گشنگی و فقر در افغانستان

ادارۀ هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان “اوچا” می‌گوید که شمار افراد نیاز مند به کمک های بشری در این کشور از ۱۸.۴ میلیون نفر در اوائل سال ۲۰۲۱ به ۲۴.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و اکنون این رقم به ۲۸.۳ میلیون نفر می‌رسد.

بر اساس ارقام این اداره، حدود ۲۰ میلیون نفر با گرسنگی شدید رو به رو اند که از این میان شش میلیون تن در یک قدمی قحطی قرار دارند. در گزارش اوچا که دیروز یکشنبه در وبسایت ریلیف وب نشر شد آمده که میزان سوء تغذیه در افغانستان همچنان بسیار بالا است.

بر بنیاد گزارش، انتظار می‌رود که حدود ۸۷۵۰۰۰ کودک در سال ۲۰۲۳ از سوء تغذیۀ حاد شدید و ۲.۳ میلیون کودک و ۸۴۰۰۰۰ زن از سوء تغذیۀ حاد متوسط رنج ببرند. در ادامه گفته شده که اگر افغانستان وارد سومین سال خشکسالی شود، وضعیت تغذیه ممکن است تا ۲۰ درصد بیشتر بدتر شود.

اوچا می‌گوید که با وجود محیط عملیاتی پرچالش، ادارات امداد رسان یکی از بزرگترین عملیات بشردوستانۀ جهان را به اجرا گذاشتند و با حمایت به موقع و سخاوتمندانۀ کمک کنندگان، موسسات در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۶.۱ میلیون نفر در افغانستان رسیدگی و از قحطی در تابستان گذشته جلوگیری کردند.

در بخشی از گزارش گفته شده که با وجود تنگ شدن فضای عملیاتی به دلیل اقدامات محدود کننده توسط مقامات طالبان عمدتاً بر زنان و دختران، موسسات برای امداد رسانی به مردم نیازمند در افغانستان در سال ۲۰۲۳ متعهد ماندند.

این اقدام طالبان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و چندین موسسۀ امدادرسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق در آوردند. ادارۀ هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که موسسات امدادرسان از جامعۀ جهانی می‌خواهند که در همبستگی با مردم افغانستان بماند تا از وخامت بیشتر اوضاع بشری در این کشور جلوگیری شود.

این اداره، پنجشنبه هفتۀ گذشته پلان جوابدهی بشری را برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در آن در زمینۀ رسیدگی به ۲۳.۷ میلیون تن از افراد نیازمند در افغانستان ۴.۶ میلیارد دالر درخواست شده است. در همین حال شماری از مردم در ولایت‌های مختلف افغانستان شکایت دارند که روند توزیع کمک‌ها شفاف نیست و عمدتاً به مستحقین اصلی نمی‌رسد.

(رادیو آزادی /13 مارچ 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x