امارت اسلامی در یک سال گذشته چه دستاوردهایی داشته است؟

بیش از یک سال از حاکمیت امارت اسلامی می گذرد، اما در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آبادانی و غیره پیشرفت کرده است که دولت قبل با وجود همه حامیان مالی بین المللی نتوانست در 20 سال گذشته انجام دهد. در اینجا ما دستاوردهای دولت، سطح و ارزش آنها را روشن می کنیم.

در سیاست خارجی: دولت انواع فشارهای بین المللی را بپذیرا بود، علاوه بر عدم واگذاری کرسی به سازمان ملل، سفرای منصوب شده توسط دولت قبلی همچنان به سفارتخانه های خود مراجعه کردند. اما درخواست هیچکس مبنی بر انتصاب دزدان، قاتلان مزدور و مفسدان را در حکومت خود به نام «توتالیسم» پذیرفته نشد. علاوه بر این، روند بازگرداندن پناهجویان خارج از کشور آغاز کرد و جهانیان را مجبور به شرکت در جلسات رسمی بین‌المللی کرد.

در بخش داخلی: امارت اسلامی توانست همه نهادها را فعال نگه دارد، از تلاش عوامل شرور در کشور جلوگیری کند، از تعداد حوادث جنایی بکاهد و از مصرف، کشت و قاچاق مواد مخدر جلوگیری کند. امارت اسلامی علاوه بر امتیازات مالی 500000 مقام سابق، ده ها هزار مقام و سرباز دیگر نیز استخدام کرد. خلأ نظامی را با سربازان خود پر کرده و علاوه بر آموزش مسلکی و جذب بیش از 100 هزار اردوی ملی، 100 هزار پولیس و ده ها هزار نیروی استخباراتی، افراد ماهر و متخصص دولت قبل را نیز به سرکار خود فرا خواند.

در بخش زراعت:   علاوه بر کانال قوشتیپه، میلیون‌ها درخت در سراسر کشور کاشته شد، از قاچاق درختان و گیاهان کوهستانی جلوگیری به عمل آمد، ده‌ها سد، قنوات و کانال را بازسازی و احیا کرد و به میلیون‌ها نفر در کشور برای کشت کمک کرد. بذور و سایر مواد محصولات مختلف با شفافیت کامل تحویل داده شد.

در بخش آبادانی: علاوه بر پایتخت، هزاران کیلومتر سرک در ولایات مختلف در حال تعمیر است، پروژه های عمرانی شهری، بازسازی ساختمان های دولتی و پروژه های مختلف حیاتی دیگر در جریان است.

در زمینه مخابرات و حمل و نقل: امارت اسلامی توانست نه تنها تمامی شبکه های مخابراتی را فعال نگه دارد، بلکه محدوده تحت پوشش خود را به مناطق دورافتاده کشور نیز گسترش دهد. علاوه بر این، علاوه بر عربستان که انتقال هزاران زائر برای مراسم حج با موفقیت انجام شد، مسیرهای هوایی با کشورهای مختلف باز ماند و بسیاری از هلیکوپترها، طیاره ها و سایر موتر تخریب شده توسط کارمندان کشف شد. همچنین مسیرهای مواصلاتی ارتباطی نیز فعال بوده و خدمات کارآمدی را در سراسر کشور ایجاد کرده است.

امارت اسلامی توانست در سال گذشته تذکره الکترونیکی را بین میلیون ها نفر توزیع کند. به همین ترتیب، تمام رسانه های مستقلی که از خارج تمویل نمی شدند و از یوناما یا سایر نهادها سرچشمه نمی گرفتند، بی طرف ماندند. رسانه های مکتوب و تصویری دولتی نیز بی وقفه پخش شدند و تصویر روشنی از کشور به جامعه جهانی ارائه می کردند.

بخش تجارتی: افغانستان برای اولین بار توانست در 7 ماهه اول سال 1401 به ارزش یک میلیارد و 85 میلیون دالر کالا به کشورهای خارجی صادر کند که گامی بی سابقه در تاریخ تجارت این کشور است. امارت اسلامی خدمات صحی را به تمام نقاط دورافتاده کشور ارائه کرده، امکانات بسیار خوبی را برای شهروندان در این منطقه ایجاد کرده و تمام مشکلاتی که در دولت قبل در بخش صحی وجود داشت برطرف شده است. همچنین روند تعلیمی در تمام مناطق محروم کشور فعال نگه داشته شد و مشکل تحصیل دختران تا صنف ششم حل شد.

توزیع کمک ها: تحت عنوان کمک های بشردوستانه بین المللی، بیش از یک میلیارد دالر از طریق نهادهای مختلف به افغان ها کمک شده است و امارت اسلامی توانست این روند را با شفافیت کامل مدیریت کند. امارت اسلامی در مجموع توانست مرهمی مناسب برای زخم های دردناک کشور بیابد، چه مشکلات بزرگ و چه کوچک در هر زمینه ای وجود داشته باشد، توسط سران متعهد چاره اندیشی شد و به اکثر مطالبات مردم پاسخ مثبت داده شد.

(نن تکی آسیا /10 نومبر 2022)

 

    
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x