روز جهانی مبارزه با کار کودکان؛ کودکان افغان به دلیل فقر کارهای سنگین انجام می دهند

جمشید ۱۲ ساله همراه با برادر کوچکترش از صبح تا شام در جاده‌های کابل برای تأمین مخارج خانواده‌‌ شان کار می‌کنند. او تنها تا صنف چهارم درس خوانده و پس از آنکه پدرش در اثر مریضی جان داد، به ناچار مکتب را رها کرد و به کار آغاز کرد. او به رادیو آزادی می‌گوید، قبلاً پدرش کار می‌کرد، اما حالا او و برادرش مسئولیت خانواده را بر دوش می‌کشند.

جمشید از کمرنگ شدن کاروبارش شکایت دارد: “هیچ کاروبار هم نیست. پول چند تا نان را می‌شود. پیش کسی اگر برویم که بوت‌هایت را رنگ کنم اینقدر ناز می‌کند که دلت از کار بد می‌شود. من و برادرم کار می‌کنیم همین‌قدر می‌شود که شب و روز ما می‌گذرد.”

میوند یکی دیگر از کودکانی است که سرنوشت مشابهی با جمشید دارد. او به رادیو آزادی گفت: “پدرم ریش سفید است، کار کرده نمی‌تواند، من نان‌آور خانواده هستم. مجبور هستم تا کار کنم.”او به رادیو آزادی گفت، پدرش بیمار است. وضعیت اینجا هم خراب است.”

این در حالیست که امروز دوازدهم جون برابر به روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. این روز از سوی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از کار کودکان نام گذاری شده و همه ساله از آن بزرگداشت می‌شود. در همین حال در افغانستان تعداد زیادی از کودکان به دلیل فقر و اقتصاد ضعیف خانواداه‌های شان به کارهای شاقه از جمله کار در آهنگری، معدن، ترمیم‌گاه‌های موتر، ساختمان‌سازی و دیگر بخش‌ها روی آورده اند.

دفتر سازمان ملل متحد در جنوا چندی پیش در توییتی نوشته بود که کار کودکان بر رشد جسمی و روانی کودکان آسیب می‌رساند و جوامع باید از کار شاق کودکان جلوگیری کند. رادیو آزادی خواست که از وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان در بارۀ اینکه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از کار کودکان روی دست دارند بپرسیم، اما جاوید جویا، آمر مطبوعات این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

در همین حال محمد یوسف نواب، مسئول مرکز آشیانه در افغانستان می‌گوید، کارمندان اجتماعی‌شان پس از سروی کودکانی که کار شاق را انجام می‌دهند، برای آنان برنامه‌های حرفوی و آموزشی را فراهم می‌کنند: “ما در مرکز آشیانه حدود سه هزار طفل داریم. در کنار برنامه‌های آموزشی و حرفوی، خدمات مشورۀ روانی و صحی برای کودکان ارائه می‌کنیم. اطفال پس از ختم دورۀ آموزشی می‌توانند به مکاتب بروند و امتحان سویه بدهند.”

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و افزایش بیکاری و فقر در این کشور، برخی از خانواده‌ها مجبور شده اند که برای تهیه وعده‌های غذایی‌شان کودکان‌شان را به کارهای شاق مشغول کنند.بر اساس آخرین آماری که سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (سیف د چلدرن) ارائه کرده، تنها در سال گذشتۀ میلادی یک میلیون کودک در افغانستان به کار مشغول بودند.

از سوی هم بر اساس آماری که دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) هفتۀ گذشته نشر کرده، در حال حاضر ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

(رادیو آزادی/۱۱ جون ۲۰۲۳)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x