چگونه گروه های تروریستی در افغانستان و در منطقه حمایت مالی می شوند؟

به گفته منبع محرمانه ای، رهبران بلندپایه طالبان با همکاری تاجران خصوصی در خارج از کشور، مشغول به تجارت هستند. رهبران طالبان در سال 2001 پس از سقوط اولین رژیم خود، پول مواد مخدر را از افغانستان به اردوگاه های وزیرستان منتقل کردند و بیشتر رهبران از آن زمان در دبی، کویت، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس از آن پول استفاده کرده و تجارت خصوصی خود را راه اندازی کردند. از سال 2001، مبالغ هنگفتی از سوی بازرگانان عرب به اردوگاه های وزیرستان فرستاده شد تا برای جنگجویان خود خرج کنند، اما 70 درصد آن به ارتش پاکستان رفت و 30 درصد بین آنها توزیع شد.

علاوه بر این، 10 درصد پول حاصل از کشت خشخاش و هروئین در ولایات جنوب غربی افغانستان و ننگرهار به بودجه شخصی طالبان واریز شد. بر اساس گزارش سال 2021 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم و جنایت سازمان ملل متحد (UNODC)، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال 2020 هشت درصد افزایش یافته است، زیرا تمام نهادهای امنیتی کشور در میدان جنگ با طالبان درگیر بوده اند. چنین وضعیتی به تولیدکنندگان مواد مخدر اجازه می دهد تا کشت خشخاش را افزایش دهند. بر اساس این گزارش، میزان مواد مخدر در افغانستان در سال 2021 به 6800 تن رسید. بازار سیاه جهان و شبکه های مافیایی حدود 320 تن هروئین خالص از تریاک افغانستان را تصاحب کردند.

بر اساس تحقیقات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم و جنایت ملل متحد، عواید تریاک افغانستان در سال 2021 بین 1.8 میلیارد تا 2.7 میلیارد دالر بوده که یک دهم این پول به ذخایر پول طالبان منتقل شده است و طالبان مقداری پول از کشاورزان مواد مخدر به بهانه زکات دریافت کرده است.

به گفته حنیف صوفی زاده، تحلیلگر سیاست های اقتصادی در مرکز مطالعات افغانستان: تنها در سال مالی 2019-2020، طالبان 1.6 میلیارد دالر از منابع مختلف دریافت کرده است. به طور قابل توجهی، طالبان در آن سال 416 میلیون از فروش تریاک، 400 میلیون از معادن مانند آهن، مرمر و طلا، و 240 میلیون دالر کمک مالی از کمک کنندگان و گروه های خصوصی دریافت کرده اند.

علاوه بر این، طالبان در آن زمان به طور غیرقانونی مقداری پول از معادن افغانستان استخراج می کردند. مناطق دورافتاده افغانستان که سرشار از آهن، مس، لیتیوم و سایر مواد معدنی کمیاب هستند، تحت کنترل طالبان بود. طالبان به طور غیرقانونی این مواد معدنی و مواد معدنی را با کمک قاچاقچیان استخراج کرده و بین 400 تا 460 میلیون دالر عایدی به دست آورده است. افغانستان که دارای حدود یک تریلیون دالر مواد معدنی کمیاب است، هنوز یکی از فقیرترین کشورهای جهان بشمار می رود. دلیلش این است که مواد معدنی کشور به صورت غیرقانونی قاچاق می شود. سود آن نصیب طالبان و دیگر گروه های مافیایی و قاچاقچیان می شود. 

لیتیوم و کبالت از ارزشمندترین مواد معدنی در معادن زیرزمینی افغانستان هستند که جهان مشتاق به دست آوردن آنها می باشند، به ویژه چین و ژاپن که کارخانه های بزرگ موترسازی دارند. تمامی این مواد معدنی به صورت غیرقانونی با کمک طالبان از افغانستان به پاکستان ابتدا توسط قاچاقچیان قاچاق می شد و سپس توسط قاچاقچیان پاکستانی به شرکت های خصوصی چینی به قیمت دو برابر فروخته می شد. 

تعداد محدودی از افراد و نهادهای نزدیک به رهبران طالبان در دبی، کویت و قطر برای ایجاد مشاغل خصوصی متعدد هستند که این پولها را خرج می کنند. از آنجایی که روز به روز بر مقدار پول افزوده می شد و طالبان مناطق امن کافی برای ذخیره آن نداشتند و رهبران طالبان در اردوگاه های بلوچستان و وزیرستان نتوانستند پول زیادی پس انداز کنند زیرا بخشی از پول آنها توسط دولت پاکستان به پایگاه های نظامی آنها منتقل می شد. اینها دلایلی بود که رهبران طالبان با کمک تاجران خصوصی، پول را برای تجارت در دبی و سایر کشورهای تجاری خرج کردند و سود آن نصیب تعداد محدودی از رهبران طالبان شد.
(مدرن دیپلماسی)
۲۰۲۲/۱۹/۴

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x