تجارت انتحار؛ سال خونین ۲۰۲۳ برای پاکستان

روز گذشته موسسه مطالعات صلح پاکستان گزارشی را منتشر کرد که وضعیت امنیتی پاکستان و مشخصا تعداد حملات انتحاری در سال ۲۰۲۳ در این کشور را بررسی کرده است. براساس این گزارش، حملات انتحاری در سال ۲۰۲۳ افزایش ۹۳ درصدی داشته و به همین گونه تلفات بیش‌تری هم گرفته است. در سال ۲۰۲۲ که وضعیت مشابه را تجربه کرد و شاهد افزایش این نوع حملات بود، ۱۵ حمله انتحاری صورت گرفته بود، اما در سال ۲۰۲۳ تعداد آن به ۲۹ حمله افزایش یافته است. گزارش گفته است که ۴۸ درصد کشته‌ها و ۵۸ درصد زخمی‌ها را نیروهای امنیتی پاکستان تشکیل می‌دهند. این گزارش و گزارش‌های متعدد دیگر، از جمله گزارش تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۳ همین نهاد، نشان می‌دهد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت‌های تروریستی در پاکستان به‌شدت افزایش یافته است. گزارش ماه می، رشد ۷۳ درصدی حملات انتحاری در این کشور را نشان می‌داد که تا پایان سال ۲۰۲۳ این روند ادامه یافته و رشد ۹۳ درصدی حملات انتحاری را برای پاکستان رقم زده است.

افزایش ناامنی‌ و حملات انتحاری در پاکستان، دستاویزی برای دولت موقت این کشور خلق کرده است تا با استفاده از آن، مهاجران افغان را تحت فشار قرار دهد. تصاحب ملکیت‌های این مهاجران توسط دولت پاکستان و اخراج دسته‌جمعی آن‌ها، به بهانه مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. دولت موقت پاکستان که در ماموریت‌هایش ناکام بوده، از جمله در تامین امنیت، مدیریت وضعیت اقتصادی و برگزاری به‌موقع انتخابات سراسری، برای انحراف افکار عامه ماه‌ها به‌صورت گسترده علیه مهاجران افغان تبلیغ کرد تا اذهان مردم را برای چنین خروجی آماده سازد. با این حال، مهاجران افغانی که در پاکستان زنده‌گی و کار می‌کنند و یا آن‌هایی که از این کشور به‌عنوان دهلیزی برای مهاجرت به کشورهای غربی استفاده می‌کنند، هیچ‌کدام امنیت پاکستان را به مخاطره نمی‌اندازد. اگر افغانی در چنین وقایعی دست داشته باشد، بدون شک محصول خود دولت پاکستان است. این دسته افراد شامل دو دسته می‌شوند: کسانی که در مدارس دینی این کشور آموزش (به شمول آموزش ساخت ماین و حمله انتحاری) می‌بینند و کسانی که با برنامه‌های ارتش و استخبارات پاکستان زیر نام طالبان تربیت شده‌اند.

حمله انتحاری که ابتکار عمل آن در افغانستان به دست طالبان است و این گروه کندک رسمی انتحاری دارد، از پاکستان وارد افغانستان شده است. طالبانی که خود را انتحار می‌کنند و یا انتحار کرده‌اند، اکثرا ساخت ماین و طرق استفاده از آن را در مدارس دینی پاکستان آموزش دیده‌اند. آن‌ها در همین مدارس شست‌وشوی مغزی شده‌اند تا برای ترکاندن خود و انسان‌های بی‌گناه دیگر آماده شوند.

بر کسی پوشیده نیست که تحریک طالبان افغان (حامیان اصیل تحریک طالبان پاکستان) توسط دولت و ارتش پاکستان ساخته شد، تجهیز گردید، آموزش دید و به میدان فرستاده شد. وقتی این گروه شکست خورد، باز هم به مناطق قبایلی پاکستان پناه برد. در همان‌جا با دخالت و مدیریت دولت پاکستان دوباره جان گرفت و از نو تجهیز شد و به میدان خونین افغانستان فرستاده شد. حالا که یک عضو طالبان افغان خود را در دیره اسماعیل‌خان پاکستان انفجار داده و یا تی‌تی‌پی از خاک افغانستان و نیروهای طالبان افغان برای حمله بر نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند، باید پالیسی‌سازان و مجریان سیاست پاکستان را به این تفکر وادارد که رویکرد خود در قبال کشور و منطقه را تغییر دهند. گزارش تازه موسسه مطالعات صلح پاکستان هم نشان می‌دهد که بیش‌ترین حملات در ایالت خیرپختون‌خوا و پس از آن در ایالت بلوچستان صورت گرفته است. در این دو منطقه، طالبان افغان پیش از تسلط مجدد بر افغانستان، پایگاه و مخفی‌گاه داشتند. شورای کویته در مرکز بلوچستان و شورای پشاور در خیرپختون‌خوا، اصلی‌ترین هسته‌های رهبری طالبان را تشکیل می‌دادند.

پاکستان اگر به پالیسی‌های امنیتی کنونی خود ادامه دهد، بیش از این ناامن خواهد شد و گزارش‌های بعدی همچنان از افزایش حملات انتحاری و انفجاری خبر خواهد داد. با سیاست مدرسه‌سازی خارج از کنترل دولت در مناطق قبایلی و حمایت از تروریسم، نمی‌شود با تروریسم مبارزه کرد. این مدارس که آشکارا جنگ‌جویان انتحاری و غیرانتحاری آموزش می‌دهند، دانش‌آموزان را شست‌وشوی مغزی می‌کنند و روش‌های ساخت و استفاده ماین را یاد می‌دهند، باید تحت نظارت و کنترل قرار بگیرند و یا کاملا بسته شوند. دولت پاکستان هم تجارت تروریسم و انتحاری را پایان دهد.

هشت صبح

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x