امیدواری سران حکومت طالبان از تاثیر مثبت گفت‌وگوها در دوحه

سران حکومت طالبان امیدوار است که آغاز گفت‌وگوها در دوحه تاثیر مثبتی روی وضعیت افغانستان داشته باشد.
هیئت حکومت سرپرست طالبان در قطر امروز با مقام‌های امریکایی و نمایندگان اتحادیۀ اروپا گفت‌وگو می‌کند.

هیئت طالبان روز گذشته نیز با مقام‌های قطری و نمایندگان اتحادیۀ اروپا ملاقات داشتند. در این ملاقات روی وضعیت سیاسی افغانستان، آزادی پول‌های منجمد شده، جلوگیری از سقوط سیستم بانکی و ادامۀ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صحبت شده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت، نمایندگان اتحادیۀ اروپا در دیدارشان با هیئت طالبان نگرانی‌ها و خواست‌هایشان را در مورد ایجاد حکومت همه شمول، فراهم کردن زمینه‌های کاری و تعلیمی برای زنان و دختران و رساندن کمک‌های بشری به افغانان مطرح کرده اند.

آقای نعیم گفت: “در مجموع بحث روی سه مسئله یعنی وضعیت سیاسی، اقتصادی و بشری می چرخید. وضعیت کشور تشریح شد در مورد وضعیت بشری بخصوص حقوق زنان و اطفال و زمینه تعلیم آنها وضاحت داده شد مشکلات موجود در سیستم بانکی با اتحادیه اروپا شریک ساخته شد جلسه مثبت بود و امروز هم در همین موارد نشست برگزار می‌شود.”

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ابراز امیدواری کرد که آغاز مذاکرات با مقام‌های امریکایی، اتحادیه اروپا و قطری تاثیر مثبتی روی وضعیت جاری افغانستان داشته باشد.

آقای نعیم می‌گوید که در نشست امروز نیز روی مسایل مهم بحث صورت خواهد گرفت.
هر چند هیئت حکومت طالبان که رهبری آن را امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به عهده دارد می‌گوید که این مذاکرات را تا تاریخ ۲۹ نومبر ادامه می‌دهد، اما گفته می‌شود که توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان الی دو هفته در دوحه بماند.

وی در کنار ملاقات با هیئت طالبان با شرکا و متحدین امریکا روی ایجاد راهکاری کار می‌کند که چگونه بتوانند به وضعیت جاری اجتماعی و بشری افغانستان کمک کنند.

نگرانی امریکا و اتحادیۀ اروپا در بارۀ بحران بشری، اقتصادی واجتماعی افغانستان است که در حال حاضر نه تنها افغانان با آن مواجه هستند، بلکه با بدتر شدن وضعیت ممکن نهادهایی که در بیست سال گذشته با سرمایه‌گذاری‌های زیادی ساخته شده اند، از بین بروند.

هر چند توقع طالبان از این مذاکرات آزادسازی پول‌های منجمد شده و به رسمیت شناختن حکومت شان است، اما پیش از این اتحادیۀ اروپا بارها گفته است که حکوت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

پیش از این امریکا گفته بود که برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان به وقت بیشتری نیاز است و آنان در وضعیتی نیستند که سرمایۀ ملی افغانستان برای شان سپرده شود.

از سوی هم شفیق همدرد، کارشناس سیاسی در مورد این گفت‌وگوها و رهایی پول‌های منجمد شدۀ می گوید.

“به باور من امریکا اجازه خواهد داد که حکومت طالبان به گونۀ مشروط از بخشی پول‌های منجمد شده استفاده کنند اما به این زودی ها حاضر نمی‌شوند که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند. زیرا همه مشکلات هنوز پابرجاست و آنها به یک نتیجه ملموث نرسیده اند.”

پس از حاکمیت طالبان هیئت طالبان و مقام‌های امریکایی برای بار نخست در ماه اکتوبر به گونۀ رسمی ملاقات کردند و هر دو طرف این ملاقات را تاثیر گذار عنوان کردند. اما پس از فرستادن نامۀ طالبان به کانگرس امریکا، تام ویست، نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان واکنش نشان داد و گفت هنوز به کارهای زیادی نیاز است.
ازادی رادیو
۲۰۲۱/۲۹/۱۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x