بیش از نیمی از استادان دانشگاه کابل افغانستان را ترک کرده اند

براساس معلومات بی بی سی پشتو تعداد استادان دانشگاه های کابل که افغانستان را ترک کرده اند اکنون از 400 نفر فراتر رفته است. در سال آخر حکومت جمهوری، حدود 780 استاد در دانشگاه کابل مشغول به کار بودند، اما پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، بیش از نیمی از این استادان کشور را ترک کردند.

بسیاری از اساتیدی که افغانستان را ترک کرده اند، در گفتگو با بی بی سی می گویند که یکی از دلایل اصلی ترک این کشور، مداخله حکومت طالبان در فضای دانشگاهی است. برخی از معلمان که نمی خواهند نامشان فاش شود، می گویند که از زندگی در افغانستان احساس امنیت نمی کردند، چیزی که حکومت طالبان آن را نمی پذیرد.

طبق احصائیه که به دست ما رسیده است، اکثر اساتید از فاکولته زبان و ادبیات رفته اند که این تعداد به ۵۵ نفر می رسد. ۴۴ نفر از فاکولته هنرهای زیبا، ۳۲ نفر از فاکولته زراعت، ۲۷ نفر از مهندسی، ۲۲ نفر از کامپیوتر، ۲۱ نفر از فاکولته حقوق و علوم سیاسی، ۱۴ نفر از روانشناسی، ۱۳ نفر از فاکولته علوم اجتماعی و ۱۲ نفر از اداره عامه در 20 ماه گذشته افغانستان را ترک کرده اند.

دانشگاه کابل که حدود ۲۰۰۰۰ محصل دارد، از هر یک از فاکولته ها و دیپارتمنت های دیگر نیز بیش از 10 استاد خارج رفته است. حداقل دو منبع موثق در دانشگاه کابل که نمی خواهند نامشان فاش شود، این اعداد را به بی بی سی پشتو تایید کرده اند.

بر اساس معلومات بیشتر استادانی که از دانشگاه کابل رفته اند ماستر بوده و یا تا دکترا تحصیل کرده اند. بسیاری از این معلمان به کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا، استرالیا و بخش کوچکی از آنها به ترکیه، هند یا کشورهای همسایه رفته اند.

تا کنون نزدیک به 90 معلم به جای این معلمان خروجی تعیین شده اند و تعدادی از اساتید از دانشگاه های دیگر به دانشگاه کابل انتقال داده شده اند. اسامه عزیزی، رئیس دانشگاه کابل نیز مدتی پیش به بی بی سی گفته بود که برای پرکردن بست های خالی «افراد جدید جذب می شوند». اما اکنون از اظهار نظر خودداری کرد.

نادا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در یک نشست در نومبر 2022، از معلمانی که به خارج از کشور رفته بودند، خواست که «بازگردند»، اما هنوز بازگشت هیچ معلمی گزارش نشده است. به گفته این دو منبع در دانشگاه کابل، به شمول معلمان تازه انتصاب شده، در حال حاضر بیش از 500 معلم در این دانشگاه مشغول به کار هستند، اما می گویند که تلاش بر این است که معلمان بیشتری استخدام شوند.

اکنون بیش از 128 استاد دانشگاه کابل از طریق بورسیه تحصیلی در کشورهای خارجی تحصیل می کنند. برخی منابع دانشگاه کابل می گویند که نمی دانند که آیا این معلمان که به خارج از کشور رفته اند پس از اتمام تحصیل به افغانستان بازخواهند گشت یا خیر. به گفته این منابع، برخی از معلمان اعزامی به مالزی، فرانسه، آلمان و سایر کشورها، گزارش تکمیل تحصیلات خود را به وزارت آموزش عالی ارسال نکرده اند.

اگرچه مقام های طالبان کمبود استاد در دانشگاه کابل را چندان مهم نمی دانند، اما برخی از دپارتمان ها هستند که بیش از نیمی از معلمان خود را از دست داده اند. به عنوان مثال، در بخش تلویزیون دانشکده ژورنالیست فقط یک معلم باقی مانده است، دیگران به خارج از کشور رفته اند. اکنون معلمان دانشگاه های ولایتی برای تکمیل این بست های خالی به دانشگاه کابل فرستاده شده اند.

(بی بی سی پشتو /۲۲ می ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x