پیشرفت تعلیم با وجود محرومیت میلیون ها دختر از تحصیل

تاکید علمای جهان اسلام بر آموزش بانوان در افغانستان

هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان، در پیامی به مناسبت عید فطر در حالی از طرح‌های موثر برای پیشرفت معارف صحبت کرده است که میلیون‌‌ها دختر و زن در افغانستان از ادامهٔ تحصیل بالاتر از صنف ششم، محروم اند.

ذبیح الله مجاهد،‌ سخنگوی طالبان امروز ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) پیام عیدی رهبر این گروه را در کنار زبان‌های دری و پشتو، به زبان‌های اردو و عربی نیز نشر کرده است. رهبر طالبان ادعا کرده است که “در بخش تعلیمی، روند تعلیم و تربیه را در سراسر کشور گسترش داده و تربیه تمام فرزندان از مکلفیت‌های امارت اسلامی است که به خاطر پیشرفت بیشتر آن پلان‌های مؤثر روی دست می‌باشد.”

اما وی در مورد “گسترش” و “پلان‌های موثر” در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرده است. این در حالی است که مقامات محلی طالبان یک روز پیش در ولایت‌های قندهار و هلمند بیش از ۶۰۰ صنف درسی محلی کودکان را مسدود کردند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران را تا “امر ثانی” تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا “اطلاع ثانی” منع کردند.

این گروه تعهد کرده بود که به زودی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز می‌کند، اما با وجود که بیش از یک و نیم سال از حکمرانی طالبان سپری می‌شود، هنوز هم دختران از ادامۀ آموزش و تحصیل محروم اند.

طالبان گفته اند که به دختران بر اساس آموزه های اسلامی فرصت تحصیل را فراهم خواهند کرد. اما شماری از مقامات حکومت طالبان بر ممانعت از تحصیل دختران انتقاد کرده و گفته اند که اسلام مانع تحصیل دختران نیست.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان،‌ در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که “علم برای زنان و مردان واجب است.” در ویدیویی که در رسانه‌ها منتشر شده، ستانکزی گفته است: “من شخصاً موافقم و همیشه در این باره صحبت کرده ام و همه دوستانم معتقدند که درهای علم نباید به روی کسی بسته شود.”

شماری از عالمان دین در افغانستان نیز بر منع تحصیل دختران انتقاد کرده اند، اما پس از آن ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به عالمان دین هشدار داده گفت که در مقابل حکومت این گروه در موضوعات جنجال‌برانگیز “بغاوت” نکنند.

هبت الله در پیام عیدی‌اش بدون ذکر کدام موضوع خاص گفته است که “اگر کسی می‌خواهد که به یک بزرگ نصیحت نماید، نصیحت را به وی به گونۀ پنهان برساند، زیرا نصیحت پنهان مؤثر واقع می‌شود، آشکارا آنان را نصیحت نکنید؛ زیرا این کار به جای اثر مثبت، تاثیر منفی می‌گذارد”.

پیش از این، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان در یک گردهمایی در ولایت خوست، مقامات ادارهٔ کنونی طالبان را به ”انحصار قدرت” متهم کرد و گفته بود که ”وضعیت کنونی قابل تحمل نیست.”

این مقام ارشد طالبان بدون ذکر نام رهبران این گروه گفته بود که ”امروز آنقدر خود را حقدار می‌دانیم که به چالش کشیدن، انحصار کردن و بدنام کردن تمام نظام در فکر و مزاج ما به یک اساس مبدل شده است.”

رهبر طالبان در حالی از نصیحت به رهبران این گروه صحبت کرده که ندا محمد ندیم منتقدین رژیم طالبان را “واجب‌القتل” خواند. ممانعت زنان و دختران از دسترسی به کار و تحصیل، واکنش‌های تند بین المللی را در قبال داشته است.

در تازه ترین مورد ملل متحد هشدار داد که عواقب این تصمامیم به دوش طالبان خواهد بود.
اما طالبان گفته اند که این همه موضوعات داخلی افغانستان است و از جامعهٔ جهانی خواسته اند تا در آن مداخله نکنند.

هبت الله اخندزاده در پیام عیدی‌اش در مورد ممانعت یا آغاز دوبارهٔ تحصیلات و اجازه کار برای دختران و زنان چیزی نگفته ، اما خواستار عدم مداخله در امور افغانستان شده است.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و کشورهای جهان همواره به ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان و نیز احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان اصرار دارند.

جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای غربی بارها تاکید کرده اند که طالبان برای کسب مشروعیت بین المللی، ابتدا باید به رای و نظر مردم مراجعه کنند، و حقوق افغانها را تامین کنند، چون این یگانه راه برای بقای حکومت طالبان در افغانستان است.

(آمو /18 اپریل 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x