلم به نام های مختلف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب چگونه از آن مطلع خواهند شد؟ وقتی به این وضعیت فعلی نگاه می‌کنم، بسیار آزارم می‌دهد.

مسرور لطیفی، مدیر رسانه‌ای انجمن ملی خبرنگاران در افغانستان به رسانه‌ها گفت که در ماه‌های اول حکومت طالبان، 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است. به گفته وی: 70 درصد رسانه ها بند شده و 70 درصد خبرنگاران بیکار هستند و خبرنگاران باقی مانده رسانه های فعال با مشکلات زیادی مواجه هستند.

مقامات رسانه ای وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می گویند که آنها به آزادی بیان پایبند هستند و در چارچوب اصول اسلامی و افغانی، همه رسانه ها مجاز به پخش مطالب خود هستند. اجمل تورمان، رئیس پیشین رادیو اراکوزیا، صحبت‌های طالبان در مورد آزادی بیان را با تردید می‌بیند و می‌گوید که وضعیت کنونی رسانه‌ها در افغانستان رو به وخامت است و می‌افزاید که از زمانی که طالبان بر کشور تسلط دارند، همه رسانه‌ها تصویری، صوتی، چاپی و آنلاین بسیار تاثیرگذار شده است و به گفته وی، اکنون مردم بیش از هر زمان دیگری به رسانه نیاز دارند.

عصمت بهیر، گزارشگر پیشین رادیو بی بی سی در کابل، می گوید که بازگشت طالبان نه تنها آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و سایر نیازهای حرفه ای رسانه های مستقل را محدود کرده است، بلکه کمک کنندگان خارجی و بسیاری از روزنامه نگاران را مجبور به خروج از کشور کرده است. او می افزاید که بیشترین آسیب در این زمینه به رسانه های مکتوب و خبرنگاران زن وارد شده است.

علاوه بر کابل پایتخت، ولایت های هرات، بلخ، ننگرهار، بامیان، غزنی، خوست، پکتیا، پکتیا و لوگر از جمله ولایات دیگری هستند که به گفته خبرنگاران وضعیت رسانه ها بیش از شهرهای دیگر با مشکل مواجه است. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که مانند گذشته به این سمت توجه بیشتری داشته باشند. احمد الله احمدی، روزنامه نگار پیشین رادیو پکتیا و سلام وطندار که به تازگی وارد آلمان شده است، به دویچه وله گفت که 22 رسانه مکتوب و برخی ایستگاه های رادیویی در جنوب شرقی این کشور بند شده اند.

عبدالحق حماد، رئیس عمومی نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به دویچه گفت که آنها کاملا متعهد هستند که از رسانه ها در روند تعهد کامل به آزادی بیان رسانه ها حمایت کنند و به این ترتیب، آنها به کسی اجازه نمی دهند که در رسانه ها دخالت کنند. او می گوید که اکنون بیش از 150 رادیو و بیش از 50 تلویزیون در کشور فعال هستند و مردم را از حقایق آگاه می کنند.

با این حال، در یک نظرسنجی مشترک از انجمن روزنامه‌نگاران مستقل و انجمن روزنامه‌نگاران آزاد در افغانستان انجام شد، آنها گفته‌اند که از زمان قدرت گرفتن مجدد طالبان تا فبروری 2022، 231 رسانه مختلف در افغانستان بند شده و نزدیک به 6400 خبرنگار بیکار شده اند.

(دویچه وله /12 دسمبر 2022)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x