حکمتیار از جزئیات گفت‌وگوهای مخفی طالبان و آمریکا پرده برداشت

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان که در کابل به سر می‌برد، روز جمعه، 28 اکتبر، در سخنرانی‌ خود در مراسم نماز جمعه، گفت که مذاکرات مخفی هیئت‌های بلندپایه استخباراتی و امنیتی آمریکا و طالبان برای یک توافق جدید از مدت‌ها قبل آغاز شده است و اکنون دو طرف به توافق‌هایی نیز دست یافته‌اند. به گفته او مذاکرات کنونی، ابتدا ماه‌ها قبل در پاکستان آغاز و سپس به دوحه منتقل شد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان مدعی شد آمریکا در پی دستیابی به توافقی دیگر همانند توافقنامه فبروری ۲۰۲۰ دوحه است. در سال ۲۰۲۰، آمریکا و طالبان پس از حدود یک سال مذاکره به توافقی دست یافتند که به «توافقنامه دوحه» شهرت یافت. خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان از جمله تعهدات آمریکا بود. طالبان هم متعهد شدند روابطشان را تروریست‌های خارجی قطع و حمله به نیروهای خارجی را متوقف کنند.

گلبدین حکمتیار توافق دوحه را «ناکام، غیرعملی، خلاف واقعیت و نادرست» خواند و تاکید کرد که «وضعیت بد کنونی» در نتیجه این توافقنامه ایجاد شده است. به باور حکمتیار، توافق دوحه افغان‌ها را مقابل هم قرار داد.

رهبر حزب اسلامی با انتقاد از عملکرد آمریکا در توافقنامه دوحه، افزود که در این توافقنامه، صرفا آمریکا و طالبان با هم مذاکره کردند و «بقیه طرف‌های ملی و بین‌المللی تاثیرگذار» نادیده گرفته شدند؛ از طرفی، احزاب سیاسی افغانستان و کشورهای عضو ناتو که در افغانستان حضور نظامی داشتند هم از محتوای مذاکرات و توافق‌هایی که میان طالبان و آمریکایی‌ها در دوحه صورت گرفت، آگاه نشدند و همه مسائل را از رسانه‌ها دنبال می‌کردند.

به گفته حکمتیار، آمریکا عمدا می‌خواست عده‌ای از توافق دوحه ناراضی باشند تا اوضاع همچنان متشنج بماند: «اگر آمریکا می‌خواست حکومت قابل قبول در افغانستان شکل بگیرد، باید همه طرف‌ها را در مذاکرات شرکت می‌داد.»

گلبدین حکمتیار در مورد مذاکرات کنونی طالبان و آمریکایی‌ها هم هشدار داد و گفت که همه طرف‌ها درباره آن نگران‌اند؛ چون تصور می‎شود «تجربه ناکام دوحه» بار دیگر تکرار خواهد شد.

طالبان و آمریکا تاکنون در مورد مذاکرات اخیر خود در دوحه جزئیاتی ارائه نکرده‌اند. اوایل اکتبر بود که سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در دولت آمریکا، گزارش داد که هیئتی از طالبان به سرپرستی ملاعبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) این گروه، با دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دوحه پایتخت قطر ملاقات کرده‌اند.

حکمتیار خاطرنشان کرد، مذاکرات کنونی برخلاف روند معمول، میان سیاستمداران طالبان و آمریکایی‌ها نیست؛ بلکه هیئت‌های بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی با هم گفت‌وگو می‌کنند. تاکنون جزئیات دقیقی از محتوای مذاکرات و توافق‌های صورت‌گرفته در دست نیست، اما حکمتیار در سخنرانی‌ روز جمعه خود، چند مورد از توافق‌های حاصل‌شده در این مذاکرات را با ذکر عبارت «برخی‌ می‌گویند»، فاش کرد.

بنا به ادعای حکمتیار، کاهش گشت‌زنی هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی در آسمان افغانستان، تعهد آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از مخالفان طالبان، افزایش کمک‌های نقدی آمریکا از ۳۲ میلیون دالر به ۴۰ میلیون دالر در هفته، چاپ اسکناس‌های جدید برای بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان با مداخله و نظارت آمریکا و آغاز به کار پروژه‌های توسعه‌ای ناتمام آمریکا در افغانستان از جمله نتایج مذاکرات میان هیئت‌های امنیتی طالبان و آمریکا در دوحه‌اند.

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز جمعه، ۲1 سپتمبر، در یک نشست آنلاین، گفت که نخستین بسته از پول های نقد تازه چاپ‌شده افغانی به‌زودی به بازار افغانستان وارد می‌شود.

به باور حکمتیار، کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده در کابل، به کمک برخی از اعضای طالبان، صدور مجوز بازسازی عبادتگاه‌های یهودیان در هرات و آغاز به کار چند سازمان آمریکایی در افغانستان از نشانه‌های بازگشت آمریکا به افغانستان‌اند. با این حال به گفته حکمتیار، هنوز مشخص نیست که طالبان چه وعده هایی به آمریکا داده‌اند.
حکمتیار با اشاره به مذاکرات مخفی میان طالبان و آمریکا، گفت که سکوت طالبان نگرانی‌ها را افزایش داده است. او هشدار داد: «اگر مسئولانه برخورد نکنیم و کابل زیر سایه یکی از قدرت‌ها قرار گیرد، افغانستان به اوکراینی دیگر تبدیل خواهد شد.»

این نخستین‌ بار است که یک چهره سیاسی در داخل افغانستان در مورد مذاکرات میان طالبان و آمریکا با این جزئیات صحبت می‌کند. پیش از این اطلاعات اندکی در مورد این مذاکرات وجود داشت و سخنگویان طالبان از اعلام جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرده‌اند.
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x