دولت ازبکستان خواستار تلاش برای جلوگیری از انزوای افغانستان است

ولادیمیر نوروف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان در نشست وزیران “اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی” در سمرقند، ازبکستان، خواستار تلاش های بین المللی برای جلوگیری از انزوای افغانستان شد.

در این دیدار، اهمیت جلوگیری از انزوای افغانستان و تبدیل آن به کشور نابسامان و اتخاذ تدابیر برای حل و فصل وضعیت دشوار انسانی کنونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نوروف خواستار تلاش های هماهنگ برای ارائه کمک های عملی به مردم افغانستان شد، مردمی که از زمان تسلط طالبان در ماه اگست گذشته در حال کاهش زمان سختی هستند.

نوروف به نقل از خبرگزاری UZ Daily گفت: “ما همچنین در مورد موضوعات مهم در دستور کار منطقه ای و بین المللی از جمله صلح و توسعه پایدار در افغانستان همسایه تبادل نظر کردیم.”

رسانه های محلی با اشاره به وزیر امور خارجه ازبکستان گفتند که افغانستان مدرن نه تنها منبع چالش ها و تهدیدها، بلکه فرصت های جدید است.

در همین حال نماینده اتحادیه اروپا از وضعیت زنان و دختران ابراز نگرانی کرد و از دولت خواست به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

جوزپ بورل گفته است: «تسلط طالبان بر افغانستان و انکار آنان از عمل به تعهد شان برای دنبال کردن یک روند سیاسی فراگیر، تامین بنیادی‌ترین حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها، بر منطقه سایه افگنده است.»

شماری از آگاهان مسایل سیاسی، انزوای افغانستان را به زیان کشورهای منطقه می‌دانند.

محمد رحیمی، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «کشورهای منطقه و کشورهای همجوار افغانستان می‌فهمند که اگر افغانستان به یک انزوای اقتصادی و سیاسی برود یکی از بزرگ‌ترین کشورهای که در این عرصه نقص می‌کند کشورهای همسایه افغانستان هستند افغانستان همیشه به نوعی یک پُل ارتباطی بین آسیای میانه و اروپا بوده.»

جنت فهیم چکری، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «ازبکستان تاکید شان به همین بود که باید جهان حکومت افغانستان را در یک حالت انزوا قرار ندهد و توجه شان برای افغانستان باشد.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌افزاید که این اتحادیه در دو سال گذشته، چهارصد میلیون یورو به افغانستان کمک کرده است.

این نشست در (هفدهم نوامبر) در شهر سمرقند برگزار شده بود.

در نشست وزیران خارجه آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا، ازبیکستان، کازاخستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، مسوول سیاست خارجی اتحادیه و برخی نمایندگان سیاست خارجی این اتحادیه شرکت کرده بودند.

آنان در باره توسعه همکاری‌های متقابل گفت‌وگو کرده‌اند.

(خامه پرس / 19 نومبر 2022)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x