دیپلماسی خاموش اسلام آباد همراه با کابل برای خنثی سازی تحریک طالبان پاکستان

پاکستان بی سر و صدا حکومت سرپرست طالبان را تشویق می کند تا تهدید ناشی از تحریک طالبان پاکستان (TTP) را که در ماه های اخیر حملات تروریستی را در داخل کشور تشدید کرده است، خنثی کند.

اما آنچه تاکنون از این تلاش ها به دست آمده این است که به گفته منابع رسمی، دولت موقت کابل همچنان به موضع قبلی خود مبنی بر اینکه تنها راه حل مشکل تحریک طالبان پاکستان از طریق گفتگو است، پایبند است.

به درخواست طالبان افغانستان، پاکستان مذاکرات صلح را با گروه تحریک طالبان ادامه داد. در ابتدا، مذاکرات نتایجی را به همراه داشت زیرا این گروه با آتش بس در ازای اجازه پاکستان به رهایی برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان موافقت کرد. اما مذاکرات پس از اینکه این روند نتوانست به پیش برود، شکست خورد.

در همین حال، علی رغم اعلام آتش بس، تحریک طالبان پاکستان به هدف قرار دادن مقامات امنیتی ادامه و حملات خود را در ماه های اخیر افزایش دادند. تنها در سه ماه گذشته، تحریک طالبان پاکستان مسئولیت بیش از 150 حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

هجوم حملات، رهبران ملکی و نظامی کشور را وادار کرد تا استراتژی افغانستان را مورد بازنگری قرار دهند. در اوایل ماه جاری، کمیته امنیت ملی (NSC) یک جلسه طولانی به مدت دو روز برای بحث در مورد افزایش حملات تروریستی برگزار کرد.

رهبران ملکی و نظامی تصمیم گرفتند که گفتگو با تحریک طالبان پاکستان را دنبال نکنند و همین موضوع را به طالبان افغانستان منتقل کردند.

منابع گفتند که در راستای تصمیم شورای امنیت ملی، به دولت افغانستان گفته شده که کابل باید تهدید تحریک طالبان پاکستان را همانطور که در توافقنامه دوحه و همچنین دیدارهای دوجانبه بین دو کشور وعده داده شده بود، خنثی کنند. پاکستان برای جلوگیری از هر گونه وخامت روابط، طالبان افغانستان را پشت درهای بسته متقاعد کرد.

دولت طالبان افغانستان، که به شدت به حمایت حیاتی پاکستان متکی است، مطلع شد که عدم رسیدگی به مسئله تحریک طالبان پاکستان تنها روابط دوجانبه را پیچیده می‌کند و اسلام‌آباد را برای گسترش همکاری‌ها با مشکل مواجه می سازد.

با این حال، منابع به نشریه اکسپرس تریبون گفته اند که حکومت سرپرست طالبان بر این که پاکستان باید گفتگوها را با تحریک طالبان پاکستان ادامه دهد، مصمم است.

به اسلام آباد گفته شد که اولویت کابل مقابله با گروه هایی مانند داعش بوده که تهدیدی مستقیم برای حکومت آنها هستند. به گفته کابل، تا آنجا که به تحریک طالبان پاکستان مربوط می شود، پاکستان می تواند به بهترین نحو با این موضوع برخورد سیاسی کند.

با این حال پاکستان خطوط قرمز خاصی را برای هر گونه گفتگو با تحریک طالبان پاکستان تعیین کرده است. رانا ثناءالله، وزیر داخله پیشتر گفته بود که تحریک طالبان در صورت تسلیم شدن و پذیرش احکام دولت، می تواند با حکومت پاکستان گفتگو کنند.

منابع گفتند که طالبان افغانستان در نشست‌های خصوصی مایل بودند به نگرانی‌های پاکستان رسیدگی کنند، اما به دلیل ارتباط نزدیک آنها با تحریک طالبان پاکستان، آنها تمایلی به انجام هرگونه اقدامی علیه آنها ندارند. از این رو، دولت افغانستان مدام از پاکستان می خواهد تا مذاکرات را دنبال کنند.

(اکسپرس تریبون / 16 جنوری 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x