یک تریلیون دالر برای جایگزینی طالبان با طالبان

ایالات متحده افغانستان را در سال 2021 در یک وضعیت خطرناک و بی‌نظیر ترک کرد. اندکی پس از آن، با مصادره ذخایر ارزی ناچیز یکی از محروم‌ترین کشورهای جهان – با بی شرمی ادعا می کند که در حال برآورده کردن مسائل حقوق بشری در افغانستان است اما اوضاع را بدتر کرده است.

بنابراین، آمریکا ۲۰ سال و بیش از یک تریلیون دالر طول کشید تا طالبان را در افغانستان جایگزین کند.

افغانستان همچنان در وضعیت دشوار و وحشتناکی قرار گرفته است. روزنامه اکونومیست گزارش داد که اقتصاد این کشور در سال 2021 با فروپاشی گسترده ای روبرو بوده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، تا اواسط سال 2022، دو سوم جمعیت قادر به تهیه غذا و سایر اقلام اساسی نبودند.

با این حال، بیایید نگاه خود را از این واقعیت ناگوار تغییر دهیم و نقشه آسیا را مرور کنیم زیرا یک پروژه مرتبط و عظیم را در نظر می گیریم که مزایای بالقوه بسیار زیادی برای افغانستان ارائه می دهد.

غربی ترین خدمات ریلی چین تا کاشغر در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور گسترش می یابد. فاصله کاشغر تا شانگهای 4200 کیلومتر است. فاصله کاشغر تا دمشق سوریه حدود 3580 کیلومتر است. اگرچه قابل توجه به نظر می رسد، کاشغر به طور قابل توجهی به دریای مدیترانه نزدیکتر از دریای چین شرقی است.

در مرحله بعد، فاصله مستقیم کاشغر تا مشهد، دومین شهر بزرگ ایران، که نسبتاً نزدیک به مرز افغانستان در شرق ایران قرار دارد، کمتر از 1500 کیلومتر است (خیلی دورتر از فاصله کاشغر تا ارومچی، پایتخت سین کیانگ نیست). علاوه بر این، غرب ایران با ترکیه مرز مشترک دارد، که همچنین دارای یک سیستم ریلی استاندارد است که با استاندارد اتحادیه اروپا هماهنگ است.

این احتمال فریبنده وجود دارد که ممکن است روزی چین از پکن به پاریس توسط یک خط ریلی استاندارد از طریق افغانستان، ایران و ترکیه وصل شود. در حال حاضر، تمام خطوط ریلی چین و اتحادیه اروپا بیشتر شمالی هستند و حداقل دو تغییر گیج ریلی (فاصله داخلی میان دو ریل در شبکه راه آهن) را شامل می‌شوند، زیرا با سیستم گسترده گیج روسیه مواجه می‌شوند که روسیه و بیشتر آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد.

برنامه‌ریزی قابل توجهی در پروژه کریدور راه‌آهن پنج کشور قبلاً مسیری از چین به ایران را برای اتصال ریلی استاندارد ترسیم کرده است. بر اساس این طرح (که کار کمی روی آن انجام شده است)، این خط از خواف، ایران (نزدیک به مشهد)، به افغانستان و سپس از طریق تاجیکستان و قرقیزستان به چین امتداد می یابد. حدود نیمی از این خط آهن جدید از شمال افغانستان عبور خواهد کرد.

این پروژه یک کار بزرگ و دشوار است و چالش‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، در ترکیه، ارتباط فعلی با ایران به سیستم کشتی برای عبور از دریاچه وان در شرق ترکیه متکی است. یک پیوند زمینی در اطراف آن دریاچه مورد نیاز است، اما شرایط محیطی دشوار وجود دارد.

با این حال، پس از ساخته شدن، این خط لوله استاندارد جنوبی برنامه ریزی شده جدید از چین به اتحادیه اروپا نه تنها درآمد ترانزیتی افغانستان را ارائه می دهد، بلکه با ایجاد دسترسی ریلی به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و خلیج عمان، وضعیت محصور در خشکی این کشور را نیز به شدت تسکین می دهد. در مرحله بعد، یک پیوند جنوبی در داخل افغانستان می تواند کابل و ذخایر عمده منابع طبیعی را به این خط جدید متصل کند.

این پروژه همچنین امکان فوق‌العاده‌ای را برای انجام سفر یک روزه با یک «اورینت اکسپرس» جدید با گیج استاندارد از لندن به منطقه اداری ویژه هنگ کنگ باز می‌کند.

هنوز برای پیشبرد این پروژه به مذاکرات ژئوپلیتیکی بسیار دشواری نیاز است. علاوه بر این، موانع سیاسی بزرگی برای غلبه بر وجود دارد.

با این حال، چندین عامل گسترده نشان می دهد که این پروژه بلندپروازانه می تواند در نهایت ادامه یابد. نخست، امکان ایجاد زیرساخت‌های اقتصادساز و به شدت مورد نیاز را برای کمک به رفع فلاکت چند دهه‌ای افغانستان و بی‌ثباتی خشونت‌آمیز ارائه می‌دهد. دوم، مزایای بلندمدت اقتصادی و ثبات سیاسی قابل توجهی را برای همه کشورهای درگیر، به ویژه چین، ارائه می دهد.

در مرحله بعد، ایالات متحده تعیین کرده است که یکی از جنبه های کلیدی پروژه جهانی خود برای مهار ظهور چین، ایجاد چالش و موانع برای هر پروژه بزرگ اقتصادی چین است. اما اکنون ایالات متحده دیگر نمی تواند این کار را از داخل خود افغانستان انجام دهد. بنابراین، این یک واقعیت قاطع است که خروج ایالات متحده از افغانستان مانع احتمالی قابل توجهی برای تضمین پیشرفت واقعی را برطرف می کند.

مهمتر از همه، سابقه کاری چین در تکمیل پروژه های زیرساختی بزرگ و بسیار دشوار، به سادگی بی نظیر است. در طول چند دهه گذشته، چین خود را به مهم‌ترین سازنده جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و پل‌ها در سطح جهانی تبدیل کرده است. امروزه، این شرکت همچنین تولید کننده پیشرو جهانی تجهیزات 5G، وسایط نقلیه، حمل و نقل تجاری و راه آهن است.

در همین حال، اگرچه ایالات متحده همچنان خود را درگیر مسائل نظامی و امنیتی کرده است و جنایات بی شماری را در سرتاسر جهان مرتکب شده است اما همچنان خود را به عنوان یک کشور پیشتاز درعرصه جهانی حفظ کرده است اما به نظر می رسد به طور فزاینده ای برای ارائه توسعه زیرساخت های بزرگ در جایی که به شدت به آن در سراسر جهان نیاز است، چندان مفید نباشد.

دو دستور اساسی معاصر برای دستیابی به حکمرانی بهتر وجود دارد که حتما باید رعایت شود: نه گفتن به جنگ و بله گفتن به ریشه کن سازی فقر شدید. چین به هر دو این دستور عمل می کند. ایالات متحده نمی کند و نتایج در هر مورد واضح است.

ما باید امیدوار باشیم که سوابق استثنایی چین – که بر اساس پایبندی به این قوانین بنا شده است – در نهایت به این کشور اجازه می دهد تا کمک های اصلاحی اساسی به افغانستان ارائه دهد.

(ژورنال پابلیک پالیسی جان مندوز / 23 جولای 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x