کاهش نرخ اسعار؛ موردی که تاهنوز به مردم سودی ندارد

با وجود کاهش بهای دالر و اسعار دیگر خارجی در برابر پول افغانی، نرخ مواد اولیه و سوخت چون گذشته است و تغییری در آن رونما نشده است. با کاهش قیمت دالر و اسعار دیگر و به همین ترتیب صعود افغانی این امیدواری‌ها بوجود آمد که در نرخ مواد اولیه و مواد سوخت کاهش جدی رونما خواهد شد، مگر در نرخ مواد مصرفی هیچ تغییری به میان نه آمده است و اگر در بعضی از اقلام تغییری رونما شده باشد، اندک و غیر قابل لمس است.

مسئولان،  وارد کنندگان (تجار) و مصرف کنندگان هر کدام در این خصوص دیدگاه خود را دارند. مسئولان می‌گویند که برای کنترول قیم، نرخنامه تعیین کرده اند، مردم می‌گویند که این نرخنامه به‌گونه‌ی که مطلوب است عملی نشده است و وارد کنندگان هم حرف دیگر دارند، (به قیمت بلند خریده ام، راه‌ها خراب است و…) دلایلی که نمی‌تواند موجه باشد.

نرخ اسعار پایان آمد نرخنامه‌ها ترتیب شد مگر نان در سفره مردم به همان قیمت است که چند روز قبل بود، با وجود چنین کاهش بهایی، قیمت مواد غذایی که مردم چاره‌ای جز خرید آن‌ها ندارند، بلند است.

این میرساند که وارد کنندگان مواد خوراکی حاضر نیستند که به وضعیت جاری تمکین کنند و درک نمایند که نرخ مواد خوراکی پائین آمده است و آنان نیز به سود یک‌جانبه شان پایان دهند وحداقل مواد مصرفی وارد شده را مطابق نرخ روز بفروشند.

این نشان می‌دهد که وارد کنندگان هنوز هم به فکر تعیین نرخ و فروش آن به میل خود اند، نباید آنانی را که با خیال و خواست شان نرخ تعین می‌کنند از نظر دور داشت.

معلوم است که حفظ نظام پولی کشور، حفظ ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، مقابله با نوسانات پولی در بازار های جهانی نیاز به درایت، سنجش و مدیریت دارد و مدیریت کنندگان راهکار پولی کشور به چنین یک درایت و مدیریت رسیده اند، پس هرگز اجازه داده نشود که این پشتکار و تلاش در منافع مشتی از افراد استفاده جو ناپدید و گم شود.

در دین مبین اسلام که دین انسان ساز است سود جوی، احتکار و دستبرد به منافع عامه  به هر نام و عنوان که باشد مردود است، پس آنانی که در کار و بار فروش مواد مصرفی مشغول اند، بدانند که دین اسلام معیار های حلال و حرام را بیان داشته است، نه بهانه سازی و توجه سازی سود طلبانه را.

حکم قانون و وجدان این است که فروشندگان مواد مصرفی مطابق به شرایط و وضعیت جاری عمل کنند، از گران فروشی دست بر دارند، در داد و ستد تجاری سنجش منصفانه داشته باشند، مردم رنجدیده شان که دچار وضعیت اسفبار اقتصادی استند بیشتر آشفته نکنند، فراموش نشود که یکی از راه‌های رسیدن به رفاه و آسایش کنار آمدن با مردم  است.

مردم از مسئولان نهاد های حکومتی می‌خواهند که با کاهش نرخ اسعار در کشور، مسئولیت آنان تنها تعین نرخنامه نیست، فراتر از آن، مسئولان باید راه تنبیه آنانی را که در پی سودجویی از راه‌های غیر قانونی اند در دستور کار قرار دهند و نگذارند که مشتی از افراد منفعت جو، چون گذشته‌ها خیال پردازی کنند و از هر فرصت و زمانی  برای خالی کردن بیشتر جیب‌های مردم استفاده کنند.

(باختر /۵ سپتمبر ۲۰۲۳)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x