گزارشی از جنایات نیروهای ویژه افغانستان که تحت سازمان سیا آموزش دیده بودند

این گزارش لازم است که توسط کسانی که خواهان برگشت نظام پیشین هستند، خوانده شود.

این مطلب از سوی دیده بان حقوق بشر در سال 2019 تحت عنوان “جنایات نیروهای ویژه افغانستانی تحت حمایت سیا” به نشر رسیده است

دیده بان حقوق بشر در گزارشی که منتشر نمود، اعلام کرد که نیروهای افغان تحت حمایت آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) بدون پاسخگویی مرتکب اعدام های موقت و سایر سوء استفاده های سنگین شده اند.

این نیروها به طور غیرقانونی غیرنظامیان را طی حملات شبانه کشته اند، بازداشت شدگان را به زور ناپدید ساخته و به مراکز بهداشتی به اتهام درمان جنگجویان شورشی حمله کرده اند.

تلفات غیرنظامیان ناشی از این حملات و عملیات هوایی در دو سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش داشت.

گزارشات نشان می دهند که آنها به تمام افرادی که مورد نظرشان و یا مظنون است شلیک کرده اند: حملات شبانه تحقیرآمیز توسط نیروهای ضربتی افغان تحت حمایت سیا، 14 مورد را از اواخر سال 2017 تا اواسط سال 2019 مستند می‌کند که در آن نیروهای ضربتی افغان تحت حمایت سیا مرتکب تخلفات جدی شده‌اند و برخی از آنها به جنایات جنگی بوده است.

این در حالیست که دیده بان حقوق بشر در آن سال خواستار منع حملات خودسرانه، خلع سلاح و تحقیق در مورد جنایات جنگی شده بودند.

پاتریشیا گوسمن، مدیر آسیایی و نویسنده این گزارش عنوان کرد: «سیا در تشدید عملیات علیه طالبان، نیروهای ویژه افغان را قادر به ارتکاب جنایاتی از جمله اعدام‌های غیرقانونی و اختطاف کرده است. این نیروها در هر مورد، به سادگی به افرادی که در بازداشت بودند تیراندازی کرده و کل جامعه را در معرض وحشت حملات شبانه و حملات هوایی بی‌رویه قرار داده‌اند.»

این گزارش بر اساس مصاحبه با 39 باشنده محلی و شاهدان دیگر در حملات شبانه در ولایات غزنی، هلمند، کابل، قندهار، ننگرهار، پکتیا، ارزگان، وردک و زابل، و نیز با گروه های حقوق بشر افغان که این حملات را مستند کرده اند، تهیه شده است.

از سال 2001، سیا عملیات ضد تروریستی را در افغانستان به موازات اما متمایز از عملیات نظامی ایالات متحده انجام داد. این کشور به استخدام، تجهیز، آموزش و استقرار نیروهای شبه نظامی افغان در تعقیب نیروهای القاعده و طالبان و از سال 2014، شبه نظامیان (داعش) ادامه داد.

حملات شبانه این نیروهای ضربتی با هدف کشتن یا دستگیری شورشیان عمدتاً در مناطق روستایی که تحت کنترول یا مورد مناقشه طالبان هستند، انجام می شد. نیروها دروازه های خانه های را برای رسیدن به اهداف خود می شکستند، خانه ها را خودسرانه تفتیش می کردند و به آزار و اذیت مردم می پرداختند. برخی از مردان بدون اطلاع خانواده هایشان از محل نگهداری آنها بازداشت شده اند. دیگران بدون پرس و پال تیرباران شده اند.

در بسیاری از حملات شبانه ای که دیده بان حقوق بشر بررسی کرد، نیروهای ضربتی به دلیل هویت اشتباه، اطلاعات ضعیف یا رقابت های سیاسی در محل به غیرنظامیان حمله کردند. این نیروها همچنین گاهی خانه ها را بر اساس اطلاعاتی که اعضای خانواده به شورشیان طالبان یا داعش، حتی تحت فشار، غذا داده اند، هدف قرار داده اند.

یکی از ساکنان ولایت وردک به گزارشگر دیده بان حقوق بشر گفت که نیروهای ضربتی «دروازه محوطه ما را با یک وسیله انفجاری تخریب کردند. آنها یکی از پسرانم را در پشت خانه ما کشتند و دیگری را با خود بردند… نیروها ما را متهم کردند که «چرا به طالبان غذا می‌دهید؟» اما طالبان می‌آیند و غذا می‌خواهند. اگر به آنها غذا ندهی، تو را اذیت می کنند.»

