چهره‌های مخالف طالبان بر ایجاد ‘دولت انتقالی’ در افغانستان تاکید کردند

شماری از اعضای ”شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان” در آستانهٔ سال ۱۴۰۲ خورشیدی طرح جدیدی را پیشنهاد کرده اند که اهداف اساسی آن مذاکره با طالبان،‌ ایجاد دولت انتقالی دو ساله با وظایف مشخص، تصویب قانون اساسی جدید و در نهایت برگزاری انتخابات در افغانستان می‌باشد. این شورا بر گشایش دفتر رسمی سیاسی خود در خارج نیز تاکید کرده است.

در طرح این شورا زیر نام ”طرح نجات کشور از بحران” ادعا شده است که طالبان در اگست ۲۰۲۱ در پی یک ”دسیسهٔ پنهان در تبانی با حلقات معین خارجی” بر افغانستان مسلط شدند، اما مشخص نشده است که حلقات معین خارجی‌، کدام کشور‌ها اند.

این شورا همچنین طالبان را به ”خشونت و برتری جویی، تصفیه‌های قومی، مذهبی و سیاسی” متهم کرده و تاکید کرده است که زنان و دختران در زیر سلطهٔ طالبان از ”ابتدایی ترین حقوق اساسی شان” از جمله حق آموزش و کار محروم شده اند. اعضای این شورا همچنین گفته اند که طالبان قانون اساسی و سایر قوانین را لغو کرده و در عوض “محاکم صحرایی و سلیقوی طالبانی” حاکم شده است.

بر اساس این طرح، پس از مسلط شدن طالبان ”افغانستان عملاََ به پناهگاه امن تروریزم مبدل و محل تراکم روز افزون تندروان افراطی گردیده که این وضعیت نه تنها تهدیدی را برای افغانستان، بلکه چالش های جدی را برای همسایگان، منطقه و جهان نیز بوجود آورده است.

سید ذبیح الله مهدیار، عضو تیم سخنگویان شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، به صدای امریکا گفت: “این طرح به هدف اتمام حجت با جامعه بین المللی، کشور های منطقه و طالبان از طرف شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تهیه و اعلام گردیده است.افق و رویکرد این طرح عبور از بن‌بست فعلی از طریق مذاکره است.”

به گفتهٔ او، این شورا برای اجرایی شدن این طرح، مراحل چهارگانه را مدنظر گرفته است: مرحله نخست زمینه سازی و فراهم کردن مقدمات لازم برای مذاکره ؛ مرحله دوم، مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن است، مرحله سوم تشکیل دولت انتقالی با مودل دموکراسی پارلمانی نامتمرکز است و مرحله چهارم تدوین و تصویب قانون اساسی و برگزاری انتخابات معیاری و تشکیل دولت منتخب است.

بر اساس این طرح، در صورتی که طالبان از پذیرش این طرح که اساس آن راه حل منازعه از طریق مذاکره است، اجتناب کند و به ”جنگ و خشونت” ادامه دهد،‌ در سطح ملی و بین المللی زیر فشار قرار داده خواهد شد. تقویت و گسترش ”روش‌مند مقاومت ملی در ولایت‌های مختلف کشور،‌ راه اندازی فعالیت های میدانی و اعتراضات جمعی و نافرمانی های مدنی و فلج ساختن ماشین ادارهٔ نا مشروع طالبان در مرکز و ولایات” از اقدامات عمدهٔ‌ این شورا در عرصهٔ داخلی به شمار می‌رود. اما این شورا واضح نکرده است که در صورت رد پیشنهاد آن از سوی طالبان، آیا در برابر آنان جنگ مسلحانه خواهد کرد یا خیر.

شورای مقاومت برای نجات افغانستان متشکل از رهبران پیشین جهادی، مقامات حکومت پیشین افغانستان و چهره‌های سیاسی ضد طالبان می ‌باشد. محمد یونس قانونی، رییس پیشین پارلمان افغانستان، مارشال عبدالرشید دوستم،‌ معاون اول رییس جمهور پیشین افغانستان، محمد محقق،‌، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ از اعضای برجسته‌ٔ این شورا بودند که در نشست مجازی روز یکشنبه اشتراک کردند. نمایندگان عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی، و نمایندهٔ صلاح‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، نیز در این نشست مجازی اشتراک داشتند.

اما احمد مسعود،‌ رهبر جبههٔ مقاومت ملی افغانستان که پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱ مقاومت مسلحانه‌ را از ولایت پنجشیر بر ضد طالبان راه اندازی کرد، در این نشست مجازی اشتراک نداشت.محمد یونس قانونی که این نشست مجازی را مدیریت می‌کرد، گفت که” امروز سال نو را با طرح نو با اقدامات نو آغاز می‌کنیم و امیدوار استیم که این اقدامات عملی، گوشه‌ای از رنج مردم افغانستان را مرفوع بسازد که مستحق هرگونه خدمت‌گذاری و پاداش استند.”

اما لحن و گفتار برخی از رهبران ارشد این شورا بیشتر جنبهٔ انتقادی از طالبان و رویکرد جامعهٔ‌ بین المللی در مقابل حاکمیت این گروه متمرکز بود. عطا محمد نور، والی پیشین بلخ که در این نشست مجازی اشتراک کرده بود، در جریان سخنرانی‌اش طالبان را دشمن خطاب کرد. او رویکرد کشور‌های منطقه و در کل جامعهٔ بین المللی را در خصوص افغانستان به شدت نقد کرد. نور گفت که کشور‌های جهان در لفافهٔ تعامل با طالبان، به مخالفان این گروه حتا اجازهٔ بازگشایی دفتر را در خارج از افغانستان نمی‌دهد.

(صدای امریکا /21 مارچ 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x