ترس از سونامی گرسنگی و دست خالی مردم افغانستان

در افغانستان سرما، گرسنگی و فشار پناهجویان جدید از کشورهای همسایه دست به دست هم داده است و خطر یک فاجعه انسانی بزرگ روز به روز بیشتر می شود، زیرا جامعه خیریه بین المللی دوباره خواستار کمک به افغان ها شده است. بخشی از گزارش:

یونیسف برای کمک به نیازمندان افغان 1.4 میلیارد دالر درخواست کرده است. صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، از جهان خواسته است که میلیون ها کودک فقیر افغان را فراموش نکنند و برای رفع نیازهای اولیه از این جامعه حمایت مالی کنند.

یونیسف می گوید که 23.3 میلیون نفر در افغانستان که 12.6 میلیون آنها کودک هستند در سال 2024 به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. یونیسف گفت که این افغان ها به دلیل جنگ های طولانی مدت، تغییرات آب و هوایی و شرایط نامناسب اقتصادی در کشور مجبور به کمک های بشردوستانه شده اند.

رئیس روابط بین الملل این اداره که برای دیدن مردم زلزله زده به ولایت هرات رفته بود به جامعه جهانی گفت که کودکان افغان را فراموش نکنید.

او گفت: «بسیاری از خانواده ها و کودکان در سراسر افغانستان نمی توانند به راحتی نیازهای اولیه خود را تامین کنند. این وضعیت ممکن است در زمستان بدتر شود…. یونیسف نمی تواند نیازهای آنها را به تنهایی برآورده کند. ما از متحدان و حامیان خود در سراسر جهان می خواهیم که به ما کمک کنند.”

یونیسف از جامعه جهانی 1.4 میلیارد دالر در سال 2024 درخواست کرده است تا نیازهای اساسی 19.4 میلیون افغان از جمله 12.6 میلیون کودک افغان را تامین کند.

این درخواست از جامعه بین المللی در حالی مطرح شده است که سازمان های کمک رسان بین المللی به دلیل کمبود بودجه در سال 2023 کمک های خود را کاهش داده یا متوقف کرده اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد برای کمک به 94 میلیون کودک در سراسر جهان 9.3 میلیارد دالر درخواست کرده است.

یونیسف در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تغییرات آب و هوایی. زلزله، گسترش بیماری ها و افزایش جنگ ها، ده ها میلیون کودک و خانواده هایشان را در وضعیتی بسیار بد قرار داده است.

با نگاهی به وضعیت به نظر می رسد که مردم محکوم به زندگی زیر خط فقر هستند. ترس از قحطی سراسر کشور را فرا گرفته است. در حال حاضر، پیش‌بینی قحطی در سال جدید 2024 وجود دارد.

همه مردم افغانستان نگران خطر گرسنگی هستند، اما بسیاری از خانواده ها نیز هستند که امید به زنده ماندن آنها کم شده است و با دردناکی می گویند که برای زنده ماندن در زمستان سخت اندک یا چیزی ندارند، ممکن است زمستان امسال زنده نمانیم.

در گزارش اخیر بی بی سی، آورده شده است که مردم با چه وضعیتی روبرو هستند:

«سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (Save Children) هشدار داده است که از هر سه کودک، یک کودک تا آغاز سال 2024 به دلیل بحران غذایی با گرسنگی روبرو خواهد شد.

به گفته این سازمان، در سال جدید حدود 8 میلیون کودک در افغانستان با بحران گرسنگی مواجه خواهند شد زیرا سرما هم اکنون آغاز شده است، علاوه بر خشکسالی، زلزله و مشکلات اقتصادی، مشکلات دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

شماری از افغان ها با بی بی سی در مورد تجارب سختی که خود و خانواده هایشان به دلیل سردی هوا با آن مواجه شده اند صحبت کردند.

آنها می گویند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی و مسدود شدن راه ها به دلیل بارش شدید برف در مناطق دورافتاده، وضعیت اقتصادی بسیاری نسبت به گذشته بدتر شده است.

ارقام تازه منتشر شده از گزارش ناامنی غذایی شدید آژانس جهانی گرسنگی پیش‌بینی می‌کند که تعداد افرادی که با بحران یا «سطح اضطراری» گرسنگی در افغانستان در طول ماه‌های زمستان روبه‌رو هستند، که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس حمایت از کودکان، تخمین زده می شود که 15.8 میلیون نفر، یعنی بیش از یک سوم جمعیت افغانستان، تا مارس 2024 با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهند شد. نیمی از آنها حدود 8 میلیون کودک هستند.

به گفته این بنیاد، با فرا رسیدن فصل زمستان در افغانستان فرصت های شغلی کاهش یافته و قیمت مواد غذایی و سوخت معمولا افزایش می یابد.

یک زن افغان به سازمان حمایت از کودکان گفت که بسیاری از خانواده ها با بحران گرسنگی روبرو هستند. این زن دختر هفت ماهه خود را به دلیل سوء تغذیه به درمانگاهی در شمال افغانستان آورده است.

او می‌گوید: “بعضی وقت‌ها هیچ غذایی برای خوردن نداریم و گرسنه به رختخواب می‌رویم. این ویرانگر است که می بینم کودکم ضعیف می شود و برای غذا گریه می کند.”

ما قبلا درباره گرسنگی زیاد درخواست کمک نمی کردیم، و راه کار ادائه میدادیم اما اکنون کمک ها یا بسیار کم شده یا به ندرت صورت میگیرد، ما هم مثل مردم فکر میکنیم که چه باید کرد.

( تاند / ۱۹ دسمبر ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x