چامسکی: حمله آمریکا به افغانستان یک اشتباه بود

نوام چامسکی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی، گفت که قدرت های امپریالیستی مرتکب اشتباهاتی می شوند مانند حمله ایالات متحده به افغانستان که یک اشتباه بود.

چامسکی این اظهارات را در مصاحبه اخیر خود در مورد امپریالیسم آمریکا، تحریم ها و تهاجم به افغانستان بیان کرد.

این تحلیلگر معروف آمریکایی گفت: «ذینفعان اصلی منابع یک کشور» مردم آن کشور هستند اما ایالات متحده این اصل را نقض می کند.

«در حال حاضر می توانید بپرسید که آیا سیاست ایالات متحده برای اهداف ایالات متحده به خوبی طراحی شده است یا خیر. اما اهداف، همان طور که همیشه بوده اند، مبهم نیستند. همان زمانی که از دیکتاتوری ضیاء و دیگر دیکتاتوری ها حمایت کردند.»

می‌دانید، شاید قدرت‌های امپریالیستی مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که حمله به افغانستان یک اشتباه بود. بنابراین می بینید که از این کشور بیرون شدند.

چامسکی با اشاره به نخست وزیر سابق پاکستان که توسط دولت بایدن در عملیات تغییر رژیم در آپریل سال جاری برکنار شد، گفت: عمران خان سیاست هایی را دنبال می کرد که منافع پاکستان را هدف قرار می داد.

بیایید به منشور اقتصادی آمریکا برگردیم. آمریکا اصل اساسی را زیر پا می گذارد. از نظر امریکا ذینفعان اولیه منابع یک کشور، مردم آن کشور نیستند. ذینفعان اصلی جامعه سرمایه گذاری بین المللی هستند که عمدتاً تحت سلطه ایالات متحده، سرمایه ایالات متحده است.

ایالات متحده در اکتبر 2001 پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده به افغانستان حمله کرد، علیرغم اینکه هیچ یک از اتباع افغان در این حملات دست نداشتند. صدها هزار افغان در جنگ تجاوزکارانه آمریکا به این کشور کشته شدند.

نیروهای آمریکایی حدود دو دهه بود که این کشور را به بهانه مبارزه با تروریسم اشغال کرده بودند. اما با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان در ماه اگست سال گذشته توانستد قدرت را تصرف کنند.

ایالات متحده مجبور شد سفارت خود را در کابل ببندد و دیپلمات ها و کارمندان را با چرخ بالی از کشور بیرون ببرد.

(پرس تی وی)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x