در ولایت پکتیا در ماه اگست 2019، یک قطعه شبه نظامی هشت مرد را که برای تعطیلات عید با خانواده های خود ملاقات می کردند و سه نفر دیگر را در همان روستا کشتند. شاهدان عینی گفتند که هیچ کدام یک از آنها علیه شان نبودند و نجنگیدند. نیروها با شلیک گلوله به چشم یک بزرگ قبیله 60 ساله و به دهان برادرزاده او که دانشجوی 20 ساله بود، شلیک کردند.

همه مردم معتقدند که این وضعیت جز واقعیت های روزانه زندگی شان تبدیل شده است. یکی از دیپلمات‌هایی که نخواست نامش افشا شود از عملیات نیروهای ضربتی به عنوان «جوخه‌های مرگ» یاد کرد.

حملات شبانه اغلب با حملات هوایی همراه بوده است که غیرنظامیان افغان را به طور وحشتناکی کشته اند. افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان ناشی از عملیات هوایی ایالات متحده در همان سال (2019) ممکن است منعکس کننده تغییرات تاکتیکی علیه آسیب به غیرنظامیان باشد. دولت های ایالات متحده و افغانستان به اندازه کافی درباره حملات هوایی غیرقانونی در افغانستان تحقیق نکرده اند. در یکی از مواردی که دیده بان حقوق بشر مورد تحقیق قرار داد، یک حمله هوایی که توسط نیروهای حمله در ننگرهار انجام شد، دست کم 13 غیرنظامی از اعضای دو خانواده به شمول چند کودک را کشت.

گاسمن گفت: “دولت های ایالات متحده و افغانستان باید با تحقیقات مستقل در مورد این اتهامات همکاری کنند.” اینها موارد جزئی نبوده بلکه نشان دهنده الگوی بزرگتر نقض قوانین جنگ – و حتی جنایات جنگی – توسط این نیروهای شبه نظامی هستند.

در جریان حملات شبانه به مراکز درمانی، نیروهای ضربت به کارکنان پزشکی و مراقبین غیرنظامی حمله کرده و گاهی اوقات آنها را کشته و به تأسیسات آسیب رسانده اند. در ماه جولای، یک واحد نیروی ضربت به یک کلینیک پزشکی در ولایت وردک حمله کرد، کارکنان کلینیک را به معالجه جنگجویان طالبان متهم کرد و دو مراقب، یک نگهبان و یک کارمند آزمایشگاه کلینیک را کشت.

قوانین جنگ از بیماران، از جمله جنگجویان مجروح، و همه پرسنل پزشکی در برابر حمله محافظت می کند. در حالی که امکانات پزشکی را می توان جستجو کرد تا مطمئن شد که آنها واقعاً خدمات پزشکی ارائه می دهند، ایجاد اختلال در عملکرد این مرکز یا مصادره تجهیزات پزشکی غیرقانونی است.

نیروهای طالبان مکرراً مرتکب نقض قوانین جنگ و نقض حقوق بشر شده اند، از جمله حملات بی رویه که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است. با این حال، جنایات طالبان هرگز تخلفات دولت افغانستان یا ایالات متحده را توجیه نمی کند.

دولت افغانستان باید بی‌طرفانه تمام اتهامات مربوط به سوء استفاده از سوی نیروهای امنیتی افغان را بررسی کند، کسانی را که مسئول جنایات جنگی و سوء استفاده‌های جدی هستند تحت پیگرد قانونی قرار دهد و نیروهای شبه‌نظامی را که خارج از زنجیره‌های فرماندهی عادی عمل می‌کنند، منحل و خلع سلاح کند. دولت ایالات متحده باید در مورد هر پرسنل آمریکایی که در این سوء استفاده ها دخیل هستند تحقیق کند، کسانی را که مسئول جنایات جنگی هستند تحت تعقیب قرار دهد، و از حمایت از نیروهای افغان که مسئول تخلفات جدی بوده اند، دست بردارد.

گاسمن گفت: «نیروهای افغان تحت حمایت سیا در هر مورد، حمایت هایی را که غیرنظامیان و بازداشت شدگان حق دارند، نادیده گرفته و مرتکب جنایات جنگی شده اند». دولت‌های آمریکا و افغانستان باید به این آسیب‌شناسی پایان دهند و تمام نیروهای غیرقانونی را منحل کنند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x