رئیس تازه ارتش پاکستان کیست؟

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، جنرال منیر را که مناسبات خوبی با عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان نداشته است، به عنوان رییس جدید ارتش پاکستان معرفی کرده است. جنرال منیر قرار است از ۲۹ نومبر کار خود را آغاز کند. شش تن به شمول فیض حمید، رییس پیشین «آی اس آی» و ساحر شمشاد از جنرالان ارشد ارتش پاکستان، نامزد این کرسی قدرتمند بودند.

قرار است جنرال عاصم منیر جایگزین جنرال قمر باجوه، رئیس کنونی ارتش پاکستان شود. جنرال باجوه ۶ سال در این مقام کار کرده است. عمران خان که در ماه اپریل ۲۰۲۲ از مقام نخست وزیری برکنار شد، جنرال قمر باجوه را متهم به دست داشتن در توطئه برای برکناری‌اش ساخته بود. البته این اتهام از سوی آقای باجوه رد شده است.

ریاست ستاد ارتش پاکستان، در طول تاریخ این کشور قدرتمندترین کرسی در دولت پاکستان به شمار می‌رود و تغییر روسای ارتش پاکستان همواره رویدادی مهم در این کشور به شمار می‌رود. از زمان تشکیل دولت پاکستان در  ۱۹۴۷میلادی تاکنون سه بار ارتش این کشور دست به کودتا زده و قدرت را برای مدت طولانی در اختیار داشته است.

در ۷۵ سالی که از عمر پاکستان به عنوان یک کشور می‌گذرد، ۳۳ سال جنرالانی چون ایوب خان، ضیاالحق و پرویز مشرف بر این کشور حکومت کرده‌اند. سایه‌ی سنگین ارتش روی قدرت و سیاست پاکستان سبب شده است که رهبران ارتش این کشور حتی هنگامی که کرسی ریاست جمهوری را در دست نداشته‌اند، قدرتمندترین چهره‌ در این کشور شمرده شوند.

عاصم منیر فرزند یک معلم مکتب است و در شهر راولپندی بزرگ شده است. او در دهه ۱۹۸۰ به عضویت ارتش پاکستان درآمد و در مکتب نظامی منگلا آموزش دیده است. عاصم منیر پیش از این، از ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ میلادی تا روز چهارشنبه ۲۳ نومبر سال روان میلادی، به عنوان فرمانده ارتش راولپندی کار کرده است.

او پیش از آن فرمانده ارتش در شمال پاکستان بود که مسئولیت منطقه‌ی مورد منازعه‌ی کشمیر را بر دوش دارد. در سال ۲۰۱۷ او رئیس استخبارات داخلی ارتش یا ام آی تعیین شد و در سال ۲۰۱۸ از سوی عمران خان به عنوان رئیس آی اس آی انتخاب شد. اما ۸ ماه پس از آن در ۱۶ جون ۲۰۱۹، عمران خان او را برکنار کرد.

دو منبع در حکومت پاکستان در گفت‌وگو با تلویزیون آمو ادعا کردند که عاصم منیر در همان زمان به علت آن‌که پرونده‌های «فساد مالی» «بشرا بی بی»، همسر عمران خان را با او در میان گذاشته بود، برکنار شد. جنرال منیر سابقه‌ی نمایندگی از ارتش پاکستان در عربستان سعودی و رابطه‌ی نزدیک با این کشور را نیز دارد.

یک منبع دیپلوماتیک از درون حکومت پاکستان در گفت‌وگو با آمو تایید کرد که هنگامی‌که عاصم منیر رییس آی اس آی بود، گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه جریان داشت و او دوبار هیات‌های را برای ملاقات و گفت‌وگو با طالبان و امریکایی‌ها به دوحه فرستاده بود.

در همین حال، سمیع یوسف‌زی، خبرنگاری که موضوعات پاکستان را از نزدیک دنبال می‌کند، درباره‌ی گزینش آقای منیر و احتمال تغییر در سیاست پاکستان نسبت به افغانستان، به آمو گفت: پالیسی پاکستان در برابر هند و افغانستان به افراد وابسته نیست. بلکه پالیسی یک نهاد است. پالیسی پاکستان درباره‌ی افغانستان همچون گذشته ادامه خواهد داشت و روشن است که از نظر آنها ارتقای افغانستان به ضرر پاکستان است. تعیین او بیشتر به اوضاع داخلی پاکستان ارتباط دارد. رابطه عاصم منیر با حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان خوب نیست و حکومت تلاش کرد با گماشتن او در این کرسی نیرومند شود و خود را مستحکم کند.

(آمو /25 نومبر 2022)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x