ذبیح‌الله مجاهد: افغانستان نیازمند روابط خوب با پاکستان است

امارت اسلامی حفظ روابط میان کابل و اسلام‌آباد را یک نیاز می‌خواند و می‌گوید که خواستار بهبود روابط با تمام کشورهای همسایه از جمله پاکستان است.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی از حکومت تازه پاکستان می‌خواهد تا در مساله‌ی اخراج مهاجران افغان انعطاف نشان دهد.

آقای مجاهد در این باره چنین می‌گوید: «اول امارت اسلامی همواره خواهان روابط خوب با تمام همسایگان خود است، از جمله پاکستان که در آن حکومت جدید به میان آمده و هم‌چنان افغانستان هم نیازمند روابط خوب با پاکستان است. ما خواهان این هستیم که پاکستان در بخش‌های گوناگون با افغانستان پیشرفت‌های خوب داشته باشد و از حکومت آینده هم می‌خواهیم که تمام مشکلات خود را حل کند.»

سخن‌گوی امارت اسلامی در بخشی از سخنانش هم‌چنان خواستار توجه پاکستان به مسایل مختلف از جمله گسترش روابط، رفع چالش‌های بازرگانان افغان و مسایل مربوط به خط فرضی دیورند شده است.

ذبیح‌الله مجاهد افزود: «در مورد مهاجران هم از آنان می‌خواهیم که انعظاف داشته باشند. در سال‌های طولانی از مهاجران میزبانی کردند و از این به بعد هم تا زمانی‌که مهاجران بر می‌گردند روابط افغانستان با پاکستان را در نظر گیرند.»

این در حالی‌ست که به تازگی حکومت ائتلافی در پاکستان با نخست وزیری شهباز شریف و ریاست جمهوری آصف علی زرداری شکل گرفته است.

اما سوال این است که آیا با روی‌کارشدن حکومت تازه در پاکستان، مشکلات موجود میان دو کشور حل خواهد شد یا خیر؟

واحد فقیری آگاه سیاسی در این باره گفت: «حکومت تازه پاکستان هم ضعیف است به همین خاطر سیاست خارجه آنان بیش‌تر زیر نظارت اردو خواهد بود و نیروهای امنیتی پاکستان به این باور اند که متهم‌کردن و نشان‌دادن افغانستان به‌حیث مرکز هراس‌افگنی به نفع آنان است.»

طارق فرهادی آگاه دیگر مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «از حکومت تازه پاکستان انتظار می‌رود که مهاجران افغان را به صورت اجباری اخراج نکنند و تجارت را میان دو کشور مهم بدانند.»

حکومت موقت پاکستان در نزدیک به شش ماه حکومت‌داری در این کشور، بیش از ۸۰۰هزار مهاجر افغان را از اوایل ماه نوامبر به این‌سو اخراج کرد، تصمیمی که همواره از سوی مقام‌های امارت اسلامی به‌عنوان ابزار فشار بالای حکومت سرپرست در افغانستان خوانده شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x