موضع چین در مورد مسئله افغانستان

چین و افغانستان همسایگان نزدیکی هستند که دوستی دیرینه بین دو ملت دارند. در شرایط کنونی، موضع چین در قبال مسئله افغانستان به شرح زیر است:

  • پایبندی به اصل “سه احترام” و “سه هرگز”. چین به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان، به انتخاب های مستقل مردم افغانستان و به باورهای مذهبی و آداب و رسوم ملی افغانستان احترام می گذارد. چین هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند، هرگز به دنبال منافع خودخواهانه در افغانستان نیست و هرگز به اصطلاح حوزه نفوذ را دنبال نمی کند.
  • حمایت از حکومت داری میانه رو و باتدبیر در افغانستان. چین امیدوار است که افغانستان بتواند یک ساختار سیاسی باز و فراگیر ایجاد کند، سیاست های داخلی و خارجی میانه رو و باتدبیر اتخاذ کند و با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه مبادلات دوستانه داشته باشد. ما امیدواریم که دولت موقت افغانستان از حقوق و منافع اساسی همه مردم افغانستان از جمله زنان، کودکان و همه گروه‌های قومی محافظت کند و به کار فعالانه خود برای تامین منافع مردم افغانستان و انتظارات جامعه بین‌المللی ادامه دهد.
  • حمایت از صلح و بازسازی افغانستان. چین تمام تلاش خود را برای کمک به افغانستان در بازسازی و انکشاف، برنامه ریزی در مورد افغانستان و انجام تعهدات کمکی خود، ارتقای پیشرفت پایدار در همکاری های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری و همکاری فعالانه در زمینه هایی مانند مراقبت های طبی، کاهش فقر ادامه خواهد داد. زراعت و پیشگیری و کاهش بلایا، تا به افغانستان در تحقق توسعه مستقل و پایدار کمک شود. چین از مشارکت افغانستان در همکاری ها در بخش پروژه کمربند و جاده استقبال می کند و از ادغام افغانستان در همکاری ها و ارتباطات اقتصادی منطقه ای حمایت می کند که افغانستان را از یک “کشور محصور در خشکی” به “کشور متصل کننده” تبدیل می کند.
  • حمایت از افغانستان در مقابله با تروریسم. امنیت اساس و پیش نیاز توسعه است. جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت چین، افغانستان و منطقه هستند. چین امیدوار است که افغانستان تعهد خود را با جدیت انجام دهد و اقدامات مؤثرتری را برای سرکوب تمام نیروهای تروریستی از جمله ETIM با عزم بیشتر اتخاذ کند و امنیت شهروندان، نهادها و پروژه های چین و سایر کشورها را با جدیت تضمین کند.
  • درخواست برای همکاری دوجانبه و چندجانبه بیشتر در مبارزه با تروریسم. از آنجایی که افغانستان با مسائل امنیتی مرتبط با تروریسم مواجه است، لازم است جامعه جهانی همکاری های امنیتی ضد تروریزم را در سطوح دوجانبه و چندجانبه تقویت کند و تدارکات، تجهیزات و کمک های فنی بسیار مورد نیاز را برای افغانستان فراهم کند.
  • همکاری برای مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی در افغانستان. تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی در افغانستان همچنان یک تهدید امنیتی بزرگ برای منطقه و جهان است. چین از جامعه جهانی می خواهد که از مبارزه افغانستان با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی حمایت کند.
  • ترغیب ایالات متحده به تعهدات و مسئولیت های خود در قبال افغانستان.
  • مخالفت با دخالت و نفوذ خارجی در افغانستان. این دیدگاه مشترک کشورهای منطقه است که مداخله نظامی و “تحول دموکراتیک” توسط نیروهای خارجی در افغانستان در طول 20 سال گذشته خسارات زیادی را به افغانستان وارد کرده است. از بین بردن اثرات منفی در طول سالهای آینده دشوار خواهد بود. برای کمک به افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار، کشورهای مربوطه نباید تلاش کنند تا تأسیسات نظامی را در افغانستان و همسایگی آن مستقر کنند، استانداردهای دوگانه را در مورد مبارزه با تروریسم اعمال کنند و یا برنامه ژئوپلیتیکی خود را با حمایت از تروریسم به آن پیش ببرند.
  • تقویت هماهنگی بین المللی و منطقه ای در مورد مسئله افغانستان. در شرایط جدید، افغانستان باید بستری برای همکاری میان گروه های مختلف باشد تا بازی های ژئوپلیتیک. چین از همه طرح ها و اقداماتی که برای حل و فصل سیاسی مسئله افغانستان مفید است حمایت می کند و فعالانه در نشست های چندجانبه از طریق مکانیسم ها و پلتفرم هایی مانند نشست وزیران خارجه در مورد مسئله افغانستان در میان کشورهای همسایه افغانستان، سازمان همکاری شانگهای، مشارکت خواهد کرد.
  • تسهیل حل مسائل بشردوستانه و پناهندگان افغانستان. چین نگران وضعیت پناهندگان افغان است و به کمک های خود از طریق کانال های دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد. چین از نهادهای مرتبط سازمان ملل در ایفای نقش مثبت در این زمینه حمایت می‌کند، تلاش‌های کشورهای منطقه را تحسین می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که کمک‌های بشردوستانه و توسعه مستمر را برای کمک مشترک به افغانستان در بازسازی اقتصاد خود و ایجاد شرایط مساعد برای حل و فصل نهایی موضوع پناهندگان فراهم کند.
  • حمایت از مبارزه افغانستان با مواد مخدر. چین مشتاقانه منتظر اقدامات ملموس تر افغانستان برای مقابله با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر است و از آن حمایت می کند و با جامعه جهانی برای کمک به افغانستان در توسعه جایگزین و سرکوب جنایات فرامرزی مرتبط با مواد مخدر به منظور از بین بردن این جنایات همکاری خواهد کرد

    (وزارت امور خارجه چین / 12 اپریل 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x