روز جهانی حقوق بشر و کشتار مداوم در فلسطین!

10 دسامبر روز پایه گذاری اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط سازمان ملل متحد بود که 75 سال پیش در 10 دسامبر 1948 در میان 58 کشور عضو از جمله پنج عضو دائمی سازمان ملل متحد به امضای 48 کشور در کاخ شیلو رسید.

اعلامیه جهانی حقوق بشر دارای 30 ماده است که تنها هدف آن حمایت از حقوق بشر در سطح بین المللی است، به گونه ای که همه انسان ها صرف نظر از دین، مذهب، نژاد، جنسیت و ملیت به خاطر انسانیت از حقوق برابر برخوردار باشند.

ادعای اساسی این اعلامیه حول محور کرامت انسانی، برابری و عدالت در سطح بین المللی می چرخد ​​تا حقوق هر انسان رعایت شود و هیچ کس مورد ظلم قرار نگیرد.

برعکس، در عرصه عملی، اعلامیه بین المللی حقوق بشر با چالش های جدی مواجه است، به ویژه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (امریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه) مانع اصلی در برابر عملی شدن حقوق بین المللی هستند.

حق وتوی پنج عضو دائمی (قدرت وتو قدرتی است برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل. در همین شرایط، هر یک از پنج کشور عضو دائمی می‌توانند به تنهایی جلوی قطعنامه ۱۹۳ کشور را بگیرند) تنها عاملی که هر یک از پنج کشور برای منافع خود از آن استفاده می کنند.

علاوه بر این، پنج عضو دائمی از طریق حق وتوی خود نقش مهمی در نظم جهانی دارند. اعضای دائم شورای امنیت رقبای هستند که پس از پایان جنگ جهانی دوم منشور سازمان ملل متحد را امضا کردند و امور کل جهان را در دست گرفتند.

از سوی دیگر، طولانی ترین درگیری تاریخ فلسطین و اسرائیل، در طول جنگ جهانی اول، در 2 نوامبر 1917، وزیر امور خارجه بریتانیا، آرتور بالفور تصمیم به ایجاد یک شهرک دائمی برای یهودیان در فلسطین تحت کنترل گرفت. او نامه ای به لرد والتر روچیلد، رئیس جامعه یهودیان بریتانیا فرستاد تا از ایجاد یک شهرک برای یهودیان در فلسطین اطمینان حاصل کند.

پس از پایان جنگ اول، جامعه ملل در سال 1919 توسط رئیس جمهور امریکا، وودرو ویلسون، با فرانسه و انگلیس به عنوان اعضای اصلی تأسیس شد. همین طور بود که فرانسه و انگلیس از جامعه ملل فقط و فقط برای منافع خود استفاده می کردند. بر این اساس، فلسطین از سال 1923 تا 1948 تحت قیمومیت بریتانیا بود.

در این دوره بیست و پنج ساله، بر اساس اعلامیه بالفور، انگلستان صدها هزار یهودی را به فلسطین منتقل کرد، به ویژه پس از به قدرت رسیدن هیتلر در سال 1933، یهودیان از اروپا به فلسطین گریختند. از سال 1936 تا 1939 جنبش های فلسطینیان علیه یهودیان آغاز شد و سرانجام در 14 مه 1948 فلسطین از سلطه بریتانیا آزاد شد و در همان روز اسرائیل توسط دیوید بن نخست وزیر اسرائیل دیوید بن گوریون به عنوان کشوری جداگانه طی بیانیه ای اعلام کرد.

اسرائیل در روز اول توسط امریکا به رسمیت شناخته شد و در نهایت اولین جنگ اعراب و اسرائیل آغاز شد که در آن مصر، اردن، لبنان، عربستان و سوریه از فلسطین حمایت کردند.

به طور خلاصه، سازمان ملل چندین بار برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل تلاش کرده است، اما این مشکل هرگز برای همیشه حل نشده است. در سال 1979، توافق آشتی بین مصر و اسرائیل در کمپ دیوید در ایالات متحده منعقد شد که بر اساس آن درگیری اعراب اسرائیل شکل درگیری فلسطین و اسرائیل را به خود گرفت.

در سال 1993 توافقنامه ای بین سازمان ملل متحد برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل امضا شد که در نهایت فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.

شایان ذکر است که توافق سازمان ملل متحد بار دیگر با شکست مواجه شد و به ویژه در آغاز قرن بیست و یکم، در نتیجه تخلفات اسرائیل، منازعات فلسطین و اسرائیل بار دیگر شدت گرفت.

سرانجام شکافی در مقاومت فلسطین پدیدار شد و حماس و محمود عباس به خاطر قدرت با یکدیگر درگیر شدند. در نتیجه غزه به حماس و کرانه باختری به محمود عباس تعلق گرفت.

درگیری فلسطین و اسرائیل در 7 اکتبر 2023 دوباره داغ شد. اینبار بر خلاف قبل حماس آغاز گر حمله بود در نتیجه، ایالات متحده با حمایت کامل خود به کمک اسرائیل آمد، زیرا نسل کشی فلسطینیان در دو ماه گذشته به شدت ادامه داشته است.

سازمان ملل متحد که سنگ بنای آن جلوگیری از جنگ های آینده، تثبیت صلح و امنیت بین المللی است که یکی از اهداف اصلی اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 نیز به شمار می رود، در انجام وظیفه خود در برابر نسل کشی فلسطین شکست خورد.

سازمان ملل همه ساله اعلامیه جهانی حقوق بشر را جشن می گیرد و دستاوردهای آن را با جهانیان به اشتراک می گذارد، این بار 10 دسامبر در زمانی فرا رسید که جایگاه سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر با حمایت قوی ایالات متحده توسط اسرائیل نقض شد.

( عزم / ۲۱ دسمبر ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x