با وضعیت ضعیف اقتصادی افغانستان، بیکاری به اوج خود رسیده است

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۸ میلیون افغان به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند و در عین حال، سطح فقر و بیکاری در مقایسه با گذشته به رکورد بی سابقه ای رسیده است. تحلیلگران طالبان را در مدیریت اوضاع ناتوان می دانند.

بعد از اینکه طالبان برای دومین بار بر افغانستان حاکم شدند، کمبود فرصت های شغلی در کشور، محدودیت کار زنان در سازمان های دولتی و غیر دولتی، شرایط بد تجارت، تحریم های اقتصادی، بستن درهای مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران و… فرار تعداد زیادی از مردم از افغانستان نکته مهمی است که به همین دلیل ممکن است شرایط وخیم‌تری برای این کشور پیش بیاید.

همزمان، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) در تازه ترین ارزیابی خود که در 18 اپریل منتشر شد، پیش بینی کرد که در صورت کاهش 30 درصدی کمک های بین المللی به افغانستان، اقتصاد افغانستان کوچک می شود، تورم افزایش می یابد و پول نقد کم می شود.

مقامات بین المللی می گویند که افغانستان کشوری است که تحت چتر بزرگ ترین برنامه کمک های بشردوستانه در جهان است، اما امسال، کمک کنندگان مالی، بحران های بین المللی را ارزیابی می کنند، و به دلیل اینکه طالبان محدودیت های کاری را برای امدادگران زن اعمال کرده اند، این کمک ها کم می شود. سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) می گوید که در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون افغان به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که وضعیت کنونی باعث سرکوب بیشتر افغان ها خواهد شد و حکومت طالبان هیچ پلانی برای غلبه بر این وضعیت ندارند. به گفته کارشناسان اقتصادی، تنها راه حل این مشکل، تعامل طالبان با جامعه جهانی برای یافتن راه حلی برای فقر و بیکاری مداوم است.

سید کمال ساپی، تحلیلگر اقتصادی در این باره به دویچه وله گفت: «بیکاری و فقر در حال افزایش است و کار نیست. همه کارمندان زن در خانه هستند. وضعیت اقتصادی و فقر مردم در حال افزایش است. راه حل این است که با جامعه جهانی تعامل داشته باشیم و اگر تعاملی با جامعه بین المللی نباشد، اوضاع بدتر می شود. سطح بیکاری و فقر افزایش خواهد یافت.»

هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان یا OCHA وضعیت جاری در افغانستان را نگران کننده می داند و می افزاید که بیش از 20 میلیون افغان علاوه بر بیکاری با فقر نیز روبرو هستند. بر اساس گزارش سازمان ملل، ۲۸.۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نجات بخش نیاز دارند و ۶ میلیون نفر از آنها در یک قدمی قحطی قرار دارند.

علاوه بر این که مردم افغانستان با فقر و بیکاری روبرو هستند، طالبان بار دیگر فعالیت زنان کارگر سازمان ملل را ممنوع کرده و طالبان سازمان ملل را نگران کرده است. آژانس توسعه ملل متحد در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت اقتصادی و انسانی افغانستان گفته است که افغان ها برای حفظ جان خود خانه ها و زمین های خود را می فروشند و به دلیل کمبود مواد غذایی، کودکان کار می کنند و دختران کوچک خود را به نکاح دیگران می دهند.

اگرچه جامعه جهانی از طالبان خواسته است که این محدودیت ها را حذف کند، اما حکومت طالبان در این زمینه انعطاف نشان نداده است.

(دویچه وله /۱۰ سپتمبر ۲۰۲۳)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x