افزایش مجدد مواد مخدر در افغانستان

یکی از تبلیغاتی گروه حاکم در افغانستان، تاکید بر مبارزه با مواد مخدر و ممنوعیت ظاهری آن بود تا با جلب توجه کشورهای جهان به این موضوع، کارنامه سیاه خود در زمینه‌های حقوق بشری را پنهان کند. در همان زمان که ممنوعیت تولید و فروش مواد مخدر اعلام شد، گزارش‌ها از منابع محلی نشان می‌داد که فرماندهان طالبان مقادیر انبوهی از مواد مخدر را پیشاپیش خریداری و ذخیره کرده‌اند تا کنترل خود بر بازار سیاه این کالای گران‌قیمت را حفظ کنند. با آن ‌هم، موضوع ممنوعیت ظاهری مواد مخدر برای لابی‌گران طالبان در خارج دستاویزی برای قباحت‌زدایی از این گروه می‌داد.

اکنون گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که تولید انواع دیگری از مواد مخدر در سایه حاکمیت طالبان در حال گسترش است و جای انواع سنتی آن را می‌گیرد. یکی از گونه‌های جدید مواد مخدر که در این رسانه‌ها به آن پرداخته شد، ماده‌ای به نام مت‌آمفتامین بود که در منابع تخصصی به‌عنوان ماده‌ای به‌شدت اعتیادآور با عوارض صحی خطرناک شناخته می‌شود. این خبرها نشان داد که طالبان نه‌تنها در مبارزه با کاشت و تولید مواد مخدر موفق نیستند، بلکه نه اراده‌ای جدی برای این کار دارد و نه حتا اگر اراده‌ای داشته باشند، در توان آن‌هاست که چنین چیزی را به‌شکل اساسی به اجرا بگذارند.

چرا طالبان نمی‌توانند با کاشت و تولید مواد مخدر مبارزه کنند؟ برای یافتن پاسخ آن، نیاز است که هم تاریخچه این گروه و نقشی که مافیای مواد مخدر در تداوم جنگ آن داشت در نظر گرفته شود و هم در مقیاسی کلان‌تر، پیوندی که میان گروه‌های افراطی و شبکه‌های قاچاق بین‌المللی در تمام منطقه از این‌جا تا خاورمیانه و شمال افریقا وجود دارد، بررسی شود. از زمانی که حوادثی به نام بهار عربی اتفاق افتاد و شماری از رژیم‌های منطقه سقوط کردند و ناامنی بر بخش‌های وسیعی از این منطقه از جهان سایه انداخت، قاچاق‌چیان بین‌المللی، چه قاچاق مواد مخدر و چه قاچاق انسان، در بسیاری از این کشورها فرصتی طلایی برای تجارت غیر‌قانونی خود پیدا کردند.

کشورهایی که بیش‌تر از این بابت آسیب دیدند، عراق، سوریه، لیبیا، سومالیا، یمن، مالی، نیجر، سودان و مانند این‌ها بودند. این شبکه گسترده به گروه‌های تروریستی اجازه می‌داد که از طریق نفوذ در آن‌ها از یک سو در جا‌به‌جایی نیروهای‌شان و از دیگر سو در انتقال پول و اسلحه‌شان از آن‌ها سود ببرند. محدودیتی که برای انتقال پول و افراد وابسته به این سازمان‌ها در سطح بین‌المللی اعمال می‌شد، پناه بردن به شبکه‌های قاچاق را موثرترین شیوه برای دور زدن آن محدودیت‌ها و تداوم فعالیت‌های‌شان می‌گردانید.

این شیوه که در سطح بین‌المللی رواج یافته بود، از سوی طالبان و سایر گروه‌های افراطی هم‌پیمان آن در منطقه مورد استفاده قرار گرفت و در تمام سال‌هایی که این گروه با دولت پیشین افغانستان می‌جنگید، یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال پول و اسلحه این گروه فعالیت درهم‌تنیده با گروه‌های قاچاق و مافیای مواد مخدر بود. در واقع مافیای مواد مخدر کارکردی چند‌منظوره دارد و برای سازمان‌هایی مانند طالبان یک اهرم استراتژیک به شمار می‌رود. به همین دلیل، ادعای مبارزه این گروه با تولید و قاچاق مواد مخدر، نباید جدی گرفته شود. هیچ جریانی نمی‌تواند پناهگاه استراتژیک خود را به‌آسانی رها و خود را از سود آن محروم کند.

(۸صبح /۱۳ سپتمبر ۲۰۲۳)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x