طالبان نمی توانند بالای دوستان و مردم تاثیر بگذارند!

طالبان در حال از دست دادن قدرت خود در افغانستان هستند زیرا حملات به دیپلمات ها و اتباع خارجی تلفات زیادی برجای می گذارد و درگیری های مرزی تهدید به جنگ می شوند.

سرمایه گذاران به دلیل ترس از کشته شدن، کشور را ترک می کنند و آن امید اندک به احیای اقتصاد ویران شده از جنگ را از بین بردند. در همین حال، ایالات متحده به سرمایه گذاری میلیون ها دالر ادامه می دهد، بدون اینکه بدانیم این پول ها به کجا می روند!

در مرز شرقی کشور، مردان مسلح طالبان با سربازان پاکستانی درگیر شدند که در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از مردم از جمله زنان و کودکان کشته یا زخمی شدند. اسلام آباد عملاً سفیر خود، عبید الرحمن نظامانی را پس از حمله به سفارت در کابل در روز 2 دسمبر، خارج کرد. برخی از تحلیلگران می گویند که دو کشور اکنون در وضعیت جنگ هستند. دو شهروند روس در میان شش نفری بودند که در حمله انتحاری به سفارتشان در ماه سپتمبر کشته شدند. درگیری‌ها در مرز افغانستان با ایران آغاز شده است. کشورهای منطقه که از خروج ایالات متحده و ناتو در آگست گذشته آسوده خاطر از جهت افغانستان شده بودند، اکنون نگران جریان مواد مخدر، مهاجران و تسلیحات به جا مانده ایالات متحده از افغانستان با نزدیک شدن به فروپاشی این کشور هستند.

هر چشم اندازی توسعه اقتصادی با آنها همراه است. بانک جهانی گفت که دو سوم خانوارها نمی توانند به اندازه کافی غذا بخورند زیرا طالبان در جذب سرمایه گذاری، ایجاد شغل یا متقاعد کردن جامعه بین المللی برای لغو تحریم های مخرب بر بخش های بانکی و مالی ناتوان بوده اند.

دیپلمات پیشین افغانستان که نخواست نامش فاش شود، گفت: «چین اکنون نمی‌تواند به طالبان تکیه کند». ورود صدها تاجر چینی مشتاق که به دنبال فرصت‌های پول‌سازی بودند، این امید را ایجاد کرده بود که اوضاع در شرف تغییر است. آنها فکر می کردند که می توانند بر روابط چند دهه ای چین با طالبان و طرح هایی که توسط وانگ برای توسعه بخش معدنی و گسترش شبکه زیرساخت کمربند و جاده چین از طریق افغانستان برای سرعت بخشیدن به محصولات چینی به بازارهای اوراسیا و اروپا انجام شده است، استفاده کنند. شرکت های بزرگ دولتی چین، پیش از آن ذخایر مس عینک بزرگ را در نزدیکی کابل با قراردادی 30 میلیارد دالری به خود اختصاص داده بودند.

دیپلمات پیشین افغانستان گفت، در حالی که تهدید علیه سفارتخانه ها و خارجی ها تشدید می شود و رسانه های طالبان با اعدام و شلاق در ملاء عام به پیش می آیند، حضور رسمی “در حال حاضر کارساز نخواهد بود.” هیچ کس قرار نیست این ریسک را در حال حاضر یا برای مدتی انجام دهد. هیچ کس در امان نخواهد بود.»

با این حال، در حالی که طالبان حامیان خود را از خود دور می‌کنند، ایالات متحده ماهانه ده‌ها میلیون دالر پول نقد از طریق سازمان ملل متحد، ظاهراً برای کمک‌های بشردوستانه، تحویل می‌دهد، اگرچه گزارش شده که بسیاری از آن به دست طالبان می‌رسد و احساس معافیت از مجازات را در آنها تقویت می‌کند. مقامات آمریکایی مرتباً با شخصیت های طالبان در کشورهای ثالث دیدار می کنند. اما به نظر نمی رسد که مقدمه ای برای حضور رسمی دیپلماتیک باشد، به این معنی که طالبان همچنان منزوی، بی دوست و بی مشروعیت باقی خواهند ماند که اکنون هستند.

(فارن پالیسی / 20 دسمبر 2022)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x