جامعه جهانی باید به فکر کمک های راهبردی با مردم افغانستان باشد

کمک های جهانی با افغانستان باید زیر بنایی باشد تا در کوتاه مدت و دراز مدت اثر داشته باشد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ نشست همآهنگی میان امارت اسلامی افغانستان و نهاد های مربوط به سازمان ملل در کابل برگزار شد که هدف آن تطبیق استراتیژی ‹کمک های بشری› آن سازمان ساست.
این در حالی است که افغانستان در سال های اخیر بیشتر دچار مشکلات اقتصادی است و نیاز است که جامعه جهانی دور از تحولات سیاسی این کشور را کمک کند.
در طول دو سال که از استقرار دو باره امارت اسلامی میگذرد حجم کمک های جهانی با افغانستان به شدت کاهش یافته است و دلایل آن توجه بیشتر جامعه جهانی به تحولات اوکراین و نقاط داغ دیگر جهان است، در کنار آن کشور های کمک کننده به جای ارائیه کمک ها بیشتر به نقد عملکرد امارت اسلامی در افغانستان پرداخته اند و با دید و تعبیر که خود از این نظام دارند، چگونگی کمک ها با افغانستان را تعریف میکنند حتی آن را با شروط همراه ساخته اند.
از طرف دیگر کمک های جامعه جهانی در طول دو سال گذشته با افغانستان در یک محدوده بوده است یعنی با تعبیر عوام، کمک ها بخور و نمیر بوده است و نتوانسته است دردی را دوا کند.
امارت اسلامی افغانستان برای فایق شدن بر مشکلات اقتصادی در کشور برنامه و دیدگاه خود را دارد، و با تدابیر متنوع توانسته است که از بار مشکلات بکاهد، یکی از این راهکار ها تمرکز بر منابع عایداتی است که توانسته است باعث اشتغال یابی در کشور شود، با اینهم مشکلات باقی است زیرا جامعه جهانی در تمویل واجرا برنامه های اقتصادی کمک شاید و باید با نظام موجود در کشور نکرده است، منجمد ماندن دارایی افغانستان وتحریم های دیگر، مانع اصلی در تحقق برنامه های اقتصادی و راهبردی امارت اسلامی است، اگر دارایی های ملی افغانستان از انجماد خارج شود و تحریم ظالمانه دیگر بر این کشور رفع شود، یقینا نظام موجود خواهد توانست که دیگر افغانستان نيازمند به کمک جامعه جهانی نباشد، حداقل نیازمندی های اولی را در کشور برآورده خواهد کرد.
حرف دیگر این است که کمک جامعه جهانی با افغانستان مقطعی و در یک سطح معین و محدود است، در حالی که افغانستان نیاز به برنامه های زیر بنایی دارد که در آن اشتغال زایی حرف اول است و احیاء اقتصاد افغانستان بعنوان یک راهبرد مدنظر باشد، قرار دادن یک بوجی آرد و یا یک بوتل پنج کیلویی روغن با مقداری لوبیا و نمک، کمک نیست تنها راه، برای زنده ماندن است، در عین حال اینگونه برخورد و یا اینگونه کمکها میتواند یک جیره بندی باشد که از دید مردم افغانستان برای توانمندی اقتصادی آنان راهکار بوده نمیتواند.
روی همین دلایل است که سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در نشست اخیر در آن وزارت تأکید کرد و گفت: «امارت اسلامی می‌خواهد کمک‌ های آینده به افغانستان طوری مدیریت شود که مفاد دوامدار آن به مردم برسد»
هدف از مفاد دومدار تطبیق برنامه‌های اشتغال‎زایی در کشوراست، امارت اسلامی توان راه اندازی و مدیریت این نوع برنامه ها دارد تنها به کمک اندکی از جامعه جهانی نیاز است تا اینگونه برنامه راه تطبیق را در پیش گیرد، این نوع کمک، ختم انجماد دارایی های افغانستان و برطرف نمودن تحریم ها در برابر امارت اسلامی است، و بعد هم ایجاد برنامه های زیر بنایی که مردم را در دراز مدت برای رسیدن به خود کفایی اقتصادی کمک میکند، جامه جهانی باید در قبال افغانستان دور از سلیقه های سیاسی فکر کند و به فکر کمک های راهبردی با مردم افغانستان باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x