طالبان در تلاشند تا شیعیان افغانستان را جذب کنند، اما بسیاری صداقت این گروه را زیر سوال می برند!

مولوی مهدی به عنوان یک فرمانده نظامی هرگز سرزمینی را تصرف نکرد و آمریکایی ها را در نبرد نکشت. با این حال، طالبان این هزاره ۳۳ ساله را یک موهبت الهی می دانند! او می گوید: “من پلی میان طالبان و جامعه هزاره هستم!”

از تمام سابقه‌ای که طالبان با دیگر گروه‌های افغان دارند، هیچ‌کدام به اندازه اقلیت هزاره کشور شکنجه نشده اند. آنها باعث شدند ده ها هزار هزاره از کشور فرار کنند!

نحوه رفتار طالبان با هزاره ها در رژیم جدید خود به عنوان یک فشارسنج اساسی برای ارزیابی ادعای طالبان که تغییر کرده اند و مستحق به رسمیت شناخته شدن و حمایت مالی بین المللی هستند، عمل خواهد کرد.

جنگ افغانستان به پایان رسیده است، اما طالبان با یک مانع جدید روبرو هستند. اجرای قانون و محافظت از افغان ها در برابر داعش. اکنون طالبان با اعتلای مولوی مهدی نشاندهنده تغییری نسبت به گذشته هستند!

طالبان مهدی را به عنوان یک فرستاده به مناطق هزاره اعزام کرده و برای اولین بار دادگاه های غیررسمی شیعیان را برای جذب هزاره های بیشتر ایجاد کرده اند! با این حال، مهدی همچنین یادآور محدودیت‌های مقاصد اعلام‌شده طالبان است!

طالبان عمدتا پشتون، در مذاکرات صلح امسال به افغان ها و جامعه بین المللی قول دادند که حقوق و خواسته های هزاره ها و دیگر گروه های قومی و قبیله ای در یک افغانستان فراگیر تثبیت خواهد شد! اما در دولت موقت طالبان، هیچ یک از ۳۳ عضو کابینه، هزاره نیستند!

به گزارش دیده بان حقوق بشر، ماه گذشته مقامات طالبان در پنج ولایت صدها خانواده هزاره را به زور از خانه ها و مزارع شان بیرون کردند و اخیرا مقامات ارشد طالبان با خانواده‌های بمب‌گذاران انتحاری ملاقات کردند تا پول نقد و وعده‌های زمین را به آنها تحویل دهند. بسیاری از آنها صدها هزاره را در حملات کشته بودند!

مهدی یک پست کوچک در داخل طالبان دارد: او اکنون رئیس استخبارات طالبان در ولایت بامیان، منطقه ای عمدتا هزاره نشین است. بدبینان می گویند که او به جای اینکه یک عامل جدی صلح باشد، مانعی برای جلوگیری از قیام تمام عیار هزاره ها است!

علی عادلی، محقق افغان که بر روی جامعه هزاره تمرکز دارد و اخیرا به ویرجینیای شمالی گریخته است می گوید: “او از آن نوع شخصیت های ملی نیست که بتواند برای جامعه هزاره جذابیت داشته باشد. او جوان است و همچنین تحصیلات خوبی ندارد!”

مهدی در سن ۲۹ سالگی شروع به برگزاری جلساتی برای تشویق هزاره های دیگر برای پیوستن به طالبان کرد و علیه ارتش ایالات متحده و فساد دولت مورد حمایت ایالات متحده صحبت کرد. مشخصات مهدی برای طالبان جذاب بود. در سال‌های اخیر طالبان به دنبال جذب نیرو از دیگر گروه‌های قومی افغانستان بوده اند تا خود را به عنوان یک شورش ملی نشان دهند. امروزه در میان صفوف جنگجویان طالبان قومیت های ازبک، تاجیک و ترکمن وجود دارد!

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان می گوید مولوی مهدی از دستورات و قوانین امارت اسلامی پیروی می کند. مردم از خدمات او بسیار راضی هستند. او فردی بسیار فداکار است! مهدی نیز معتقد است اگر طالبان به سیاست نرم خود در قبال هزاره ها ادامه دهند، در نهایت حمایت جامعه را جلب خواهند کرد!

اقدامات خود طالبان تلاش های مهدی را زیر سوال می برد. به گفته دیده بان حقوق بشر، مقامات طالبان اخراج دسته جمعی هزاره ها را به عنوان منازعات قبیله ای و قتل عام چندین هزاره در غزنی در ماه جولای را فرایندی تبلیغاتی میدانند، علیرغم شهادت ها و شواهد ارائه شده توسط گروه های حقوق بشر که خلاف آن را ادعا می کند!

مهدی و حامیانش امیدوارند که عمل گرایی بر هر بی اعتمادی غلبه کند. داعش در افغانستان و پاکستان شیعیان را هدف قرار داده است، از جمله دو بمب گذاری انتحاری ویرانگر ماه گذشته در قندوز و قندهار که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از آنها شد! آنها معتقدندکه خشونت می تواند بسیاری از هزاره ها را متقاعد کند که برای محافظت از خود به طالبان اعتماد کنند!
واشنگتن پست
۲۰۲۱/۱/۱۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x